Fernand Faniard

FERNAND FANIARD (Heldentenor)

(1894 - 1955)

Repertoire:

Samson en Dalila, Herodiade, De Jodin, Sigurd, De verdoemenis van Faust, Faust, Monna Vanna, Antar, Alcest, De Koning van Ys, Quo Vadis, Messalin, Castor en Pollux, Der Freischütz, Der fliegende Holländer, Lohengrin, Tannhäuser, Die Walküre, Tristan en Isolde, Parsifal, Rienzi, Aïda, Salomé, Helena van Egypte, Boris Goudunov, Palestrina, Patrie, Mathis der Mahler.

Excerpts of newspaper's reports in the "Petite Gironde" from Bordeaux

" ... we can just to praise a high-class rendering in which conductor, singers and musicians, joined in same faith and enthusiasm, surpassed themselves really ... They were Mr Faniard, member of the National Avademy of Music who was by voice and style a perfect Tristan, and Mrs Geneviève Cernay whose warm mezzo-timber suits quite well for the part of Brangäne ... "

TRISTAN AND ISOLDE, February 18th 1935

" ... Entrusted to three outstanding protagonists, the rendering is really beautiful ... Those of Faust was sung by a tenor who has tuneful voice, steady way of singing and irreproachable musical qualities : Mr.Faniard, and it was Mrs. Marisa Ferrer, who holds the part of Margaretha at the Parisian Opera House, with her so brightly and full of charm performance on our first stage who won everyone's approval ... "

THE DAMNATION OF FAUST, December 16th 1936

" ... Mrs Hilda Nysa was quite outstanding in the beautiful part of Elsa ... Mr. Faniard has for his part the really done voice (however that this one is more melodious than strong) ... "

LOHENGRIN, January 23 1938

" ... Mrs. Germaine Lubin always supports with bravery the overwhelming part of Isolde ... The Tristan of Mr.Faniard has a clear and well sonorous voice answering easily to the requirements of the score ... "

TRISTAN AND ISOLDE, Februar 11th 1942

" ... Three very hard parts are sharing together in the action : the one of Helena in which Mrs.Suzanne Balguerie is always using to do... the one of Aithra...and lastly those one of Menelas which finds in Mr. Faniard an experienced interpreter ... "

HELENA FROM EGYPT, French creation, March 3rd 1944

Fernand Faniard als Eleazar in La Juive (De Jodin)(foto Jacques Strouk, groot vriend van de artiest, Algiers)

Fernand SMEETS, bijgenaamd FANIARD (*1), geboren op 9 december 1894 te Sint Joost-ten-Noode in België.

Allereerst volgt hij zijn zangstudies op het Conservatorium in die stad met de tenor Laurent SWOLFS, daarna op het Koningklijke Conservatorium in BRUSSEL met Désiré DEMEST.

In 't begin treedt hij tijdelijk als tweede bariton op in het Theater : "La Monnaie"te Brussel, en in Gent, met de Tenor André Burnino, ook een beginneling. Wanneer zijn stemregister zich hoger ontwikkelt, gaat hij Tenor partituren studeren, allereerst met Eric AUDOIN en daarna met TILKIN-SERVAIS, zodoende verwerft hij een voortreffelijke Tenor stemomvang.

In 1926 en 27 treedt Fernand FANIARD als zodanig voor 't eerst op in de Franse Opera van Antwerpen daar vertolkt hij de eerste Franse versie van "Samson", "Herodiade", "Boris Goudounov", tevens de eerste uitvoering van "La Jane", door dit Theater verkrijgt hij het jaar daarop weer een contract.

Gedurende de seizoenen 1928, 29, 30 treedt hij op in de Opera van Monte Carlo, onder de directie van Raoul GUNZBOURG, hier vertolkt hij de rollen : Herodes van "Salome", " Menelas van "Helene van Egypte", twee composities van Richard STRAUSS. en herneemt eveneens sommige beroemde werken van z'n register o.a. Samson, Faust, die Walküre en Boris Goudounov met de baszangers VANNI-MARCOUX en Féodor CHALIAPINE

Dankzij het succes in Monte Carlo, verkrijgt Fernand FANIARD in Mei 1930 een contract bij de Opera van Parijs, en verschijnt voor 't eerst op het toneel van het "Palais Garnier", samen met de soprano Laure TESSANDRA (Dalila) in de rol van "Samson". Hij verbindt zich aan dit theater gedurende de seizoenen van 1931 tot 33, in 37 en 42) en behaalt daar "hij met Herodiade, Samson et Dalila, en La Juive triomfen beleefde, samen met de grote Wagner-tenorpartijen : Siegmund, Tristan en Tannhäuser" (*2). Tevens in 1942 in gezelschap van de zangers José DE TREVI en José BECKMANS vertolkt hij de rol van de Cardinal Bernardo Novageiro in "Palestrina" van Hans Pfitzner, in de Franse versie.

Hierna verschijnt hij op bijna alle tonelen van Frankrijk o.a : (Lyon, Marseille, Toulouse, Nice, Rijsel, Amiens, Vichy, Rouen, Orange, Vaison-la-Romaine, enz.) zowel in Algerije (waar door zijn onvergetelijke vertolkingen, zoals : "De Jodin" en "Herodiade" in de overvolle zalen tot geestdrift gebracht worden), Marokko (Casablanca), België en Zwitserland (Grand Théâtre van Geneve). In 1931 vertolkt hij "Samson en Dalila" in de Opera van Luxemburg en in 1931 en 32 wordt hij door de Vlaamse Opera van Antwerpen uitgenodigd om een serie belangrijke werken van Richard WAGNER in de Diutse taal te vertolken. Later in 43 keert hij hier terug voor dezelfde werken in de Nederlandse versie.

In 1933 ontvangt Fernand FANIARD een contract van de Opera van Frankfurt-am-Main om daar ook de werken van Richard WAGNER in het Duits te vertolken, dit wordt echter zonder omslag door de Nazie regering afgezegd.

Tussen 1936 en 1944, in het "Grand Theatre de Bordeaux" is Fernand FANIARD (Tristan), de partner van de beroemde groot Sopranozangeres van het Festival van Bayreuth : Germaine LUBIN (Isolde), en in de hoofdrol van "de Verdoemens ivan Faust" samen vertolken is de baszanger André PERNET (Mephistopheles)

In 1937 "Le Teatro Reale di Parma" staat zijn naam op de affiche voor LOHENGRIN (in 't Italiaans)."Hij heeft enkele opvoeringen gezongen in Italië, doch werd er niet geapprecieerd wegens zg. te klassieke zangmethode"(*2).

Datzelfde jaar vertolkt hij de rol van "de Verdoemenis van Faust" een bijzondere uitvoering ter gelegenheid van het 200 jarige Jubileum van het "Capitole" in Toulouse, en zingt in gezelschap van de soprano Ninon VALLIN (Marguerethe) en de bas VANNI-MARCOUX.

Fernad FANIARD is eveneens aangetrokken tot muziekconcerten, hij neemt deel aan talrijke muzikale uitvoeringen van zoals : Colonne, Pasdeloup, Poulet-Siohan, aan de conservatoria van Brussel, Metz, Valenciennes, Tournai, Charleroi, tevens neemt hij deel aan populaire concerten in Angers , Brest en Ostende (Kurzaal) etc.. In 1935, wordt hij aan het einde van een concert in Brussel, persoonlijk door Koningin Elisabeth van Belgie gecomplimenteerd.

In 1938, tijdens de Spaanse Burgeroorlog, ondanks onderbrekingen wegens luchtalarm, vertolkt hij de rol van "Samson en Dalila" in het Lico van Barcelona samen met de soprano Lucienne ANDURAN.

In 1939 worden helaas de voorgenomen contracten met de "Metropolitan Opera" van New-York (U.S.A) en de "Teatro Colon" van Buenos-Airos (Argentinie) wegens de oorlog geannuleerd. Fernand FANIARD zal zijn loopbaan, zoals vele andere buitenlandse artisten, zowel in Frankrijk als België met veel succes vervolgen,

In 1949, 50 en 51 herneemt hij, in de Opera van Parijs onder de directie van Georges HIRSCH, de rollen van Lohengrin en voor Tristan (vaak zonder voorbereiding) samen met de soprano Suzanne JUYOL, in gezelschap van de bariton René BIANCO (Kurwenal) en de bas Pierre FROUMENTY (Koning Marke), gedirigeerd door Georg SEBASTIAN.

In 1951 vertolkt hij de rol van de "Cardinaal-Archevêque de Mayence" in Straatsburg, en neemt deel aan de Franse uitvoering van "Mathis le Peintre" van Paul HINDEMITH, in gezelschap van de zangers Rita GORR, Andine YOSIF en Roger BARSAC, gedirigeerd door Ernest BOUR

Reeds tussen 1935 en 1940 wordt Fernand FANIARD veel op "Radio Parijs" gehoord, begeleidt door het Nationale Orkest, gedirigeerd door D.E. Engelbrecht. Men kan zijn stem op diverse andere stations horen, o.a Le Poste Parisien, Radio Tour-Eiffel, Het Belgisch Nationaal Radio-Instituut( Vlaams en Frans), Radio Luxembourg.

Fernand Faniard als Parsifal

Na de oorlog in 1949 laat hij zich naturaliseren, en in 1949 et 50 neemt hij deel aan veschillende uitzendingen van de "Radiodiffusion Française", b.v. : "Plaisirs de la Musique" van Roland MANUEL met Suzanne JUYOL in fragmenten uit "Tristan en Isolde" en "Siegfried. Ook kan men naar hem luistere in "Genevieve de Paris" van Marcel MIROUZE, in 1950 in "Guercoeur" van Albéric MAGNARD (Heurtal) en in de volledige versie van "l'Attaque du Moulin" van Alfred BRUNEAU, uitgezonden op 9 october 1952 ter gelegenheid van de 50 jarige herdenking van het overlijden van Emile ZOLA, de bezieler van dit werk (deze laatste twee uitzendingen zijn bewaard gebleven door het Nationaal Instituut voor Audio-Visueel. (I.N.A)

In 1950 en 51, en zoals voorheen in 1938 op de hogere muziekschool van Parijs, vertolkt Fernand FANIARD de volledige versie van de "Dichterliebe" ("Dichterliefde") van Robert SCHUMANN, in de Duitse taal, begeleid op de piano door Pierre CAPDEVIELLE. Dit dwingt grote bewondering af bij de muziek kritieken.

In 1951 zingt hij op Radio Stuttgart en Radio Frankfort een recitaal van melodiën van Franse compositeurs (o.a. Faure, Duparc, Saint-Saëns, Debussy en Chausson).

In 1953 wegens ziekte, is Fernand FANIARD verplicht al zijn activiteiten te onderbreken, om tenslotte in 1955 aan die ziekte in Parijs te overlijden.

(*1) De schuilnaam is zijn moeder's meisjesnaam, door hem gekozen als huldeblijk

(*2) Oorsprong : Algemene Muziek-Encyclopedie .....

Fernand Faniard als Lohengrin (foto Studio Harcourt, Parijs)

Bemerkingen :

Behalve twee Vlaamse melodiën, die op een 78 toerenplaat bij "Polydor" 1936 zijn opgenomen, zijn verdere opnames uiterst zeldzaam. Niemand weet precies waarom Fernand FANIARD alle aanbiedingen van gramofoonplaten firma's afsloeg. Hij beoordeelde zichzelf met de uiterste strengheid, vreesde waarschijnlijk zich zelf teleur te stellen. De getuigenissen die nog van z'n werk bestaan, zijn over 't algemeen Radio uitzendingen, waarvan twee opnames van Radio-Algiers, indertijd door Mr Jacques BEDOS bij de archieven van de I.N.A/Radio-France afgegeven en die bij toeval teruggevonden werden. Heel jammer is, dat er geen spoor van z'n WAGNER optreden bestaan. Daaraan gaf z'n talent en volle kracht en het meest blijk en waarin hij het meeste succes heeft geboekt.

Bestaande Opnamen:

- VLAAMSE MELODIES : "Hoe lustig zweeven" (Geodel-Ottoy-Jennesky), "Het huisje bij den toren" (J. van Laar Sr.) 1936 Polydor Serie JAP 512.673

- FRANSE MELODIES : Clair de lune [Maneschijn] (Fauré) - Fleur jetée [Weggeworpene Bloem] (Fauré) - Chanson triste [Treurig liedje] (Duparc) - Le Manoir de Rosemonde [De Manor van Rosamonda] (Duparc) - Tendresse [Tederheid] (Bachelet) - La chanson des trois roses [Het liedje van de drie Roosen] (Bachelet) - Sabre en main [Sabel in de Hand] (Saint-Saëns) - Beau soir [Schoon avond] (Debussy) - Mandolines [Mandolinen] (Debussy) - La Caravane [De Karavaane) (Chausson).

Piano : Heirich BAUMGARTNER - Radio Stuttgart (06.12.1951) (Archief van de Süddeutchen Rundfunk).

- "Ah! quels tourments" [Ach! Wat kwellingen] (Zémire et Azor/ Grétry) - "Bannis les craintes et les alarmes" [Banne Furcht und Ängste] (Alceste./ Gluck).

Orchester Leitung : Roger ELLIS - Radio Algier (18.08.1949) (Archiv des I.N.A./ Radio-France)

- Dichterliebe (Schumann), Querschnitte Nr 1. 2. 3. 4. 6. 7. 8. 10. 13. 16.(auf deutsch).

- Der Doppelgänger (Schubert), aus "Schwanengesang".(auf deutsch).

Klavier : Pierre CAPDEVIELLE (Private Aufnahme) Studio Technisonor / Paris (1950) (Archiv des I.N.A. /Radio-France)

- "Prometheus" (Hugo Wolf). Französischer Text von Fernand Faniard.

- "Ritter Kurts Brautfahrt" (Hugo Wolf). Französischer Text und Instrumentierung von Fernand Faniard

Orchester : Unbekannte Leitung - Radio Straßburg (1950) (Archiv des I.N.A./ Radio-France)

- "GUERCOEUR" (A. Magnard), mit Marcelle BUNLET, Jacqueline DELUSSEUX, Denise SCHARLEY, Flora BETTY, Marisa FERRER, Yvette DARRAS, Bernard DEMIGNY.

Radio-lyrisches Orchester des Französischen Rundfunks. Leitung : Tony AUBIN (März 1951) (Archiv des I.N.A./ Radio-France, auf 33 Uml ausgegeben)

- "L'ATTAQUE DU MOULIN" [Der Angriff auf die Mühle] (A. Bruneau), mit Jeanne ROLLAND, Hélène BOUVIER, Yvette DARRAS, Charles CAMBON, Lucien LOVANO, Jacques BOUET, Marcel HÉNOT, Bernard LEFORT, Joseph PEYRON.

Radio- lyrisches Orchester des Französischen Rundfunks. Leitung : Eugène BIGOT (09.10.1952) (Archiv des I.N.A./ Radio-France)

Bronvermelding: Raymond Smeets-Faniard (fils de l'artiste/ zoon van de artiest)

A.Bruneau, L'attaque du Moulin, Adieu Forêt profonde, opname 9-10-1952

Interview (in het Engels)
Carrière artistique du Ténor
Meer scène foto's