Mimi Aarden

" ...Het 'Spectacle Coupé' van de Nederlandse Opera gaf vrijdagavond een aantal solisten de kans zich met elkaar te meten in bij uitstek effectvolle scènes en aria's.

Mimi Aarden won in dit concours de meeste bijval - een wild enthousiasme van het publiek - met haar dramatisch gebrachte aria's uit Don Carlos en Samson et Dalila ..."

Het Vrije Volk, 6-6-1959

" ... wat Mimi Aarden liet horen, mag toch waarlijk wel met heel wat grootheden van buiten vergeleken worden. Neen, ik weet zeker dat ze menige internationale beroemdheid èn in zang èn in voordracht, achter zich laat. Haar aria van prinses Eboli uit Don Carlos was van een niet te overtreffen dramatische kracht en na die uit Samson en Dalila (de aria van Dalila: Mon coeur s'ouvre á ta voix) heeft het publiek op on-hollandse wijze zijn enthousiasme geuit; er werd niet alleen onmatig hard geapplaudiseerd en bis-bis-geroepen (zonder dat de bis kwam), er werd zowaar geloeid ... "

Het Parool, 6-6-1959, Henri C. van Praag

" ... de bezetting van de rol van Carmen vormt, vooral in ons land, altijd een probleem. Des te verrassender was het, dat men in Mimi Aarden een jonge zangeres leerde kennen, die deze rol bijzonder boeiend wist te zingen en te spelen. Haar Carmen was niet voldoende canailleus en wreed, doch haar vertolking bezat warmte, lenigheid van expressie en karakter ... "

Utrechtse Opera, Mens en Melodie 1953, Wouter Paap

Mimi Aarden, mezzosopraan

Mimi Aarden werd geboren op 3 mei 1924 te Steenbergen. Haar zangopleiding volgde zij aan het conservatorium te Amsterdam bij Ruth Horna en Daniella Lohoff. Tevens volgde zij nog lessen bij Jo Immink. Zij debuteerde in 1948 in Antwerpen als Carmen. In Nederland maakte zij haar debuut in 1953 bij de Utrechtse Opera in de rol van Carmen (volgens Riemens in 1949 bij de Nederlandse Opera). Dat zelfde seizoen (1953) zong zij ook als 3e dame in Mozart's Die Zauberflöte. Daarna heeft ze vele malen de rol van Carmen in Nederland vertolkt en verder rollen als Eboli (Don Carlos, Verdi), Amneris (Aida ,Verdi), Jocasta (Oedipus Rex, Stravinsky), Marcellina (Figaros Hochzeit, Mozart), Ulrica (Un ballo in maschera, Verdi), Emilia (Otello, Verdi), Annina (Rosenkavalier, Strauss), Lucretia (The rape of Lucretia, Britten), Kabanicha (Lady Macbeth von Mtsensk, Sjostakovitsj) en de oude gravin in Stravinsky's Pique Dame. Ze werkte mee aan Holland Festival producties o.a. in 1957 als 'Baba de Turk' in Strawinsky's The rake progress en aan de première van De Droom (1965, T. de Leeuw).

Mimi Aarden Mimi Aarden

Mim i Aarden was van 1955-56 verbonden aan de Städtischen Oper Berlin, van 1958-59 aan het Opernhaus von Köln en van 1960-1964 aan de Staatsoper Hamburg. Bij dit laatste operahuis trad zij ook vaak als gast op. In Hamburg zong zij in de première de rol van Kurfürstin in Der Prinz von Homburg, van Henze. Ook zong zij regelmatig in de Belgische operahuizen, in Antwerpen, Gent, Luik (1962-63, als Azucena in Verdi's Troubadour) en in 1966 in Brussel, maar ook in Wenen, Berlijn en Londen (Covent Garden 1958, Amneris in Aïda).

Haar laatste optreden als operazangeres was op 30 augustus 1970 in de Stadsschouwburg van Tilburg als Carmen, de rol waarmee zij in 1948 in Antwerpen debuteerde. Mimi Aarden was tevens actief als concertzangeres.

Mimi Aarden maakte grammofoonplaten voor Telefunken (Sandmännchen in Hänsel und Gretel), voor EJS: Herodiade van Massenet en voor Verona: Adriana Lecouvreur (1965, met Magda Olivero in de titelrol).

v.l.n.r. Lucy Tilly, Ettore Babini, E. Lutzo, Mimi Aarden, 1956

 

Mimi Aarden, thuis

Giuseppe Verdi, Don Carlos, Nei giardin del bello, duet samen met Annette de la Bije, VARA 1959