Deze pagina is bestemd voor uw reacties, mild commentaar en welkome suggesties. Joop Lindeijer.
Reacties 2002
03-12-2002, Bij verdere navraag in Antwerpen kreeg ik deze gegevens,waarmee ik verder kan zoeken.Bij nieuwe informatie wil ik U graag op de hoogte houden. Zelf ben ik van plan om dit *) geheel uit te zoeken. Met vriendelijke groet, Dag mijnheer Albers, Als eerste tip voor uw zoektocht kan ik u verwijzen naar het Archief van het Museum voor het Vlaamse Cultuurleven - Minderbroedersrui te Antwerpen, tel 03/222 93 20. Zij hebben het integrale archief van de toenmalige opera in hun bezit en er bestaat zeker een dossier over hem met foto's, persknipsels ed. Misschien zit er ook adressen van agenten of andere contacten tussen. Vriendelijke groeten, *) vervolg op email van 04-11-2002: 30-11-2002, Hallo Joop, Hallo Mieke, Leuk dat je mijn site zo waardeert. Ik ben er pas twee jaar mee bezig en daarom hebben vele artiesten nog niet de aandacht gekregen die zij verdienen. Waaronder de tenor Johan van der Zalm. Maar ook hij komt zeker aan bod. Recent is er nog op de ConcertZender een uitzending van twee uur alleen aan hem gewijd. Ook komt er deze maand een cd uit van Verdi's 'Il Trovatore' waarin hij Manrico, 'De troubadour' zingt, Leonore is Gre Brouwenstijn, Azucena, Anny Delorie. Vriendelijke groet, 24-11-2002, Ik ben enigszins gechoqueerd door de onzin over al die hoge noten. Mozart's "Koningin" heeft 4 maal een f ''' (f 3 dus) en Christina Deutekom heeft nooit nog een octaaf hoger gezongen! Ook Maria Callas had in haar beste tijd een f''', maar op opnamen is haar hoogste noot een e''' (aan het einde van de Bolero uit "Vespri Siciliani", zowel live als op de commerciele EMI- opname te beluisteren. In dezelfde opera zong zij trouwens ook een lage fis). Maar het gaat er toch niet om hoe hoog iemand kan? (of hoe laag...) Arnold Alons Geachte heer Alons, Ik heb de pagina 'De hoge C' nog eens doorgelezen en deze voor alle duidelijkheid, hier en daar licht aangepast. Fout was bijvoorbeeld Buenos Aires als plaats van de Aida uitvoering met die hoge Es, dat moet natuurlijk Mexico City zijn. Rest die 4-gestreepte f. Cristina Deutekom stelde nadrukkelijk deze uitsluitend op de Buhne gezongen te hebben, dit in tegenstelling met de drie-gestreepte f, die op de studio uitvoeringen gezongen is. Ik heb haar nogmaals om toelichting gevraagd, maar daar tot op heden geen antwoord op gekregen. U was overigens niet de eerste die zo zijn twijfels had. Met vriendelijke groet, 11-02-2003, 18-11-2002, 04-11-2002, Graag wil U vragen of U iets bekend is van de opera-operettezanger: Robert van Helvert, bij mijn weten geboren te Dinteloord Nl. en verbonden is geweest aan opera te Gent,Brussel en Antwerpen onder de naam Robert Derville. Ik weet niet of ik deze naam goed spel. Lange tijd geleden heb ik Met vriendelijke groet, Geachte heer Albers, Het spijt mij U niet te kunnen helpen. Het enige wat ik van Uw familielid - onder de naam van Robert van Helvert - kan vinden is een vermelding van een optreden met de 'Koninklijke Vlaamse Opera' van Antwerpen. Het betreft een uitvoering van de opera 'Reinaert de vos', van Peter Welffens. De uitvoering vond plaats op 6 mei 1966 in de Stadsschouwburg van Eindhoven. Robert van Helvert vertolkte de rol van meester Grimbaert. met vriendelijke groet, 22-10-2002 Groeten en succes, Bovenstaand als reactie op een email van mij op: 22-10-2002 17-10-2002 https://www.joods.nl/~chazzanut/ Op mijn pagina's zult u ook een korte discografie van En nu wil het toeval dat juist op de eerste CD die op die pagina genoemd wordt (Chazzanoet in vooroorlogs joods Amsterdam), Machiel Gobets als solist schittert! Het zal u niet verbazen: Machiel Gobets was voor de Oorlog ook een van de allerbeste vertolkers van de synagogale muziek. Met belangstelling wacht ik op uw reactie. 03-10-2002 Regelmatig bezoek ik uw geweldige website; steeds uitgebreider en altijd secuur. Op de tenoren-pagina's mis ik echter nog de naam van Jan Handerson. Vanaf de jaren 50 tot aan zijn dood in 1990 de onomstreden jeune-premier van de Nederlandse operette, op het toneel zowel als voor de radio. Daarnaast regelmatig te gast bij de Nederlandse Opera Stichting, b.v. in de titelrol van Schweijk. Een zanger met zo'n staat van dienst, mag eigenlijk op uw site niet ontbreken. Mocht het een gebrek aan materiaal zijn, dan kan ik u gaarne van dienst zijn. Met vriendelijke groet, 28-8-2002 Dank u vriendelijk, 13-08-2002 Geachte heer Lindeijer, In uw site staat vermeld dat Adriaan van Limpt in 1940 geboren zou zijn. Dat is echter onjuist: hij is op 30 juni 1935 geboren. Helaas moet ik voor de volledigheid daaraan toevoegen dat Adriaan van Limpt op 8 mei 1997 is overleden. Vriendelijke groet, 12-08-2002 Geachte heer Lindeijer, In deze programma?s, maar ook in het zondagochtend programma 'De diva op de erwt' wordt regelmatig op een meer dan grondige manier aandacht besteed aan Nederlandse vocalisten. Zo hebben wij een portret van Jan van Mantgem en Johan van der Zalm gehad. In voorbereiding zijn uitzendingen over Frans Vroons, Simon van der Geest, Gre Brouwenstijn en Anton de Ridder. Vorig jaar hadden wij ook een veelbesproken driegesprek tussen John van Kesteren, Erna Spoorenberg en Cora Canne Meijer. Lijkt het u een goed idee om een milde vorm van samenwerking te creeren? ........ Onderstaand e-mailtje ontving ik van Cristina Deutekom als reactie op een brief van mij aan haar. In die brief vroeg ik haar mening naar aanleiding van een reactie betreffende het feit, dat ik bij haar biografie had vermeld, dat haar stembereik 4 octaven groot zou zijn. 06-07-2002 Geachte Heer Lindeijer! Met vriendelijke groeten, Dit naar aanleiding van onderstaand mailtje van John Davison. Het antwoord van Cristina Deutekom op een brief van mij aan haar staat hier boven. Zie ook 'de hoge C' hi. I'm intrigued by the assertion that Cristina Deutekom has a range of more than four octaves. Since the highest recorded notes are by a French soprano of the early 20th century who could hit a top B in alt, for Cristina to have a four octave range she would have to equal that and descend to B at the very bottom of the tenor range. Sorry Joop - I don't believe it! John Davison 16-06-2002 Geachte heer Lindeijer, Op uw site Dutch Divas zag ik ene Louis Goldsteen (1876 - 1940). Hebt u van hem meer gegevens en ook of er opnamen van hem te verkrijgen zijn. Deze Louis Goldsteen blijkt verre familie van mij te zijn en ik zou daarom gaarne wat meer van hem en zijn kinderen willen weten.Wel heb ik met genoegen informatie verkregen over Julia Culp, ook een verre verwante. Ik wist niet dat zij zo beroemd was. Hopelijk hebt u wat informatie voor me. Met vriendelijke groet, Max van Dam, Rechovot, Israel 02-06-2002 Het is alsof ik over mezelf lees. Ook ik nam in die jaren gedeeltes van dat operaprogramma op, ook de Norma van CALLAS en om op tape te bezuinigen, liet ik dan gedeeltelijk wat weg tot Callas weer begon te zingen. Ik herinner me nog levendig in 1959 dat ik het Callasconcert Holland Festival opnam, ook met opsomming, ik nam in 1959 van de duitse radio een Callasconcert op vanuit Stuttgart. Later vroeg de bekende Callas "kenner " *) me om een copie, in ruil voor allerlei fotos van Callas, en laat hij dat concert nou later hebben uitgegeven op LP en CD met precies dezelfde weglatingen van ouvertures enz. als ik had weggelaten. Het werd schijnbaar door niemand opgenomen, want hij was er ontzettend blij mee!! Ook ik merkte soms mijn banden met JOOP want dat is m'n naam, het moest me even van het hart. *) John Ardoin, J.L. 01-04-2002 Met veel interesse heb ik de pagina's van Dutch Divas helemaal doorgespit. Echter uw naam heb ik met veel moeite pas kunnen ontdekken op de reactiepagina. Uw schrijft uw stukjes op de homepage en proloog in de "ik-vorm" maar dan verwacht ik toch zeker een naam onder zo'n stukje. Geachte heer van der Hulst, 31-03-2002 Geachte heer Lindeijer, Door te zoeken op het internet naar een zanger, die mij goed bekend is, kwam ik op uw site terecht. Zijn naam is Anton de Ridder. Ik vind dat er onvoldoende bekend is over Anton. Bijvoorbeeld dat hij ruim 41 jaar verbonden is geweest aan de opera in Karlsruhe, dat hij gasteerde in de Munchener Staatsopera , de Komische Opera van Berlijn, enz. enz. Dat er cd's gemaakt zijn, o.a. met Rosenberger in La Traviata, Lucia di Lammermoor , tenoraria's, Eine Nacht in Venedig, de wereldpremiere op plaat - compleet - van Korngold's 'Die tote Stadt', enz. enz. Hij heeft zich thans, op 73-jarige leeftijd, teruggetrokken uit de zangwereld. Met vriendelijk groeten 16-01-2002 Beste Joop, Door mijn neef Christiaan van der Eijk werd ik attent gemaakt op de prachtige site "Dutch diva's" met onder andere gegevens van mijn oud-tante Maartje Offers (de zuster van mijn grootmoeder). Zelf heb ik haar niet zo goed gekend, ik was 9 jaar toen ze overleed maar herinner me wel de bezoeken aan haar huis aan de Stadhouderslaan te Den Haag (het huis met het torentje tegenover het Gemeentemuseum) en was met mijn moeder aanwezig op haar begrafenis. Met vriendelijke groet, Eddy Oppentocht 07-01-2002 /10-01-2002 Dear Mr Lindeijer, With great interest I've read about my greataunt Maartje Offers on your Dutch Divas site. In due time I'll send you the titbits of additional information I have. But I will start now with this photo which I have on line. It's quite big I'm afraid and I don't know how to minimize it. I do hope you can handle it. Keep up the good work in the meantime! Beste meneer Lindeijer, Ik heb inmiddels ook de Nederlandse versie van uw site ontdekt, dus ik ga over op het Nederlands! De gegevens die ik u hierbij stuur (zie bijlage), wijken op een paar punten af van die welke u in uw biografische notities vermeldt. Ik heb ze ontleend aan een brief die een tante van mij ooit kort na de oorlog kreeg van een vriendin/vertrouwenspersoon van Maartje Offers, omdat deze zich zo ergerde aan de onjuistheden die over haar (M.O.) werden verteld. Wat ervan waar is, kan ik niet beoordelen. De brief werd mij ooit telefonisch voorgelezen, was na al die jaren zeer moeilijk leesbaar volgens mijn tante die al in de tachtig was, maar ik heb de informatie onmiddellijk vastgelegd. Zo is Maartje Offers volgens mijn gegevens [.......] Belangrijker is dat de briefschrijfster stelt dat Maartje Offers wel degelijk onder Toscanini heeft gezongen, iets dat niet spoort met wat Riemens ergens over haar heeft geschreven. Wat voor mij (ik ben van na de oorlog) een echte eyeopener was, waren de enorme reizen die ze maakte: Australie, De Verenigde Staten... Dat moet zeker indertijd, zwaar en inspannend zijn geweest voort iemand met haar postuur. [.......] Met vriendelijke groet, Christiaan M. van der Eijk |