Richard van Helvoirt-pel
" ... Richard van Helvoirt Pel, een helden-bariton van grooten stijl. Als leerling van Julius Hey is hij geschoold in den dramatischen zang en als hij in maatvastheid te kort schiet, tracht hij dit het publiek (niet den kapelmeester) te vergoeden door zijn edelen, groote en warme stem ... "
Anton Averkamp, 1929
Richard van Helvoirt Pel werd geboren op 28 augutus 1873 te Haarlem. Hij wilde aanvankelijk notaris worden, maar op aandringen van Johannes Messchaert en Cornelis van der Linden - een opera impressario - besloot hij zich toch geheel aan de zangkunst te wijden. Van Helvoirt Pel - " de Pel " genoemd door Louis van Tulder, z'n grote vriend - studeerde eerst aan het Conservatorium van Amsterdam bij Cornélie van Zanten, daarna aan de Königliche Hochschule van Berlijn bij Fel. Schmidt en Julius Hey. Hij debuteerde reeds op jeugdige leeftijd met een klein rolletje in de première van Simon van Milligen's opera Brinio, op 20 april, 1889. Jos Orelio was toen nog eerste bariton. Na afloop van zijn studie debuteerde bij de Opera van Sopran (Hongarije). Daarna was hij verbonden aan de Opera van Kolmar en de Opera Populaire van Parijs. Op 1 september 1901 volgde hij Orelio op als eerste bariton bij de Nederlandsche Opera van Cornelis van der Linden als Biterolf in Wagner's Tannhäuser.
Toen de Nederlandsche Opera van Van der Linden in 1903 failliet ging, vertrok Van Helvoirt Pel naar Duitsland. Daar zong hij gedurende meerdere jaren na eerst nog een verdere studie te Dresden gevolgd te hebben. Vervolgens was hij gedurende enkele jaren verbonden aan de Opera van Riga. In 1908 trad hij als gast op bij de Opera van Wenen, waarna hij vervolgens verbonden werd aan de Opera van Linz (Oostenrijk). Van 1909 tot 1912 en gedurende het seizoen 1924-25 zong hij kleinere rollen in Bayreuth, zoals één der Brabantse edelen in Lohengrin en Hermann Ortel in Die Meistersinger.
Na 1914 - bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog - keerde hij naar Nederland terug. Hij werd hier van 1915 tot 1919 verbonden aan de Nationale Opera van Koopman als eerste heldenbariton. Vooral als vertolker van Wagnerrollen schitterde hij. Na de oorlog was hij verbonden aan meerdere operagezelschappen - het was een komen en gaan daarvan - op het laatst bij de Co-Opera -Tie in Den Haag. Hij vertolkte rollen als Hérode (Hérodiade), Amonasro (Aida), zowel Méphistophéles als Faust (Faust), Sebastiano (Tiefland), Scarpia (Tosca). Hij zong ook in de première van Darthula (1902, Simon van Milligen). Hij was echter vooral bekend als Wagnerzanger. In 1919 maakte hi jeen tournée door het toenmalige Nederlands-Indië. Zijn laatste optreden was als Telramund in Lohengrin, op 10 februari 1929.
De Nederlandsche Opera van Koopman (Gerhardus H. Koopman) was een opera-gezelschap dat actief was in de periode van 1916 tot en met 1919.
Hij was verder een van de eerste zangers bij de Nederlandse radio. Richard van Helvoirt Pel overleed op 6 augustus 1950 te Amsterdam.
Er bestaan plaatopnamen van hem op het label Grammophon, uit 1922 en alleen in het Nederlands gezongen.
Wagner, Tannhäuser: "O du mein holder Abendstern", 1922, Ned.gezongen