Deze pagina is bestemd voor uw reacties, mild commentaar en welkome suggesties. Joop Lindeijer.

Reacties 2002

03-12-2002, 
Beste Joop,

Bij verdere navraag in Antwerpen kreeg ik deze gegevens,waarmee ik verder kan zoeken.Bij nieuwe informatie wil ik U graag op de hoogte houden. Zelf ben ik van plan om dit *) geheel uit te zoeken.

Met vriendelijke groet,
John.A.Th.J.Albers

Dag mijnheer Albers,

Als eerste tip voor uw zoektocht kan ik u verwijzen naar het Archief van het Museum voor het Vlaamse Cultuurleven - Minderbroedersrui te Antwerpen, tel 03/222 93 20. Zij hebben het integrale archief van de toenmalige opera in hun bezit en er bestaat zeker een dossier over hem met foto's, persknipsels ed. Misschien zit er ook adressen van agenten of andere contacten tussen.
Indien ja, kan u er misschien mee terecht bij afdelingen van burgerlijke standen die dan voor u verder kunnen zoeken. Een tweede tip is de volgende : gezien hij bij het vaste gezelschap van de toenmalige KVO behoorde, moeten er nog gegevens van hem terug te vinden zijn bij de personeelsadministratie 6e directie van het Stadhuis Antwerpen, nu de dienst protocol. Het telefoonnummer van het Antwerpse stadhuis is 03/221 13 33.
Tenslotte kan ik u meegeven dat iemand van ons personeel, onze bibliothecaris, uw oom nog aan het werk heeft gezien als Hollander in Der Fliegende Hollander en als Gianni Schicchi. Het is trouwens van hem dat deze - hopelijk nuttige -tips afkomstig zijn. Ik wens u in ieder geval veel succes.

Vriendelijke groeten,
Ingeborg Mertens
Vrienden van de Vlaamse Opera

*) vervolg op email van 04-11-2002: 
' Graag wil ik U vragen of U iets bekend is van de opera-operettezanger, Robert van Helvert'


30-11-2002,

Hallo Joop, 
Ik heb met veel plezier je website bekeken en beluisterd.Wat een nostalgie! Ik ben een operafan geworden na het luisteren naar de waanzinscene uit Lucia di Lammermoor door Callas op de radio omroep en ik luisterde ook geregeld naar Eugene van Neste. Mijn eerste live opera was La Traviata in A'dam met Erna Spoorenberg en Johan van der Zalm, heb hem ook met Cora Canne Meyer in Carmen gezien. Ik kwam hem niet onder de tenoren tegen, maar hij trad toch geregeld op bij de Nederlandse opera? 
Nu een vraag die in de opera sfeer ligt: In Jan 1964(63?) trad een toen onbekende Luciano Pavarotti op in A'dam met Virginia Zeani in Lucia. De volgende dag stond er een recensie in Het Haarlems Dagblad door Jos de Klerk, die de stem van Pavarotti bekritiseerde.Ik zou nu zo graag nog eens die recensie willen lezen nu P zo beroemd geworden is. Denk je dat zoiets nog ergens te vinden is?
Heel hartelijke groeten en keep up the good work! 
Mieke Gilder,Norfolk, Engeland.

Hallo Mieke,

Leuk dat je mijn site zo waardeert. Ik ben er pas twee jaar mee bezig en daarom hebben vele artiesten nog niet de aandacht gekregen die zij verdienen. Waaronder de tenor Johan van der Zalm. Maar ook hij komt zeker aan bod. Recent is er nog op de ConcertZender een uitzending van twee uur alleen aan hem gewijd. Ook komt er deze maand een cd uit van Verdi's 'Il Trovatore' waarin hij Manrico, 'De troubadour' zingt, Leonore is Gre Brouwenstijn, Azucena, Anny Delorie.
Wat je vraag betreft over de recensie door Jos de Klerk, ik heb het Haarlems Dagblad gebeld en in principe is het mogelijk hem in te zien, maar zij zoeken het niet voor je op. Alles voor 1991 staat in ordners opgeslagen in hun documentatie ruimte en dat is dus spitten geblazen! Maar als je in de buurt bent en de tijd hebt, je bent daar welkom.
Als compensatie een foto van die voorstelling, v.l.n.r Virginia Zeani, Lorenzo Gaetani en Luciano Pavarotti.

Vriendelijke groet,
Joop Lindeijer


24-11-2002,

Ik ben enigszins gechoqueerd door de onzin over al die hoge noten. Mozart's "Koningin" heeft 4 maal een f ''' (f 3 dus) en Christina Deutekom heeft nooit nog een octaaf hoger gezongen! Ook Maria Callas had in haar beste tijd een f''', maar op opnamen is haar hoogste noot een e''' (aan het einde van de Bolero uit "Vespri Siciliani", zowel live als op de commerciele EMI- opname te beluisteren. In dezelfde opera zong zij trouwens ook een lage fis).

Maar het gaat er toch niet om hoe hoog iemand kan? (of hoe laag...)

Arnold Alons
Opera National de Paris

Geachte heer Alons,

Ik heb de pagina 'De hoge C' nog eens doorgelezen en deze voor alle duidelijkheid, hier en daar licht aangepast. Fout was bijvoorbeeld Buenos Aires als plaats van de Aida uitvoering met die hoge Es, dat moet natuurlijk Mexico City zijn. Rest die 4-gestreepte f. Cristina Deutekom stelde nadrukkelijk deze uitsluitend op de Buhne gezongen te hebben, dit in tegenstelling met de drie-gestreepte f, die op de studio uitvoeringen gezongen is. Ik heb haar nogmaals om toelichting gevraagd, maar daar tot op heden geen antwoord op gekregen. U was overigens niet de eerste die zo zijn twijfels had.
En wat Uw laatste opmerking betreft: "Maar het gaat er toch niet om hoe hoog iemand kan? 
(of hoe laag...)", volkomen mee eens. Maar velen vinden het toch wel leuk om die topnoten te horen en zoals John Ardoin bijvoorbeeld reeds stelde ten aanzien van die hoge Es van Callas: "'The added note is, of course, pure circus and why not?"

Met vriendelijke groet,
Joop Lindeijer

11-02-2003, 
noot: Cristina moet zich vergist hebben, zij zong verm. nooit hoger dan f3. J.L.


18-11-2002,
Geachte heer Lindeijer,
Ik zoek het adres of email adres van Christine Deutekom. Ik heb nl een website over Rudolf Schock gemaakt en ik zou zo graag aan haar vragen of ze ook iets voor de site heeft. Zou U me kunnen en willen helpen ?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groeten, Rob


04-11-2002, 
Geachte heer Lindeijer,

Graag wil U vragen of U iets bekend is van de opera-operettezanger: Robert van Helvert, bij mijn weten geboren te Dinteloord Nl. en verbonden is geweest aan opera te Gent,Brussel en Antwerpen onder de naam Robert Derville. Ik weet niet of ik deze naam goed spel. Lange tijd geleden heb ik
deze man eens meegemaakt bij een familie feest bij de fam.van Helvert. Mijn moeder was ook een van Helvert en deze zanger was een volle neef van haar. Helaas heb ik niemand meer in de familie waar ik navraag kan doen. Hopelijk heeft U hierop een antwoord.Graag zie ik U reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet, 
John.A.Th.J.Albers

Geachte heer Albers,

Het spijt mij U niet te kunnen helpen. Het enige wat ik van Uw familielid - onder de naam van Robert van Helvert - kan vinden is een vermelding van een optreden met de 'Koninklijke Vlaamse Opera' van Antwerpen. Het betreft een uitvoering van de opera 'Reinaert de vos', van Peter Welffens. De uitvoering vond plaats op 6 mei 1966 in de Stadsschouwburg van Eindhoven. Robert van Helvert vertolkte de rol van meester Grimbaert.

met vriendelijke groet,
Joop Lindeijer


22-10-2002
Hallo Joop 
De Muziek van de CD: Chazzanoet (nr. 6 & 8 met o.a. Michel Gobets) ken je toch?
Verkrijgbaar via het Joods Historisch Museum. Ik heb wel veel mooiere foto's van Michel en zal proberen je die deze week op te sturen in JPG formaat. Ben zelf geen liefhebber van opera, maar weet zijn stemkwaliteit en zijn muzikale erfelijkheid wel te waarderen.

Groeten en succes, 
Mike van Zijl
P.S. ik heb ook nog 2 halfbroers die in Spanje wonen.
De oudste heet Bjert Olsson en is zoon van Bert Olsson (ook een operazanger geweest).
De jongste heet Ronald van Zijl en die kan helemaal niet zingen :-)

Bovenstaand als reactie op een email van mij op:

22-10-2002
Geachte heer van Zijl,
Tot mijn verrassing vernam ik via de heer Oppenheim, dat Michel Gobets nog een kleinzoon heeft. [ ........ ] 
Met vriendelijke groet,
Joop Lindeijer

17-10-2002
Met zeer veel belangstelling heb ik kennis genomen van uw schitterende site, die ik per toeval in Google tegenkwam. Met name uw uitgebreide artikel over Joseph Schmidt en uw bijdrage over Machiel Gobets hadden mijn warme belangstelling. Ik ben zelf een grote bewonderaar van deze twee tenoren, die allebei vroegtijdig onder onmenselijke omstandigheden aan hun einde zijn gekomen.
U moet weten dat ik zelf een vrij uitgebreide site op het gebied van muziek onderhoud---in mijn geval op het gebied van de Joodse voorzangkunst, de synagogale muziek.
Ik heb gelijk een verwijzing naar uw site opgenomen op mijn pagina's:

http://www.joods.nl/~chazzanut/
http://www.joods.nl/~chazzanut/schmidt.html

Op mijn pagina's zult u ook een korte discografie van
de Nederlandse voorzangkunst aantreffen:
http://www.chazzanut.com/discs/

En nu wil het toeval dat juist op de eerste CD die op die pagina genoemd wordt (Chazzanoet in vooroorlogs joods Amsterdam), Machiel Gobets als solist schittert! Het zal u niet verbazen: Machiel Gobets was voor de Oorlog ook een van de allerbeste vertolkers van de synagogale muziek.
Op uw eigen pagina noemt u de CD-set "Het Puik der zoete kelen," is die nog verkrijgbaar? Heeft Gobets een groot aandeel in de opnames die op die CDs te beluisteren zijn?
Ik denk dat u het ook wel leuk zal vinden om te weten dat Machiel Gobets nog een levende kleinzoon heeft in Nederland: Mike van Zijl!

Met belangstelling wacht ik op uw reactie.
Groeten,
Irwin Oppenheim
http://www.chazzanut.com/


03-10-2002
Zeer geachte heer Lindeijer,

Regelmatig bezoek ik uw geweldige website; steeds uitgebreider en altijd secuur. Op de tenoren-pagina's mis ik echter nog de naam van Jan Handerson. Vanaf de jaren 50 tot aan zijn dood in 1990 de onomstreden jeune-premier van de Nederlandse operette, op het toneel zowel als voor de radio. Daarnaast regelmatig te gast bij de Nederlandse Opera Stichting, b.v. in de titelrol van Schweijk. Een zanger met zo'n staat van dienst, mag eigenlijk op uw site niet ontbreken. Mocht het een gebrek aan materiaal zijn, dan kan ik u gaarne van dienst zijn.

Met vriendelijke groet,
Peter Bording.


28-8-2002
Ik wilde u vragen of er op uw site plaats is voor een link naar mijn website. Ik ben Belgische mezzo-sopraan en wil graag een beetje meer naambekendheid krijgen. In Belgie vind ik geen soortgelijke sites als de uwe, dus bied ik mij graag bij u aan. Ik vermoed dat u mij dan in het vakje buitenl. Artiesten zult plaatsen. 
http://www.servimed.be/ann
Dit is mijn website.

Dank u vriendelijk,
Ann CALLENS-JANSSENS


13-08-2002

Geachte heer Lindeijer,

In uw site staat vermeld dat Adriaan van Limpt in 1940 geboren zou zijn. Dat is echter onjuist: hij is op 30 juni 1935 geboren. Helaas moet ik voor de volledigheid daaraan toevoegen dat Adriaan van Limpt op 8 mei 1997 is overleden.

Vriendelijke groet,
Han Vis


12-08-2002

Geachte heer Lindeijer, 
Eindelijk maar eens besloten om u nu echt een e-mailtje te sturen. Ik ben een regelmatige bezoeker van uw website. Alle lof voor de beschikbare informatie. Zelf werk ik voor De Concertzender - coordinator van en programmamaker voor de opera-redactie en maak ook (vanaf september aanstaande wekelijks) met een collega het programma Extase, gewijd aan liedrepertoire.

In deze programma?s, maar ook in het zondagochtend programma 'De diva op de erwt' wordt regelmatig op een meer dan grondige manier aandacht besteed aan Nederlandse vocalisten.

Zo hebben wij een portret van Jan van Mantgem en Johan van der Zalm gehad. In voorbereiding zijn uitzendingen over Frans Vroons, Simon van der Geest, Gre Brouwenstijn en Anton de Ridder. Vorig jaar hadden wij ook een veelbesproken driegesprek tussen John van Kesteren, Erna Spoorenberg en Cora Canne Meijer.

Lijkt het u een goed idee om een milde vorm van samenwerking te creeren? ........
....... Ben benieuwd naar uw reactie... 
hartelijke groeten, 
Gusta Korteweg 


Onderstaand e-mailtje ontving ik van Cristina Deutekom als reactie op een brief van mij aan haar. In die brief vroeg ik haar mening naar aanleiding van een reactie betreffende het feit, dat ik bij haar biografie had vermeld, dat haar stembereik 4 octaven groot zou zijn.

06-07-2002

Geachte Heer Lindeijer!
Dank voor Uw brief! Ik kon de 4- gestreepte f zingen op de Buhne, Konigin der Nacht en ook de Schauspieldirector, ook van Mozart. In Un ballo in Maschera, (Amelia), gaat het naar laag A

Met vriendelijke groeten,
Cristina Deutekom

Dit naar aanleiding van onderstaand mailtje van John Davison. Het antwoord van Cristina Deutekom op een brief van mij aan haar staat hier boven. Zie ook 'de hoge C'

hi. I'm intrigued by the assertion that Cristina Deutekom has a range of more than four octaves. Since the highest recorded notes are by a French soprano of the early 20th century who could hit a top B in alt, for Cristina to have a four octave range she would have to equal that and descend to B at the very bottom of the tenor range.

Sorry Joop - I don't believe it!

John Davison


16-06-2002

Geachte heer Lindeijer,

Op uw site Dutch Divas zag ik ene Louis Goldsteen (1876 - 1940). Hebt u van hem meer gegevens en ook of er opnamen van hem te verkrijgen zijn. Deze Louis Goldsteen blijkt verre familie van mij te zijn en ik zou daarom gaarne wat meer van hem en zijn kinderen willen weten.Wel heb ik met genoegen informatie verkregen over Julia Culp, ook een verre verwante. Ik wist niet dat zij zo beroemd was. Hopelijk hebt u wat informatie voor me.

Met vriendelijke groet,

Max van Dam, Rechovot, Israel


02-06-2002

Het is alsof ik over mezelf lees. Ook ik nam in die jaren gedeeltes van dat operaprogramma op, ook de Norma van CALLAS en om op tape te bezuinigen, liet ik dan gedeeltelijk wat weg tot Callas weer begon te zingen. Ik herinner me nog levendig in 1959 dat ik het Callasconcert Holland Festival opnam, ook met opsomming, ik nam in 1959 van de duitse radio een Callasconcert op vanuit Stuttgart. Later vroeg de bekende Callas "kenner " *) me om een copie, in ruil voor allerlei fotos van Callas, en laat hij dat concert nou later hebben uitgegeven op LP en CD met precies dezelfde weglatingen van ouvertures enz. als ik had weggelaten. Het werd schijnbaar door niemand opgenomen, want hij was er ontzettend blij mee!! Ook ik merkte soms mijn banden met JOOP want dat is m'n naam, het moest me even van het hart.

*) John Ardoin, J.L.


01-04-2002
Geachte heer Lindeijer,

Met veel interesse heb ik de pagina's van Dutch Divas helemaal doorgespit. Echter uw naam heb ik met veel moeite pas kunnen ontdekken op de reactiepagina. Uw schrijft uw stukjes op de homepage en proloog in de "ik-vorm" maar dan verwacht ik toch zeker een naam onder zo'n stukje.
Tevens maak ik u opmerkzaam op een (kleine) onvolkomenheid: op de pagina "sopranen" staat Gerrie de Groot maar op "sopranen III" staat Gerry de Groot.Verder niets dan complimenten. 
Met vriendelijke groet, 
Kees van der Hulst.

Geachte heer van der Hulst,
Er zijn mensen die een website maken waarop de eerste pagina een foto van hen zelf prijkt en hun naam in volle glorie erbij staat. Daar hoor ik kennelijk niet bij en dat wil ik toch wel zo houden. Bij de pagina reacties/reactions heb ik nu wel echter mijn naam voluit vermeld. Het is ook weer niet de bedoeling deze te verstoppen. Dank voor uw opmerkzaamheid betreffende Gerry de Groot. Een 'slip of de pen' mijnerzijds. Dank voor uw slotconclusie.
Met vriendelijke groet,
Joop Lindeijer


31-03-2002

Geachte heer Lindeijer,

Door te zoeken op het internet naar een zanger, die mij goed bekend is, kwam ik op uw site terecht. Zijn naam is Anton de Ridder. Ik vind dat er onvoldoende bekend is over Anton. Bijvoorbeeld dat hij ruim 41 jaar verbonden is geweest aan de opera in Karlsruhe, dat hij gasteerde in de Munchener Staatsopera , de Komische Opera van Berlijn, enz. enz. Dat er cd's gemaakt zijn, o.a. met Rosenberger in La Traviata, Lucia di Lammermoor , tenoraria's, Eine Nacht in Venedig, de wereldpremiere op plaat - compleet - van Korngold's 'Die tote Stadt', enz. enz. Hij heeft zich thans, op 73-jarige leeftijd, teruggetrokken uit de zangwereld.
Wilt u bandopnames van welke door hem gezongen opera dan ook, ik kan U op uw wenken bedienen. Of u kunt ze bij mij komen beluisteren. Ik heb alle cd's en enkele kilometers banden.
Anton woont nog steeds in Duitsland.

Met vriendelijk groeten
Henk Binnekade 
Bergen op Zoom (verdwaalde Amsterdammer)


16-01-2002

Beste Joop,

Door mijn neef Christiaan van der Eijk werd ik attent gemaakt op de prachtige site "Dutch diva's" met onder andere gegevens van mijn oud-tante Maartje Offers (de zuster van mijn grootmoeder). Zelf heb ik haar niet zo goed gekend, ik was 9 jaar toen ze overleed maar herinner me wel de bezoeken aan haar huis aan de Stadhouderslaan te Den Haag (het huis met het torentje tegenover het Gemeentemuseum) en was met mijn moeder aanwezig op haar begrafenis.
In de jaren zestig verscheen een langspeelplaat in de serie "Lebendige Vergangenheit" onder redactie van Leo Riemens.
In zijn beschrijving van de carriere van Maartje Offers stonden enige onjuistheden die haar toen nog in leven zijnde zusters en intieme vriendin Willy Surber stoorden. Daarom besloten zij door Willy Surber een rectificatie en een toelichting te laten schrijven. In dit schrijven worden enige hardnekkige misverstanden uit de wereld geholpen.
Een ervan is haar geboortejaar en plaats. De verklaring van het jaar is misschien het in memoriam in de krant, dit artikeltje vond ik na het overlijden van mijn moeder. (welke krant weet ik niet, in elk geval een "foute" de "goede" mochten toen al niet meer verschijnen). In bijlage zend ik u drie pagina's tekst van de rectificatie. De voetnoten zijn van de onlangs overleden neef van Maartje Offers, Bram Mojet. Hij heeft het handgeschreven exemplaar letterlijk overgetypt. Een fotokopie van het oorspronkelijke handgeschreven exemplaar is mijn bezit.Tevens zend ik u het krantenartikeltje van haar overlijden.
Ik hoop dat ik u een plezier doe met deze gegevens en dat u ze kunt verwerken.

Met vriendelijke groet,

Eddy Oppentocht


07-01-2002 /10-01-2002

Dear Mr Lindeijer,

With great interest I've read about my greataunt Maartje Offers on your Dutch Divas site. In due time I'll send you the titbits of additional information I have. But I will start now with this photo which I have on line. It's quite big I'm afraid and I don't know how to minimize it. I do hope you can handle it.

Keep up the good work in the meantime!

Beste meneer Lindeijer,

Ik heb inmiddels ook de Nederlandse versie van uw site ontdekt, dus ik ga over op het Nederlands! De gegevens die ik u hierbij stuur (zie bijlage), wijken op een paar punten af van die welke u in uw biografische notities vermeldt. Ik heb ze ontleend aan een brief die een tante van mij ooit kort na de oorlog kreeg van een vriendin/vertrouwenspersoon van Maartje Offers, omdat deze zich zo ergerde aan de onjuistheden die over haar (M.O.) werden verteld. Wat ervan waar is, kan ik niet beoordelen. De brief werd mij ooit telefonisch voorgelezen, was na al die jaren zeer moeilijk leesbaar volgens mijn tante die al in de tachtig was, maar ik heb de informatie onmiddellijk vastgelegd.

Zo is Maartje Offers volgens mijn gegevens [.......] Belangrijker is dat de briefschrijfster stelt dat Maartje Offers wel degelijk onder Toscanini heeft gezongen, iets dat niet spoort met wat Riemens ergens over haar heeft geschreven. Wat voor mij (ik ben van na de oorlog) een echte eyeopener was, waren de enorme reizen die ze maakte: Australie, De Verenigde Staten... Dat moet zeker indertijd, zwaar en inspannend zijn geweest voort iemand met haar postuur. [.......]
Pikant detail is dat er in de familie altijd verhalen werden verteld over een zekere frictie tussen "Tante Maartje" en Jo Vincent. Volgens de verhalen konden de twee dames elkaar niet luchten.
Mijn ouders hielden niet van Wagner, dus die kant van haar werd thuis nooit ingevuld. Het was daarom voor mij een hele ontdekking in de "Annalen van de operagezelschappen in Nederland 1886 > 1995", waarin ik zelf nog ergens nederig als librettist figureer, te kunnen lezen over haar vele Wagnervertolkingen in Nederland. Kent u overigens de historische Pearl uitgave van Wagners Der Ring der Nibelungen? Dat is een poging van HMV geweest een complete Wagner uit te brengen in de 20ger, 30ger jaren. Maartje Offers zingt hier een Waltraute-partij die qua interpretatie wezenlijk afwijkt van wat we gewend zijn.
[.......]
Het is niet erg waarschijnlijk dat er ooit nog een biografie van haar verschijnt. Caroline Kaart mag dan in een interview spreken van "haar lieve, lieve stem". Maar Nederland is geen land voor biografen en de vergetelheid slaat toe. Daarom vond ik het ook bijzonder plezierig haar op uw site te mogen ontdekken. Ik hou me graag aanbevolen voor meer informatie!

Met vriendelijke groet,

Christiaan M. van der Eijk
Quercus non cedit

^top^