Albert-Jan Roelofs (klavecimbel/directie)

 

AlbertJanRoelofsAlbert-Jan Roelofs studeerde orgel en klavecimbel aan de conservatoria van Maastricht en Amsterdam. Tevens volgde hij masterclasses bij Gustav Leonhardt, Ton Koopman en Harald Vogel. Naast veel concerten in Europa gaf hij recitals in Azerbaijan, Brazilië, China, Nieuw-Zeeland, Australië en USA. Momenteel werkt hij binnen het 401NederlandseOperas project aan een uniek concert rondom het Haagse Théâtre Français 1751-1790, met daarin hoogtepunten uit alle door muziekfilosoof en initiatiefnemer René Seghers in onder meer het Nederlands Muziek Instituut teruggevonden oorspronkelijke Haagse operapartituren.

Door zijn rijke ervaring in en diepgaande kennis van historische uitvoeringspraktijk – hij studeerde muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht – staat Albert-Jan Roelofs inmiddels bekend als specialist in de interpretatie van muziek uit de 17e en 18e eeuw. Hij is een graag geziene gast op internationale festivals voor Oude Muziek (Utrecht, Berlijn, Irsee, Canberra, Combrailles, Londen) en jury-lid van concoursen (Premio Bonporti, Rovereto, Italië) en werkte samen met o.a. Gustav Leonhardt, Bruno Weil, Michael Chance, Elizabeth Wallfisch en Jaap ter Linden.

Als continuo-speler trad hij op met o.a. het Canadese barokorkest Tafelmusik en The Wallfisch Band (waarvan hij mede-oprichter was).

Op diverse cd’s is hij te beluisteren in muziek van Sweelinck, Buxtehude, Telemann, Scarlatti, Duphly, Louis en Francois Couperin; zijn opname van Johann Sebastian Bach’s Die Kunst der Fuge ontving lovende recensies.

Naast zijn concertpraktijk is Albert-Jan Roelofs werkzaam als organist co-titulair van de Kathedrale Basiliek St. Bavo te Haarlem.