Frank van Aken
"...Van Aken is an outstanding Tannhäuser, a heroic tenor with strong lyric and dramatic qualities, who can stand up to the fullest orchestrations. Surprisingly, Van Aken sings in this co-production of the Festspielhaus Baden-Baden and the Nederlandse Opera Amsterdam, but didn't perform it in the Dutch theatre..."
Opera Nederland, José Antonio Rodriguez-Priego, August 2008
"...Frank van Aken beweist seine Ausdrucksmöglichkeiten mit lyrischen Tönen, heldentenoralem Glanz, emotionalen Ausbrüchen und leidenschaftlicher Attitüde - ein grandioser Auftritt !..."
Opernnetz.de, 1. August 2008
De tenor Frank van Aken werd op 5 december 1964 geboren te Laren (NH). Hij begon zijn muzikale opleiding in Utrecht en vervolgde zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zijn debuut maakte hij op 13 oktober 1991 in het Cultureel Centrum de Veste te Alkmaar in de rol van David in 'La poupé de Nuremberg' van Adolph Adam. Het was een voorstelling van de Stichting Kameropera Nederland (SKON). Na nog bij de Zomeropera in Haydn's 'Die Feuerbrunst' gezongen te hebben, maakte hij zijn bescheiden debuut bij Opera Forum op 20 november 1992 in Verdi's relatief onbekende opera 'Stiffelio'. Nadien trad hij nog enkele malen in producties van de Zomeropera (Haydn's 'La fedelta premiata), The Companions B.V. (Nabucco), De Nederlandse Opera (Salomé en Lady Macbeth van Mtsenksk).
Na 1994 studeerde hij - net als zijn wederhelft Eva-Maria Westbroek - bij de Amerikaanse tenor James McCray, een student van Mario del Monaco. Datzelfde jaar won hij de eerste prijs van het Cristina Deutekom Concours en op 18 februari 1995 maakte Frank van Aken zijn 'debuut' in een belangrijke partij, als Macduff in 'Macbeth' bij de Nationale Reisopera. Een voortreffelijke uitvoering, die ik destijds in Den Bosch heb gezien. De rol van Macbeth werd gezongen door Henk Poort die ik alleen kende als musical artiest (ik had zo mijn bedenkingen), maar die het uitstekend deed, zowel vocaal als qua voordracht. Een Nederlandse sopraan was kennelijk niet voorhanden, maar de Française Sylvia Valayre stond op hetzelfde niveau als de andere artiesten. De enscenering was gelukkig nog traditioneel, de mode (terreur) van een vernieuwende regie had nog niet plaats gevonden. Prachtige mysterieuse heksenscène, ik zie het nog zo voor me (1995!), de heksen enigzins gehurkt de zaal toezingend.
In september 1995 maakte Van Aken zijn internationale debuut in Rome als Cavaradossi in 'Tosca'. Vervolgens zong hij de titelrol in Massenets 'Werther' en Turiddu in Mascagni's 'Cavalleria rusticana' in Novi Sad te Joegoslavië. Aansluitend volgde een tournee door Nederland en België waarbij hij de rol vertolkte van Don José in 'Carmen' in een productie van Jan Bouws.
In juni 1996 trad Frank van Aken in Amsterdam en Rotterdam op als Roberto in Puccini's 'Le Villi'. In oktober 1996 maakte hij zijn debuut in Duitsland als Florestan in 'Fidelio' aan het Meininger Theater. Bij hetzelfde theater was hij vervolgens te gast voor rollen als: Erik in 'Der fliegende Holländer', Radames in 'Aïda', Bacchus in R.Strauss' 'Ariadne auf Naxos', Cavaradossi in 'Tosca' en als Sly in de gelijknamige opera van Wolf-Ferrari. De daarop volgende seizoenen was hij verbonden aan de Deutsche Oper am Rhein waar hij rollen vertolkte in Wagneropera's, zoals: de titelrollen in 'Lohengrin' en 'Parsifal', Stolzing in 'Die Meistersinger von Nürnberg', Erik in 'Der fliegende Holländer', Hans in 'De verkochte Bruid' van Smetana, Luigi in 'Il Tabarro' en Max in 'Der Freischütz'. Bij de Komische Oper in Berlijn was hij te gast als de Prins in Dvoráks 'Rusalka', Calaf in 'Turandot', Bacchus in 'Ariadne auf Naxos' en voor de titelrol in Don Carlos.
Met ingang van het seizoen 2006/2007 werd hij verbonden aan de Oper Frankfurt waar hij onder andere de rol van Herman in Tsjaikovski's 'Schoppenvrouw' en de titelrol in 'Tannhäuser' heeft vertolkt. Van Aken had vooral veel succes in de rol van de kluizenaar in Hartmann's 'Simplicius Simplicissimus'.
In de zomer van 2007, maakte Frank van Aken met veel succes zijn debuut als Tannhäuser bij de Bayreuther Festspiele. Het jaar daarop zong zijn echtgenote eveneens in Bayreuth, en wel als Sieglinde in 'Die Walküre'. Vervolgens zong hij Tannhäuser in Barcelona en op het Festival in Baden-Baden. In het najaar van 2008, was hij te horen als Edmund in 'Lear' (naar Shakespeare's 'King Lear' van de Duitse componist Aribert Reimann) bij de Frankfurt Opera, en vervolgens maakte hij zijn debuut bij het Royal Opera House in Londen in de rol van Aegisthus in Strauss' 'Elektra' en trad hij als gast op in de rol van Erik in 'Der fliegende Holländer' bij de Stuttgart Staatsopera en de Dresdner Semperoper. In het najaar van 2010 zong hij voor het eerst - als invaller - en met groot succes bij de Weense Staatsopera de titelrol in 'Tannhäuser'.
Homepage Frank van Aken