JOLIEN DE GENDT

  • JolienSlide1
  • JolienSLide3
  • JolienSLide2
  • JolienSlide4
  • Jolien De Gendt
  • Jolien De Gendt in Miry's Bouchard D'avesnes (2014)

Jolien De Gendt ontdekte ik voor het 401 Nederlandse Operas project tijdens haar creatie van Marguerite in Karel Miry’s fantastische grand opéra Bouchard d’Avesnes , te Gent. Aldaar werd dit werk door het locale Lyrica gezelschap afgestoft onder de bezielende leiding van Geert Soenen. Bij de repetities hoorde ik tijdens het opstellen van mijn filmcamera plotseling een Engelengeluid. Dat was Jolien De Gent die begon aan het duet ‘Dieu m’a donné le nom de mère’. Daar kwam een prachtig, warm, meisjesachtig timbre binnen met een soort parfum dat me deed denken aan Mado Robin, maar dan binnen een meer belcantesk georiënteerde stem. De coloraturen van Elvira in I puritani of van Lucia di Lammermoor en haar lotgenotes in het repertoire van Bellini tot en met Thomas zingt ze op een dramatisch geloofwaardige, indringende manier, die stoelt op een prachtig middenregister. Die overtuigende interpretatie stoelt op een goed technisch fundament, gekoppeld aan een feilloos muzikaal instinct. Tijdens de repetities voor het eerste 401NederlandseOperas concert van 26 april 2015 te Hoog-Keppel raakte ik ook onder de indruk van Jolien De Gendts  bewonderenswaardige inzet. Er werden meer dan 20 repetities gepland om deze unieke, vergeten Nederlandse en Vlaamse opera aria’s en duetten (met tenor Denzil Delaere en pianist Pieter Dhoore) optimaal uit te kunnen voeren. Jolien: ‘Het zijn stuk voor stuk creaties in de moderne tijd, niemand kent de muziek van Ten Cate, Van Bree, Rijken, Lilien, B. Polak Daniëls  aka Baron Knigge, De PauwBrandts-Buys en Mayer. Er is geen uitvoeringstraditie. Met Pieter en Denzil raakte ik gegrepen door dit project, mede omdat het zulke schitterende muziek bevat. Wij geloven dat deze vergeten Nederlandse en Vlaamse opera’s uit de 19e een vroege 20e eeuw zullen verrassen. Deze operafragmenten zijn het echt waard opnieuw te worden gehoord. Het is natuurlijk fantastisch dat Seghers de Nederlandse en Vlaamse operageschiedenis uit een eeuwenlange slaap probeert te wekken. Ik ben er trots op daar zo'n dragende rol in te spelen.’

Op zesjarige leeftijd begon Jolien De Gendt haar muzikale opleiding aan de academie voor muziek en woord te Sint-Niklaas. Ze volgde er vioolles bij Monique Moorthamer en stemvorming bij Marie-Therese Maesen en Godfried Van De Vyvere. Ze nam al snel de beslissing om met muziek verder te gaan en startte aan de kunsthumaniora voor muziek en dans te Gent. Ze kreeg er zangles van Philippe Wesemael ter voorbereiding op het conservatorium. Al snel werd ze in projecten als Noye’s Fludde van Benjamin Britten, Brrr…oadway, en de Chichester Psalms van Leonard Bernstein voor de solozangpartijen geselecteerd door dirigenten Sabine Haenebalcke en Marleen Schampaert.

Aan het Gentse Conservatorium kreeg ze de kans om te studeren bij Gidon Saks, Marcos Pujol, Mireille Capelle, Zeger Vandersteene en Ronny Lauwers. Ze zong er de sopraansolo uit de Carmina Burana van Carl Orff o.l.v. Mark Michaël De Smet en zong muziek van Wolfgang Amadeus Mozart met het symfonisch orkest olv Dirk Brossé, Wim Belaen en Michel Tilkin. Tijdens haar studie aan het conservatorium werd ze al door allerlei ensembles, koren en organisaties gevraagd om als soliste op te treden. Dat resulteerde in uiteenlopende recitals.

Conservatoriumoptredens

Met 'Scoppio Di Vesuvio', een operagezelschap bestaande uit studenten van het Gentse conservatorium o.l.v. Gidon Saks, vertolkte ze The Governess in The Turn of the Screw van Benjamin Britten, Adele in De vleermuis van Johan Strauss en Belinda in Dido and Aeneas van Henry Purcell.

Operastudio Vlaanderen

Bij haar afstuderen ontving ze de Alfred Aerens prijs, uitgereikt aan de meest belovende zangeres. Na haar studie aan het conservatorium werd ze laureate aan de Operastudio Vlaanderen. Ze werd er gecoacht door Ronny Lauwers, Tuan Low-Siew, Vincent Van den Elshout, Hein Boterberg, Patrick Leterme, Yannis Pouspourikas, Helen Suyderhoud en Christiane Gleis. Op het programma in de operastudio stond Händels Alcina, waarin ze de rol van Morgana vertolkte; voorts zong ze  een hedendaagse compositie van Joachim Brackx, La mort au bal masqué. Onder regie van Wiebke Goetjes zong ze tijdens een openluchtspektakel in Nederland de Königin der Nacht in Mozarts Die Zauberflöte.

Jolien De Gendt trad inmiddels op in Zuid-Afrika, Colombië, USA, Duitsland, Nederland, Zweden, Noorwegen en Spanje. Nabla,  een hedendaags muziektheatergezelschap o.l.v. Joachim Brackx doet voor meerdere producties beroep op De Gendt als soliste. Ze werkt regelmatig samen met het Mahler Pianoduo, La Chapelle Sauvage en andere orkesten.

Moderne creatie van Karel Miry’s Bouchard d’Avesnes

In maart 2014 zong ze de vrouwelijke hoofdrol van Marguerite in Karel Miry's Bouchard d’Avesnes bij Lyrica Gent. Daar werd ze voor Nederland ontdekt door 401NederlandseOperas. In de inleiding bescheereef ik al de indruk die De Gendt tijdens deze concertante uitvoering op mij maakte. Samen met David Astorga (Bouchard), Paul Claus (Dampierre), Isabel Garcia (Roger), Christian Luján (Regnier), het koor van Novecanto & Fa-Si-nant en het JeMOO Orchestra o.l.v. Geert Soenen maakte De Gendt, dat Miry’s meesterlijke grand opéra in al zijn melodische en orkestrale kleurenpracht tot leven kwam. De Gendt maakte grote indruk in solo’s en duetten als 'Sur ma paupière... Calmez un vain’ (Act I Aria Marguerite), 'La nuit enchanteresse… Mon cher époux' (Act II duet Marguerite, Bouchard), 'Écoute… Sur ta route au bonheur' (Act III duet Marguerite, Bouchard), 'La nuit s’est dérobée... Reviens, époux que j’aime' (Act IV aria), 'Dieu m’a donné le nom de mère...' (Act III Duet Marguerite, Jeanne), waarvan wij hier een video medley brengen.

Lyrica Gent

Naast  Bouchard d’Avesnes vertolkte De Gendt in maart 2015 de rol van Blondchen in Lyrica Gents concertante opvoering van Die Entführung aus dem Serail, waar ze schitterde naast Lisa Mostin als Königin der Nacht, David Fonseca Astorga als Belmonte, Nemanja Milićević als Osmin en João Terleira als Pedrillo. Tussentijds trad ze in enkele potpourri concerten van lyrica aan, waarin ze te horen was in liederen en aria’s en duetten uit opera’s en operettes als Die Zauberflöte (Der Hölle Rache), Lucia di Lammermoor (Regnava nel Silenzio), Louise (Depuis le jour), I puritani (Qui la voce), La Traviata (Libiam; met Denzil Delaere), Die Fledermaus (Mein Herr Marquis), Das Land des Lächelns (Bei einem Thé; met Denzil Delaere) en The Phantom of the Opera (Think of me).

 ConcertFrontJolien


Charpentier: Louise ‘Depuis le jour (Louise).

 ConcertFrontpage


Lehár: Das Land des Lächelns Bei einem Thé (with Denzil Delaere)

Oratoria & Lieder

Als sopraan is Jolien ook verbonden aan het Vlaams Radio Koor, waar ze in het koor zingt en ook solopartijen op zich neemt. Ze is voorts een veelgevraagd soliste in oratorium en lied, in onder andere Orffs Carmina Burana, het Magnificat van Vivaldi en  van CPE Bach, diverse Mozartmissen, en  The Messiah van Händel. Met La Chapelle Sauvage o.l.v. Karel De Wilde zong ze afgelopen seizoenen passieconcerten door heel België en Nederland, het Stabat Mater van zowel Pergolesi als  van Scarlatti, en het Salve Regina van Pergolesi. Jolien zingt met plezier de moeilijkste en hoogste hedendaagse composities, maar geeft ook liedrecitals. Richard Strauss rekent ze tot haar favoriete Lieder componisten. Ze trad in liedrecitals onder meer op met het Mahler Pianoduo.

 frontPieter


Richard Strauss: ‘Morgen’ (Jolien De Gendt (soprano), Mahler Pianoduo, 2015.

401NederlandseOperas

Op het 401NederlandseOperas concert van 26 april 2015 te Hoog-Keppel zal Jolien haar grote coloratuuraria ‘Reviens, époux que j’aime’ uit Karel Miry's Bouchard d’Avesnes ook in Nederland creëren. Daarnaast zingt ze de absolute wereldpremières van arias en duetten uit Jan Rijkens Norma (1889) en Harry Mayers Faust (1952). De eerste opera is voor zover wij na konden gaan nooit opgevoerd en wat Mayers Faust betreft heeft de protestantse componist het manuscript à la Kafka altijd zorgvuldig in zijn burealade bewaard; zelfs zijn vrouw werd recent verrast door het gegeven dat Mayer een heuse opera had gecomponeerd! Verder creëert De Gendt (samen met tenor Denzil Delaere en pianist Pieter Dhoore) op het 401NederlandseOperas concert werken waarvan de uitvoeringtraditie tot wel 180 jaar geleden verloren ging, maar die vandaag de dag een uniek licht werpen op de Nederlandse opera’s gecomponeerd tussen 1830 (Andries ten Cate's Seïd en Palmire ) en 1928 (Liliens Beatrijs).

Bellida  uitgezonderd, dat in 2004 al eens door Stichting Bérenger met regisseur Frans Meewis werd uitgevoerd, zijn alle andere werken creaties voor de moderne tijd. Behalve solo’s en duetten uit genoemde opera’s zingt ze verder op dit concert de aria ‘Wenn ich mit Menschen und mit Engelszungen redete’ uit Carl Eckerts Guillaume d’Orange (1848), ‘La nuit s’avance’ uit B. Polak Daniëls Philippine Welser oder die Perle von Augsburg (1873), ‘Keusche Göttin’ en het slotduet uit Jan Rijkens Norma (1889), de 'Air d’Orphéline' uit Gustaaf Francies de Pauws Bellida (1897) en ‘Gott sei gedankt’ en het duet uit Jan Brandts-Buys' Micarême (1919). Zoals gezegd een historische uitvoering die door middel van audio en video downloads ook beschikbaar komt voor geïnteresseerden wereldwijd, met prachtig fotomateiraal in een pdf boekwerk met state of the art verhandelingen over componisten en werken, alsmede alle aria en duetteksten.