Margriet van Reisen
"... de magie sloeg pas toe toen alt Margriet van Reisen zich er mee ging bemoeien. Haar jonge, kwetsbare, gelukkig niet te zware inzet 'O Röschen rot' kwam meteen tot de kern van de zaak. Puur klonk ze, enigszins onwerkelijk en toch menselijk ... "
Eindhovens Dagblad, 26 maart 2001, Marjolein Sengers
"... Mezzo maakt verpletterende indruk ... Margriet van Reisen schitterde gisteravond dus zowel in traditionele romantiek als eigentijds spektakel. Ze maakte in beide een verpletterende indruk. Ze moet de grootste Nederlandse zangeres van nu zijn, een nieuwe Jard van Nes ... "
Brabants Dagblad, 11 augustus 2003, Nico Koolsbergen
Margriet van Reisen werd geboren in 1972 in een muzikale familie en zo als zij zelf in een interview vertelde: "niets bijzonders, gewoon gezond amateur-werk". Tussen haar achtste en veertiende had zij pianoles en zong ze in een 'tamelijk goed' kerkkoor. In dat kerkkoor, waar ze veel aan passiespelen deden, kwam haar aanleg voor zang en belangstelling voor muziek naar voren, al wist ze toen nog niet hoe ze dat vorm wilde geven. Klassieke muziek vond ze bijvoorbeeld vreselijk. Maar eenmaal op het conservatorium kreeg ze volgens eigen zeggen het 'na drie maanden helemaal te pakken'. Het klassieke vocale werk bleek perfect bij haar te passen. Tijdens haar opleiding zong Margriet van Reisen tevens in het Nederlands Kamerkoor, waar zij haar ambities nog beter leerde kennen.
Zij studeerde in 1998 Cum Laude af aan de 'Hogeschool voor de Kunsten Utrecht', faculteit muziek bij docente Henny Yana Diemer. Tevens ontving zij lessen bij Jard van Nes, Marilyn Horne, Christa Ludwig, Udo Reinemann en Judith Beckmann en volgde zij een Schubert-masterclass bij de zanger Robert Holl en pianist Rudolf Jansen. Vervolgens ontving ze beurzen van onder meer het Prins Bernhard Fonds voor haar opera-opleiding aan de 'Guildhall School of Music and Drama' te Londen waar zij studeerde bij David Pollard en Rudolf Piernay. Zij vertolkte er de titelrol in Handels Rinaldo, Zita in Puccini's 'Gianni Schicchi' en Anna in Weill's ' Die sieben Todsünden'.
Margriet van Reisen zingt veel concert-repertoire in binnen- en buitenland. Op haar repertoire staan onder meer Mahler's 'Kindertotenlieder', 'Des Knaben Wunderhorn' en Tweede Symfonie, Moessorgsky's 'Liederen en Dansen van de Dood', Wagner's 'Wesendonck-lieder' en Berio's 'Folksongs'. In 2000 maakte ze een tournee door Japan met het 'Ensemble Vocal de Lausanne' als altsoliste in Bach's 'Hohe Messe', gedirigeerd door Michel Corboz. Met ditzelfde gezelschap vertolkte zij enkele Bach-cantates in de internationale Bach-serie te Milaan en zong zij de Matthäus Passion in het 'Festival de Michel Corboz' in Freiburg. In Londen zong ze in Mendelssohn's 'Elijah' met dirigent Richard Hickox. Met het Schönberg-ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw voerde ze het Lied 'der Waldtaube' (Gürrelieder) van Schönberg uit. Bij de Nederlandse Reisopera vertolkte zij de rol van Clothilde in de concertante uitvoering van Bellini's Norma. Met het Brabants Orkest onder directie van Marc Soustrot nam zij een CD op met het Requiem van Maurice Duruflé en zong zij in de Tweede Symfonie van Mahler. Beide laatste uitvoeringen - Mahler en Norma - heb ik gezien en was diep onder de indruk van haar vocale capaciteiten en hoewel de concertante uitvoering van Norma niet uitnodigde tot flitsend toneelspel bleek Margriet van Reisen zich op het toneel toch gemakkelijk en natuurlijk te bewegen.
Uhrlicht, altsolo uit Mahler's Tweede Symfonie
O Röschen rot,
Der Mensch liegt in grösster Not,
Der Mensch liegt in grösster Pein,
Je lieber möcht' ich im Himmel sein.
Da kam ich auf einem breiten Weg,
Da kam ein Engelein und wollt' mich abweisen.
Ach nein, ich liess mich nicht abweisen!
Ich bin von Gott und will wieder zu Gott,
Der liebe Gott wird mir ein Lichtchen geben,
Wir leuchten mir bis in das ewig selig' Leben!
Margriet van Reisen voerde kamermuziek uit van onder meer Berio (Circles), Strawinsky, Janacek, Luytjens, Caplet, Ibert en Gaubert.
Van 1995 tot 1998 was Margriet van Reisen als free lancer werkzaam bij het Nederlands Kamerkoor en sinds september 2001 is zij als docente verbonden aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, faculteit Muziek.
In de nabije toekomst staan onder meer een CD opname van het Requiem van Ligeti met 'Der Berliner Philharmoniker' en Mahler's 'Lieder eines fahrenden Gesellen' met het Symfonie Orkest van Vlaanderen op het programma. In 2000 werd zij laureaat van het Koningin Elisabeth Concours in Brussel. Zij won de eerste prijs van het Schubert-concours van de 'Guildhall School of Music and Drama'. Eerder kreeg zij de persprijs van het Internationaal Vocalisten Concours te Den Bosch (1998) en prijzen op het concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland (1993 en 1996).
Op het label Chandos verscheen van haar een opname van de Mis opus 20 van de Nederlandse componist Johannes Verhulst. Mede solisten: Nienke Oostenrijk (sopraan), Marcel Reijans (tenor), Hubert Claesens (bas), Residentieorkest o.l.v. Matthias Bamert. Het Engelse (!) label Chandos heeft oog voor 'vergeten' Nederlandse muziek. Eerder werden al zes cd's uitgegeven van o.a. Diepenbrock, Vermeulen, Dopper, Hol en Voormolen.
In het voorjaar van 2003 werkte Margriet van Reisen mee aan een Matthäus uitvoering van de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Marcus Creed. Onderstaande opname, gemaakt op 12 april is hieruit.
Matthäus Passion, aria "Erbarme dich"
Website Margriet van Reisen