Andreas Goetze (bas-bariton)
Bas-bariton Andreas Goetze is 401DutchDivo van de Maand november 2016 in aanloop naar zijn deelname aan het vierde 401DutchOperas concert van 18 december in de Concertzaal van de OBA te Den Haag (Spui), in samenwerking met het Nederlands Muziek Instituut aldaar. Goetze vertolkt er de rol van Haron in het slotduet uit Jan van Gilse’s Helga von Stavern. Daarnaast zingt hij de baspartij van de monnik in Marguerite’s slotzang uit Cornelis Doppers opera De Blinde van Casteel Cuillé (wereldpremière 1894), begeleid door een meerstemmig monnikskoor onder leiding van Frits Muusse. Van Gilse’s opera (1911-1913) is nooit uitgevoerd. Tijdens 401Concerts 3 brachten we de wereldpremière van Helga’s Act III monoloog, nu dus gevolgd door het zinderende slotduet waarin de aan de bedelstaf geraakt Helga (Barbara Schilstra) van bevriezing en honger sterft in de armen van haar voormalige kapitein Haron, die haar ook in tegenspoed trouw blijft. Haron is een uitdagende rol voor heldenbariton maar in dit betoverende slotduet vindt hij zijn meest lyrische momenten. Dat het werk nooit tot uitvoering kwam lag niet aan de muziek, daarover waren de Duitse theaterdirecties die Van Gilse benaderde unaniem: meesterlijk! Maar het politiek geladen proto-communistische libretto rondom het op geld en macht beluste vrouwtje van Stavoren maakte iedere gedachte aan een opvoering onmogelijk. Vandaag de dag kijken we echter met andere ogen naar dergelijke verbijsterende artistieke krachtsinspanningen, gedaan zonder enige vorm van subsidie uit niets meer of minder dan het ware geloof in de muziek en, in dit geval, het bewerkstelligen van niets meer of minder dan een culturele revolutie!
Tekst: 401DutchDivas/Goetze/RS
Foto's: Merel Wagemeester (portretten), Coco Duivenvoorde (Nozze)
Bas-bariton Andreas Goetze (1983) is alweer enige tijd een naam van betekenis onder de veelbelovende Nederlandse zangersgeneratie van dit moment. Hij studeerde zang aan het Rotterdams Conservatorium bij Frans Huijts, bij wie hij reeds sinds 2004 privé-zanglessen volgde. Daarnaast volgde hij masterclasses bij Rudolf Piernay, Carolyn Watkinson, Roberta Alexander, John Dawson en Adriaan de Wit.Op dit moment wordt hij gecoacht door Rudolf Piernay, Brian Masuda en Henk Neven.
Als solist zong Andreas o.a. de Matthäus Passion van Bach, de Messiah van Händel, de Christusrol in passies van Telemann en Schütz, het Stabat Mater van Dvorák en Haydn, het Requiem van Fauré en een selectie uit Elias van Mendelssohn.
Opera
In opera trad Goetze onder meer op als Bartolo en Antonio in Mozarts Le nozze di Figaro in een coproductie van de Dutch National Opera Academy en het NJO o.l.v. Richard Egarr (zie video Finale II "Esci omai, garzon malnato" met daarin bevalve Goetze's Don Bartolo ook Louise Kwong als Contessa, Emmanuel Franco (Conte), Hannah Bradbury (Susanna), Vincent Spoeltman als Figaro, Charlotte Janssen als Marcelino, Gevorg Hakobjan als Don Basilio,Dutch National Opera Academy, 2013). Bij Opera2day was hij eerder understudy voor de rol van Masetto en Commendatore in Mozarts Don Giovanni.
Dit seizoen treedt hij op in Die Zauberflöte met Bold Opera On the Move [BOOM, op de video de trailer voor die productie], waar hij eerder de titelrol vertolkte in Le nozze di Figaro. Hij werkte met vele dirigenten, waaronder Roy Goodman, Philip Pickett en Hans Leenders.
Koor
Daarnaast heeft Andreas veel ervaring als koorzanger. Hij werkte in koorverband met dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Peter Eötvös, Jan Willem de Vriend, Arie van Beek, Peter van Heyghen en Conrad van Alphen. Goetze zingt in het Laurens Collegium Rotterdam o.l.v. Wiecher Mandemaker en verleende zijn medewerking aan projecten met De Nederlandse Bachvereniging en Cappella Amsterdam. Furore maakte hij met het Laurens Collegium met opvoeringen tussen 2011 en 2013 van The Lord of the Rings soundtrack in de Rotterdamse Doelen - in Elfentaal!
Zanger van de toekomst
Opera, oratorium, filmmuziek, Goetze draait er zijn hand niet voor om. Ook dat is tekenend voor de hedendaagse generatie zangers die op hun iPods vaak heel andere muziek luisteren dan de cassettebandjes die hun collega’s 30 jaar geleden in de walkman hadden. Zijn optredens in de live uitvoeringen van The Lord of the Rings waren niet alleen aardig vanwege de publieke belangstelling, maar ook omdat de muziek en het andere publiek hem aanspraken: ‘Daar komt echt een heel ander publiek op af dan je gewend bent in passies. Het publiek is ook niet zomaar enthousiast aan het einde, maar echt door het dolle heen. De ovaties na het slotkoor waren overweldigend. Een andere uitdaging is natuurlijk het zingen in Elfentaal, een niet bestaande taal. geloof het of niet maar daar hebben we echt training correcte dictie voor gehad! Niet dat iemand weet hoe Elfs klinkt, maar iedereen moet wel hetzelfde zingen natuurlijk.'
Lieder
Goetze's stem is momenteel volop in ontwikkeling. Gevraagd naar opnamen verwijst hij liever naar recente zaken dan naar dingen uit het verleden, die hij niet meer altijd even representatief vindt voor zijn huidie stem. Bijzonder tevreden is hij over bijgaande versie van Brahms lied 'Ich wandte mich' uit de Vier ernste Gesänge, waarin zijn donkere timbre en lenige stemvoering goed naar voren komen. Een bijna Italiaans legato gekoppeld aan tekstuele verfijning zijn stilistische kenmerken die opvallen.