Aafje Heynis - De opnames & recensies

  • Auf, auf Mein Herzen....Aafje HeynisClassic Options CO3509 Stabat Mater van Vivaldi, I Solisti Di Milano met Aafje Heynis. nb. ook door EMI uitgegeven onder nr. EMI CZS 7672112(2) (2cd).
  • Aafje Heynis zingt Bach. Händel. Brahms. Philips, Legendary Classics, 426 109-2 o.a. Vier ernste Gesänge (Brahms) en British folk songs.
  • Aafje Heynis zingt Bach. Solo Cantates 169&170 en twee aria's. Philips Grandioso 438 772-2
  • Ave Maria - Aafje Heynis met Christmas Carols en Nederlandse kerstliedjes. Philips 462 102-2
  • Portret van Aafje Heynis. O.a. Händel, Brahms (Altrapsodie o.l.v. van Beinum), Bach en British Folk Songs Philips 462 084-2
  • Aafje Heynis - Dank Sei Dir Herr. Bach, Händel, R.Strauss, F.Schubert, S.Ochs, C.W.Gluck en C.Franck. Philips 462 065-2
  • Auf, auf, mein Herz, mit Freuden. Aafje Heynis met geestelijke liederen. Philips 464 547-2
  • Schubert - Rosamunde - 'Romanze' o.l.v. Haitink Philips 446 574-2
  • Mahler - symfonie nr.2 - 'Uhrlicht' en finale met Elly Ameling, o.l.v. Haitink Philips 420 234-2


Aafje Heynis - Bach . Händel . Brahms Philips 426 109-2

Inhoud:
Bach: Matthäus Passion, BWV244 (Erbarme dich) -Weihnachts Oratorium, BWV 248 (Bereite dich, Zion)- Johannes Passion, BWV 245 (Es ist vollbracht).
Händel: Messiah (He was despised)- 0 thou that tellest).
Brahms: Vier ernste Gesänge, opus 121.
Schubert: Ave Maria, D 839.
Franck: Panis Angelicus.
Händel: Serse (Ombra mai fu).
Dvorak: Als die alte Mutter, opus 55 nr. 4.
Bach-Gounod: Ave Maria.
Trad.: Greensleeves - Comin'thro'the rye.

aafje......nadenkendAafje Heynis (alt), Wiener Philharmoniker o.l.v. Hans Gillesberger, Johan van den Boogert, Pierre Palla, Felix de Nobel (piano).Pierre Palla, Simon C. Jansen, Meindert Boekel (orgel).
Pro Musica (Bussumse Koorvereniging) o.l.v. Lex Karsemeijer.

....... heeft Aafje Heynis hier eindelijk haar langverwachte terugkeer op cd gekregen.[....] Philips bracht de cd uit in de serie Legendary Classics en de uitvoerige toelichting van Jan Rubinstein is zowaar ook in het Nederlands te lezen. Er is geput uit een aantal lp's en dat betekent dat er ook dierbare opnamen ontbreken. [......] Zelf mis ik vooral het "Agnus Dei" uit de Hohe Messe, maar wat krijgen we er niet allemaal voor terug! De stem van Aafje Heynis was uniek, uit duizenden te herkennen en beslist anders getimbreerd dan die van Ferrier. Enkele 'geestelijke toppers' (Ave Maria en Panis Angelicus) had ik graag voor andere opnamen ingeruild, maar in ieder geval staan de Vier ernste Gesänge, met Van den Boogert aan de vleugel, er wèl op. De twee afsluitende volksliederen doen verlangen naar een vervolg met meer van dit repertoire (ook uit de Duitse en Nederlandse hoek).

Recensie: Luister mei 1990 pagina 31. recensent Cornelis van Zwol


Stabat Mater - Vivaldi EMI CZS 7672112(2)

Vivaldi: Gloria, RV 589 - Motetten (0 qui coeli, RV 631 - In furore, RV 626 - Invicti bellate, RV 628 - Longa mala umbrae terrores, RV 629) - Stabat mater, RV 621 - 2 Introduzioni al miserere (Non in pratis, aut in hortis, RV 641 - Filiae mestae Jerusalem, RV 638) - Al Santo Sepolero (Sinfonia,RV 169-Sonata a quattre,RV 130).
Andrée Esposito, Solange Michel, Mady Mesplé (sopraan), Janine Collard, Aafje Heynis (alt), Jane Berbié (mezzosopraan), Roger Wagner Chorale, Orchestre de la Société des Concerts du Conservatoire de Paris o.l.v. Roger Wagner, Orchestre de Chambre de Toulouse o.l.v. Louis Auriacombe, Solisti di Milano o.l.v. Angelo Ephrikian.

De aria's uit dit Stabat Mater gezongen door Aafje Heynis staan ook allen op een dubbel cd 'Nederlandse Diva's' voor F8,95/ Euro 4,06 te koop bij het Kruidvat. Te samen met aria's en liederen gezongen door Elly Ameling, Gré Brouwenstijn en Jo Vincent. Een aanrader! Meer informatie bij Verzamel cd's.

[....] Dit is in de eerste plaats een uitgave voor bewonderaars van Aafje Heynis. Ze zingt het Stabat Mater zeer ingetogen, met sterk inlevingsvermogen en een mooie, lichte hoogte. Ook in de Introduzioni is ze de soliste en het is fijn dat de teksten zo goed te verstaan zijn, want die staan niet in het boekje afgedrukt en ook de documentatie laat ons in de steek [.....] Van de Italiaanse opnamen met Heynis ontbreken de gegevens, maar ze werden in '67 voor het eerst uitgebracht. [....]

Recensie Luister juni 1992 pag.41, recensent Cornelis van Swol


Aafje Heynis zingt Bach Philips 438 772-2

Aafje thuisBach: Cantate 'Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust', BWV 170 - Weihnachts Oratorium, BWV 248, aria 'Schlafe, mein Liebster' - Hohe Messe, BWV 232, aria 'Agnus Dei' - Cantate 'Gott soll allein mein Herze haben', BWV 169.
Aafje Heynis (alt), Nederlands Kamerorkest o.l.v. Szymon Goldberg; Wiener Symphoniker o.l.v. Hans Gillesberger; Albert de Klerk (orgel), Koor van de Nederlandse Bachvereniging, Nederlands Kamerorkest o.l.v. Anton van der Horst.

De opnamen op deze voordeel-cd dateren uit de jaren '59 en '61, toen Heynis op de top van haar kunnen stond. [.....] Een mooie stem had ze wèl, vooral in het lage register; de bovenste tonen klinken benepen. Dat is ook de karakteristiek van haar interpretatie van de cantate BWV 170: de aria's zijn ronduit saai, de recitatieven zo nadrukkelijk dat we hierop uitspraakles zitten.[.....] Beter zijn de twee losse aria's met de Wiener Symphoniker: Heynis komt los van de materie, en dat maakt het resultaat boeiender. Prachtig is de cantate BWV 169. De Klerk en Van der Horst hadden in een vroeg stadium door waar het de Bach-interpreten van nu om gaat: expressie, géén angst.[.....] het spel van De Klerk is puur genieten en mevrouw Heynis laat alle calvinistische teugels varen. Het is er ook niet aan af te horen dat juist deze opname werd gemaakt tijdens een concert, in de St Janskerk te Gouda. Dat waren kennelijk de beste voorwaarden voor Aafje Heynis.

Recensie Luister november 1993 blz.15 Roel van der Leeuw


portret van Aafje Heynis (Philips 462 084 2 ADD).

Aafje Heynis carrière was vrij kort en niet erg internationaal georiënteerd (hoewel zij in Frankrijk nog veel bewonderaars heeft). Zij heeft weinig opgenomen en wat er was is lange tijd niet in roulatie geweest: haar gevoelvolle, ietwat slepende vertolkingen van Händel- en Bach-arias, een cantate van Christian Ritter en Brahms' Altrapsodie, (met Eduard van Beinum; haar doorbraak) bijvoorbeeld. Die werken staan nu bij elkaar, naast vijf Britse volksliedjes, door Felix de Nobel aan de piano begeleid. Toch niet zo vreemd, dat iedereen over 'de Nederlandse Kathleen Ferrier' sprak.

Luister, december 1997, recensent: Aad van der Ven.


Ave Maria - Carols en Oudnederlandse kerstliederen Philips 462 102-2 ADD.

Bach/Gounod: Ave Maria, Bach: Weihnachtsoratorium ' Schlafe mein Liebster' - ' Bereite dich, Zion'. De Klerk: Oudhollandse kerstliederen. Trad.: Christmas Carols - Nederlandse kerstliederen. Schubert: Ave Maria D839. Händel: Messiah 'O thou that tellest'. Aafje Heynis (alt), Meindert Boekel, Simon C. Jansen (orgel), Pierre Palla (piano), Wiener Symphoniker o.l.v. Hans Gillesberger.

[......] een kerst-cd van Aafje Heynis.[.....] deze cd is een verfrissend alternatief voor al die compilaties met grote zangers die zo nodig moeten... Het grote verschil is dat je in Aafje Heynis kunt geloven, zoals zij gelooft in ieder woord en iedere noot die ze zingt. Wanneer zij het Ave Maria van Gounod zingt, wordt dit van iedere opsmuk ontdaan en spreekt slechts de pure, intense melodie. Hetzelfde geldt voor die overbekende kerstliederen zoals Stille Nacht, Komt allen tezamen, Nu zijt wellekome en Hoe leit dit kindeke. Gezongen door Aafe Heynis met orgelbegeleiding van Simon C Jansen schieten de woorden als zuiver, puur en devoot te binnen. [......] Interessant zijn ook de aria's uit het Weihnachtsoratorium en de Messiah.[.........] Wanneer ik deze aria's beluister, bekruipt me het gevoel dat veel alten tegenwoorig in bijvoorbeeld 'Bereite dich, Zion' een veel te hoog tempo nemen. De tempi die Heynis kiest, hebben steeds een logische cadans, ademen en geven de zangeres voldoende gelegenheid haar frases mooi af te ronden. Ze voegt geen extra versieringen toe, maar kleurt de tekst wel heel subtiel door middel van haar stem. Zo gezongen vervagen de grenzen van tijd en word je geraakt door de pure schoonheid van deze muziek. Van harte aanbevolen!

Recensie Luister, december 1997, Ronald Vermeulen. Uitvoering 8 à 9 - opname 8


AAFJE HEYNIS: Dank sei Dir, Herr. Philips 464065-2.

BACH: Bist du bei Mir - Matthäus Passion 'Buss und Reu', 'Erbarme dich', 'Können Tränen'. BACH/GOUNOD: Ave Maria. FRANCK: Panis angelicus. GLUCK: Orfeo ed Euride 'Che farò'. HANDEL: ombra mai fu. OCHS/HANDEL: Dank sei Dir Herr. SCHUBERT: Ave Maria - Auf der Donau. R.STRAUSS: Zueignung - Morgen. Engelse volksliedjes: Annie Laurie -Down by the Sally Gardens - All through the Night - Greensleeves - Londonderry Air.

Aaije Heynis (alt), Pierre Palla, Meindert Boekel, Simon C. Jansen (orgel), Irwin Gage, Felix de Nobel (piano), leden KCO o.l.v. Anthon v.d. Horst, APO o.l.v. Anton Kersjes.

[.....] Het beschrijven van de grootheid van mevr Heynis laat zich moeilijk in woorden vangen. De muzikaliteit is buiten kijf, de dictie prachtig en de stem vooral in de jaren vijftig beeldschoon. De unieke plaats in de geschiedenis van de zangkunst verdient ze echter, omdat ze als geen ander voor of na haar de verklanking bood van het mystiek-bevindelijke, in Bach, in Mahler, in het lied: haar stem fungeerde voor de toehoorder - voor wie oren heeft die hore - als spiegel van het innerlijk leven. [.....] Philips brengt nu in de dure serie opnieuw een verzamelplaatje uit (anders kun je het niet noemen). Het verkoopt kennelijk fantastisch, maar doet aan mevr Heynis' fonografisch oeuvre nauwelijks recht. [....] Nú treffen we opnieuw de prachtige, maar overbekende tophits als het 'Largo' (met de jonge Aaf kloek en fris van stem) en Schuberts Ave Maria (met een magnifiek gesteund piano). Slechts de helft is 'nieuw' materiaal: hapsnap werk geplukt van de recitals: wat liederen met Irwin Gage waaronder het, qua timbre wat beslagen, maar heel intense Morgen (het: stumm werden wir uns in die Augen schauen ráákt je!), slechts één fragment van de Orfeus-plaat (Che farò in de oerversie zonder het uitbundige eind) en een greep uit de stemmige Engelse volksliederen met opnieuw het volmaakt gevocaliseerde Londonderry Air. Hoogst interessant en nooit eerder op plaat uitgebracht zijn de drie aria's (waarom zonder recitatieven!?) van de live-opname van de Matthäus, Naarden 1963), net als in 1957 onder van der Horst: naar ik hoop voorboden van een compleet verschijnen. [....] 'Buss und Reu' is voortvarender dan in 1957 met een heel fraai middendeel (een detail: de ontroerende van de e2 dalende frase 'Dass die Tropfen').'Erbarme dich' [.....] is meer ingehouden; het beschouwende middendeel ('Schaue hier') is niet gaver, maar nog inniger dan op mevr Heynis' eigen studio-opname. [....]

Recensie 'Luister' juli/augustus 1999. recensent Frans Lambour (bariton)


Recensie 'Brabants Dagblad' recensent Nico Koolsbergen.

Aafje Heynis
Auf, auf, mein Herz, mit Freuden
Philips 464 547-2
Prijs f39,95

Een nieuwe cd met oude opnamen van de Nederlandse alt Aafje Heynis. Vorig jaar werd ze 75 en toen verscheen 'Dank sei dir, Herr' een cd die een eclatant succes werd. De zangeres van het geestelijke lied werd herontdekt en sindsdien is er onafgebroken vraag naar haar opnamen. Op 'Auf, auf, mein Herz, mit Freuden' staan enkele geestelijke liederen van Bach en vele bekende gezangen die geliefd waren in reformatorische kringen. Voor Aafje Heynis was haar zangkunst een geschenk van God. Op latere leeftijd is ze van protestant katholiek geworden. De opnamen zijn zo'n veertig jaar oud en de meeste zijn mono. Maar dat stoort geen moment. Aafje Heynis' stem is zo overtuigend, zo krachtig, zo ontroerend en zuiver dat je de ouderdom van de opnamen geen seconde ervaart. Die stem was uniek, een gouden schat. Kunnen de archieven niet nog verder worden uitgespit? Van Aafje Heynis willen we alles horen.*)


*) En er bestaat nog meer in o.a. de Philips archieven. Van de Nederlandstalige geestelijke liederen is destijds op 45-toerenplaatjes meer verschenen. Van de eveneens op 45-toeren plaatjes verschenen Engelse volksliedjes ontbreken er m.i. ook nog enkele - 13 nummers zijn er uitgebracht tot nu toe , verspreid over 4 cd's ! - en juist voor deze opnames is zij in 1961 in Londen onderscheiden met de Harriet Cohen International Music Award 'for outstanding artistry'. Er bestaat ook nog een lp met hoogtepunten uit 'Orfeo' van Gluck - Italiaans gezongen - o.l.v. Anton Kersjes met Toonkunstkoor Amsterdam en het Amsterdams Philharmonisch Orkest (EMI/ HMV 055-24931) *) en een lp met o.a. de Altrapsodie van Brahms (Philips 6599 527) onder Sawallisch. Ook in de omroep archieven moet nog veel liggen. Het is te hopen dat dit materiaal ooit nog uitgegeven zal worden. J.L

.*) Deze Gluck opname is in 2005 door EMI France uitgebracht op de dubbel cd Les Rarissimes de Aafje Heynis


Les Rarissimes de Aafje Heynis - EMI Music France 7243 5 86490 2 4 
Een dubbel cd. De eerste cd bevat de door Orfeo (Aafje) gezongen delen uit Gluck's 'Orfeo ed Euridice', oorspronkelijk op LP uitgegeven. Tevens op de eerste cd 'Fac me vere' van Haydn en enkele van Dvorak's 'Biblische Lieder'. 
Op de tweede cd staan van Franck 'La Procession', van Caplet 'Trois Prières' en van Brahms 'Quattre chants sérieux' (Vier ernste Lieder). Daarna volgen nog 3 liederen van Schubert (Auf der Donau, Am Bach im Frühling en Der Tod und das Mädchen), 4 van Richard Strauss (Zueignung, Die Nacht, Morgen en Heimliche Aufforderung), 1 van Brahms (Sapphische Ode), 2 van Wolf uit 'Geistliche Lieder' (Nun wandre, Maria en Ach, des Knaben Augen) en 2 van Mahler uit Des Knaben Wunderhorn (Das irdische Leben en Starke Einbildungskraft). De opnames zijn uit 1971 en 1973.
Tot en met de 3 'Caplet mélodies' klinkt de stem van Aafje Heynis zoals we gewend zijn. Maar of het nu aan de opname ligt of dat de geluidstechnicus de opnames zo bewerkt heeft, vanaf Caplet, te beginnen met Brahms' 'Vier ernste Lieder' lijkt het wel of de stem van Aafje Heynis veranderd is. Een mooie stem, dat nog wel, maar niet meer die volle warme klank, die op de andere opnames nog wèl te horen is. Jammer. J.L

En voor wie alles van Aafje wil hebben:

Schubert - Rosamunde - 'Romanze' o.l.v. Haitink Philips 446 574-2

Mahler - symfonie nr.2 - 'Uhrlicht' en finale met Elly Ameling, o.l.v. Haitink Philips 420 234-2

Martin - 'La mystère de la Nativité' (kerst-oratorium), Jean Fournet, Q Disc 97019 (8cd's+DVD)