Barbara Kozelj
‘Haar Sloveense melancholische ziel en de warmte van haar persoonlijkheid klinken door in haar prachtige stem.’ (Zangpedagoge Sasja Hunnego over haar leerlinge aan het conservatorium Barbara Kozelj)“
I was won over by Kozelj’ s nuanced singing. Lots of floated notes and delicate inflections – a rather internalised grief, very stylish. Pivotal moments, such as Penelope’ s idea –implemented by Minerva – to challenge the suitors to stringing Ulisse’ s bow or her meeting with Ulisse where she is obviously attracted to him but isn’ t sure of his identity yet, came off very clearly. And this time both Penelope and Ulisse looked genuinely happy to meet again.” (Opera, Innit on her penelope in The Barbican)
“In Songs of a Wayfarer Barbara Kozelj revealed the art of singing that spoke straight to the heart. With lithe lines and clear articulation.” (Telegraaf on Mahlers Lieder eines Fahrenden Gesellen)
“With wonderfully restrained grief and dramatic outbursts of despair, Kozelj colours Mahler’s rich palette in phenomenally.” (Haarlems Dagblad on Mahlers Lieder eines Fahrenden Gesellen)
De van origine Sloveense mezzosopraan Barbara Kozelj is een charismatisch en veelzijdig musicus. Haar muzikale carrière begon aan de Academy of Music in Ljubljana en kreeg een vervolg aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze speekt vloeiend Nederlands en woont tegenwoordig in Amsterdam. Barbara raakte betrokken bij eht 401NederlandseOperas project nadat dirigent Albert-Jan Roelofs haar uitnodigde de mezzorollen in ons Nederlandse Opera's uit het Haagse Théâtre Français 1751-1793 te zingen. Ze vetolkte daar rollen uit Philipp Meissners 'L'heureux révolution' (1787), Johan Kauchlitz Colizzi's 'Les dieux au village' (1790) en graaf Jacob Jan van Wasssenaer Obdams vrijmetselaarsopera 'Les nôces de Vénus ou les filets de Vulcain' (1751). Het betreft in alle gevallen creaties in de moderne tijd. Geen van de opera's uit het programma is sinds de Franse revolutie nog gespeeld.
In 2015 zong Barbara de première van Dobro do - Episodes from the live of a singer in Concertgebouw Amsterdam, samen met Nederlands Kamerorkest en Gordan Nikolic. In maart 2016 zong zij tijdens de ZaterdagMatinee de wereldpremière van de complete Pessoa Cylcus van Jan van de Putte, samen met het Asko|Schönbergensemble en Reinbert de Leeuw. De opname van de live-uitvoering zal in de herfst van 2016 worden uitgebracht op cd. Gedurende haar carrière heeft Barbara met veel dirigenten samengewerkt, waaronder Jaap van Zweden, Gennadi Rozjdestvenski, Neeme Järvi, Kenneth Montgomery, Paul McCreesh, Stefan Soltesz, Jan Willem de Vriend, Anthony Hermus, Otto Tausk, Uros Lajovic en Per-Otto Johansson.Daarnaast werkte zij samen met The Orchestra of the Age of Enlightenment, Gabrieli Consort and Players, Orquestra Simfonica de Barcelona, Essner Philharmoniker, St. Luke's Orchestra, het Sloveens Philharmonisch Orkest en vrijwel alle Nederlandse symfonie orkesten. Barbara heeft veel affiniteit met Lieder en geeft recitals met o.a. Phyllis Ferwerda, Richard Egarr en Julius Drake. Haar debuut met de Ebony Band Around Prague kwam uit bij Channel Classics en werd fantastisch ontvangen door zowel binnenlandse als buitenlandse pers. In de aankomende seizoenen zal Barbara onder andere optreden met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Birmingham Symphony Orchestra, Academy of Ancient Music, Orchestre National de Lille, Tiroler Symphonie Orchestrer Innsbruck, het Residentie Orkest en Sloveens Philharmonisch Orkest. De basis van haar muzikale carrière ligt in Slovenië, aan de Academy of Music in Ljubljana en later aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Barbara werd daar onder meer gecoacht door Sasja Hunnego, Meinard Kraak, Ann Murray, Graciela Araya en Anne Sophie von Otter. Daarnaast maakte zij deel uit van De Nederlandse Opera Academie en de Dutch Opera Studio.