Maarten Koningsberger

Maarten Koningsberger, bariton Maarten Koningsberger, bariton

De bariton Maarten Koningsberger, geboren in 1955, studeerde zang bij onder anderen Elisabeth Schwarzkopf en Margreet Honig. Een breed scala aan stijlen is kenmerkend voor de bariton, die zong in opera's van Monteverdi tot Menotti. In het seizoen, (1999-2000) zong hij even zo goed een partij in 'Les grands motets' van de achttiende-eeuwer Mondonville met Les Arts Florissants, als een operarol in Giordano's 'Andrea Chenier' met het Radio Symfonie Orkest tijdens de Matinee op de Vrije Zaterdag in het Concertgebouw en als 'Aeneas' in Purcell's 'Dido and Aeneas'. Zo nam hij ook de rol van Apollo voor zijn rekening in Händel's 'Apolio e Daphne' met het Combattimento Consort Amsterdam, naast het vertolken van liederen van Liszt en Duparc in een recital tijdens het Gergiev Festival in de Doelen te Rotterdam.

Zijn debuut bij de opera maakte hij in 1986 bij het voormalige Opera Forum, als Pelléas in 'Pelléas et Melisande' van Claude Debussy. En bij de Nederlandse opera in 1991 als Tancredi in 'Il combattimento di Tancredi e Clorinda' van Claudio Monterverdi.Als solist zong hij onder meer met het Radio Filharmonisch Orkest, het Concertgebouw Kamerorkest, het Rotterdams Filharmonisch Orkest, Tafelmusik, het Combattimento Consort Amsterdam, de Amsterdamse Bachsolisten, het Nieuw Sinfoniëtta Amsterdam, met dirigenten als William Christie en Ton Koopman, maar ook met Hans Vonk, Lev Markiz, Gennady Rosheien, Jaap van Zweden en Jeffrey Tate.

Hij heeft zich een internationale reputatie opgebouwd als liederenzanger. Begeleid door Graham Johnson of Rudolf Jansen zingt hij in prestigieuze zalen en festivals over de hele wereld. In het seizoen, (1999-2000) debuteerde hij met groot succes in de Internationale Vocale Serie van het Concertgebouw; 'Koningsberger triomfeert in kleine zaal' (Telegraaf), 'Koningsberger zingt groots recital' (Trouw).

Hij is een goede bekende van zowel barokspecialisten als Ton Koopman en William Christie, als van dirigenten die zich hoofdzakelijk bezighouden met modern repertoire zoals Reinbert de Leeuw en Lucas Vis.

Maarten Koningsberger, bariton

Maarten Koningsberger heeft vele cd-opnamen gemaakt, waaronder Schubertliederen met Graham Johnson op Hyperion, Milhaud, met pianist Rudolf Jansen, 'Les Grands Motets de Mondonville' met Les Arts Florissants op Erato, liederen van Fanny Mendelssohn met Kelvin Grout op Troubadisc en van Dowland, 'Music of the Spheres' (Lute- en Consort-songs met blokfluitensemble BRISK en Mike Fentross) op Globe. Zijn meest recente cd's, (2003) - uitgegeven o.a. bij Kruidvat - zijn een 'Winterreis' van Schubert (in het Nederlands!) en bij Tatlin Records dezelfde cyclus, nu in het Duits, piano Roger Braun.

Ook Schubert's 'Schöne Müllerin' is recent door Maarten Koningsberger op een dubbel cd vastgelegd, bij het label Etcetera, nr. KTC 1256, met guitaar begeleiding van Olga Franssen en Esther Steenbergen. Tevens staat op deze uitgave Schubert's Sonata in A minor for Arpeggione & Piano.

Enkele recensies:

... En zo is er nu een werkelijk prachtige bewerking van Die schöne Müllerin voor twee gitaren, die wat betreft transparantie, warmte en kleurenrijkdom alle versies voor piano overtreft. En minstens zo belangrijk: de Amsterdamse bariton Maarten Koningsberger toont zich andermaal een liedzanger van niveau. Met een zeer fraai timbre en een intelligente tekstvoordracht weet hij de luisteraar herhaaldelijk in het hart te raken. Wie dacht de liederen te kennen, zou door deze cd weleens verrast kunnen worden.

Parool 28-11-2003, Erik Voermans

Winterreis, Jan Rot

... Als even later het Rot-product (de Nederlandse hertaling Winterreis, J.L.) via Maarten Koningsberger en zijn begeleider, de pianist Roger Braun, doordringt tot mijn bewustzijn besef ik dat dat de enige overeenkomst is. Komt Jan Rot bij het beluisteren van de Winterreise niet verder dan lied vijf, bij het aanhoren van zíjn Winterreis moet ik afhaken bij lied vier. Met een gestaag groeiende afkeer heb ik Maarten Koningsberger dan juist de tekst 'Mijn hart is doodgevroren / Haar beeld verstijfd in ijs / Wordt ooit mijn hart herboren / Smelt ook mijn beeldbewijs' horen uitkramen.

Prelude maart 2003

... heeft Rot in zijn woordkeuzes vooral de menselijke maat van nú willen treffen, waarin hij op een weergaloze manier is geslaagd. Enkele voorbeelden slechts. Klinkt het bij Müller, in het origineel, zo:

'Ich träumte von bunten Blumen, so wie sie wohl blühen im Mai; Ich träumte von grünnen Wiesen, von lustigen Vogelgeschrei'. In Rot's hertaling luidt het:

'De vogelzangkampioenen verzamelen zich in de wei, De spotvogel doet kalkoenen, de wielewaal jodelt joechei'.

Rob van der Hilst 9 maart 2003

Zelf is het mij niet gelukt Winterreis in de bewerking/ vertaling van Jan Rot uit te luisteren. Ik heb het enkele malen geprobeerd, maar ben afgehaakt. Dat lag overigens niet aan de zang van Maarten Koningsberger ... maar die teksten ... en de originele van Wilhelm Müller zijn zo mooi.

J.L.