Tania Kross
"Theatrale Tania Kross overrompelt. Met enorme flair zette ze om te beginnen drie totaal verschillende Brahmsliederen neer, moeiteloos switchend van een in melancholie zwelgende minnares naar de amusante Brahmsversie van 'Moeder ik wil een man'. Ook bij de Russische kinderliedjes van Stravinsky wond Kross het publiek om haar vinger met onder meer een overtuigend zwaarlijvige vertolking van het lied 'De beer'."
De Volkskrant, 19 april 2002
Masterclass door Dawn Upshaw, Concertgebouw, 6 februari 2000
"Het is niet de enige verrassing die Dawn Upshaw tijdens haar masterclass te wachten staat. De Nederlandse, van de Antillen afkomstige Tania Kross geeft een overrompelende performance weg in What a movie uit Bernsteins Trouble in Tahiti. Anders dan haar medecursisten doet de 24-jarige Kross niet aan de zangersstand, waarbij men de ellebogen licht spreidt en de handen zedig op navelhoogte houdt. Nee, ze gooit haar hele lichaam in de strijd.Het publiek schiet herhaaldelijk in de lach, en Upshaws eerste commentaar is: "Wow!."
De Volkskrant, 7 februari 2000
"Ik heb altijd in kerk- en meisjeskoren gezongen", vertelt Kross enthousiast. "Waar maakte niet uit, als ik maar kon zingen. Een aantal koren voerde Mozart en Bach op en koorwerken van Mendelsohn. Om als vijftienjarig meisje tussen oudere mensen te staan en te mogen zingen, vond ik geweldig."
Maar alleen zingen was voor Kross niet genoeg. Acteren was net zo belangrijk, met de mooie kostuums en decors die daarbij hoorden. "In die omgeving voel ik me echt in mijn element. En in Nederland heb ik daarover veel geleerd."
Op het conservatorium van Utrecht ontwikkelde ze zichzelf tot operazangeres. Tijdens haar studie stond ze soms voor onverwachte problemen, vooral bij de uitvoering van Duitse werken. "Dat kwam vooral door mijn achtergrond. Ik had nog nooit een weiland gezien. Een schaap zei me niets. Ik snapte niet hoe mensen daarover kon zingen en dat mooi konden vinden. Daarin heb ik me echt moeten verdiepen. Mijn docenten raadden me aan naar musea te gaan en veel te lezen. Zo kreeg ik een idee van de manier waarop mensen toen leefden. Pas als je dat begrijpt, leer je hoe bepaalde liederen moeten worden gebracht. Nu maak ik ook duidelijke keuzes, want sommige Duitse werken zijn totaal ongeschikt voor mij."
Mezzosopraan Tania Kross, geboren op 1976 te Curaçao, zong al op haar zesde in een kerkkoor. Vanaf haar vijftiende zong ze in een klassiek vierstemmig koor. Op haar zeventiende deed ze auditie op het conservatorium in Utrecht. In het tweede jaar van het conservatorium won zij de eerste prijs van de Stichting Jong Muziektalent. Dat gebeurt in de tijd dat zij zich begint te realiseren dat zij operazangeres wil worden. Haar grote voorbeeld is Cecilia Bártoli. Tania Kross studeert bij Henny Diemer en Monique Wagemakers, en volgde daarnaast masterclasses bij Jard van Nes, Henk Smit, Udo Reinemann, Roberta Alexander, Dawn Upshaw en Sarah Walker. Haar liefste wens is auditie te doen voor de opleiding voor jonge zangers bij de MET in New York. In 2000 won zij de NPS cultuurprijs. Motivatie van de jury: "De combinatie van het respect voor de compositie en haar eigen inbreng, plus haar vermogen haar stem in dienst van haar talent te stellen, maken haar nu al tot een zangeres van wereldklasse." Ook won zij de eerste prijs in het Cristina Deutekom Concours 2000, en een aanmoedigingsprijs in de Rosa Ponselle International Competition for Vocal Arts (New York). In het seizoen 2001-2002 was Tania Kross lid van de Opera Studio Nederland.
Zij heeft meegewerkt aan verschillende operaproducties. Haar rollen waren onder andere Baba in Stravinsky's The Rake's Progress, Zita in Puccini's Gianni Schicchi, Orlofsky in Die Fledermaus en de titelrol in Bizet's Carmen. Vorig seizoen gaf Tania Kross in de serie Het Debuut een recital in 11 concertzalen in Nederland, waaronder de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. Afgelopen seizoen was Tania Kross daar opnieuw te beluisteren zijn in een programma rondom Adriaan van Dis. Daarnaast was zij te horen in De Doelen te Rotterdam in Gounod's Faust meth et Vlaams Radio Orkest.
Gedurende het seizoen 2003-2004 is Tania Kross lid van het ensemble van de Staatsoper in Hannover, waar zij de rollen van Cherubino (Le nozze de Figaro), Susuki (Madama Butterfly), Romeo (I Capuletti e I Montecchi), Sesto in Giulio Cesare, Don Ramiro (La finta gardiniera) voor haar rekening neemt. Komend seizoen zal zij de rol van Flora in La Traviata en Suzuki in Madama Butterfly zingen bij de Nationale Reisopera.
In juni 2003 vertegenwoordigde Tania Kross Nederland op het prestigieuze BBC Singer of the World Contest in Cardiff.
G.F. Händel - Giulio Cesare: Sesto "La giustizia ha già sull'arco pronto strale ..."
Ook Tania Kross heeft nu haar eigen website
bronvermelding: o.a. : Idiaal! artist management, Radio Nederland Wereldomroep