Erik Slik (tenor)
De Nederlandse tenor Erik Slik studeerde aan het Conservatorium van Utrecht bij Henny Diemer wordt momenteel gecoacht door Margreet Honig. In 2009 behaalde hij de finale van het Cristina Deutekom Concours. Hij maakte deel uit van het Muziektheaterensemble van Theater & Philharmonie Thüringen (Duitsland) waar hij partijen vertolke als Fenton in Nicolais Die lustigen Weiber von Windsor, Sinowi in Lady Macbeth van Schostakowitsch, Camille de Rossillon in Lehárs Die lustige Witwe, Rector Adams in Peter Grimes en Pylade in Glucks Iphygenie auf Tauris, maar ook in musicals al Chess en Anatevka nam hij rollen op zich. Van belang voor ons 401NederlandseOperas project is zijn vertolking van de musicus Mr. Dirk Sweelinck in de unieke revival van Hendrik Andriessens opera De spiegel uit venetië (1964) bij de Haarlem opera in september 2018.
Bij De Nationale Opera (Amsterdam) was Erik Slik te zien in Lucia Di Lammermoor, Fanciulla dell West, Parsifal en Die Soldaten. Bij De Nederlandse Reisopera zong hij o.a. Gonzalve in l'Heure Espagnole (Ravel) en Don Basilio in Le Nozze di Figaro (Mozart). Hij werkte met dirigenten als Hartmut Haenchen, Carlo Rizzi, Kenneth Montgommery, Richard Egarr, Charles Dutoit, Anthony Hermus en Ed Spanjaard. In 2015 zong hij de hoofdrol in de wereldpremière van Jonathan Doves The Day After bij Holland Opera, waar hij ook Don Ottavio in Mozarts Don Giovanni zong. In najaar 2016 keerde hij terug bij de Nationale Opera Amsterdam in Parsifal. Hij maakte zijn debuut in Zuid Afrika als Tamino in Mozarts Die Zauberflöte. Naast zijn werk in opera is Erik Slik tevens een veelgevraagd concertsolist in binnen- en buitenland. Tot zijn repertoire behoren Händels Messiah, Bachs Matthäus en Johannes Passion maar ook modernere werken als Brittens 'Spring Symphony' en Henzes 'Stimmen'. Hij maakt sinds 2014 deel uit van de Nederlandse groep Frommermann, een close harmony ensemble in de traditie van the Comedian Harmonists.