Harry Peeters

Harry Peeters, bas-bariton

De Nederlandse bas-bariton Harry Peeters studeerde zang aan de de conservatoria van Maastricht en Wenen. In 1983 - op 23-jarige leeftijd - won hij al de eerste prijs, de Verdi-prijs, de Publieks-prijs èn de Opera Wereld-prijs op het Internationale Belvédère Concours te Wenen. Aansluitend op dit succes werd de jonge bas geëngageerd door de Wiener Volksoper, waar hij tot de zomer van 1985 aan verbonden bleef. Hij vertolkte daar rollen als Basilio in Rossini's Il Barbiere di Siviglia, Sarastro in Mozart's Die Zauberflöte en Colline in Puccini's La Bohème. In 1985 maakte hij zijn debuut in een nieuwe Zauberflöte produktie van Jerome Savary op het Bregenzer Festival in Oostenrijk.

Harry Peeters als Dr. Miracle in Les contes d'Hoffmann, Parijs

 

Harry Peeters als Klingsor in Wagner's Parsifal, Keulen

 

Harry Peeters als Jochanaan in Strauss' Salomé, Genua

Harry Peeters als Jochanaan in Strauss' Salomé, Genua

Harry Peeters oogstte grote bijval tijdens de Wiener Festwochen in 1985 waar hij de beroemde Italiaanse bas Cesare Siepi verving in Verdi's Requiem, uitgevoerd onder leiding van dirigent Gianandrea Gavazzeni met als andere solisten de sopraan Katia Ricciarelli, de alt Elena Obrasowa en de Argentijnse tenor Luis Lima. Naar aanleiding van de uitstekende recensies die hij gedurende deze festival weken kreeg zong hij ook in Mozart's Requiem en in Donizetti's opera Poliuto. De Opera van Parijs engageerde Harry Peeters eind 1985 voor een productie van Rossini's L'assedio di Corinto (Le siège de Corinthe). Tot eind 1989 had Harry Peeters een permanent engagement bij Die Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf.

Regelmatig was Harry Peeters te gast bij De Nederlandse Opera. Hij maakte er zijn debuut in 1987 in Verdi's Don Carlos met de rol van koning Filips II. Tevens zong hij in ons land o.a. in Simon Boccanegra (Jacopo Fiesco,1989), La bohème (Colline, 1992), Il barbiere di Siviglia (Basilio, 1994), Symposion van Peter Schat (1994) en Macbeth (Banco, 1995), Salomé (Jochanaan, 1996), Parsifal (Klingsor, 1998), Pique dame (1999) en in Nabucco (Zaccaria, 2001).

Maar het grootste deel van Harry Peeters carrière speelde zich toch in het buitenland af. In februari 1987 zong Harry Peeters de hoofdrol in Lucrezia Borgia in Montpellier. Verdere hoogtepunten waren de 9e Symfony van Beethoven onder leiding van Carlo Maria Giulini in Berlijn en Das Rheingold onder leiding van Giuseppe Sinopoli in Rome. In Genève was Harry Peeters in het seizoen 1990/91 te horen in Simon Boccanegra, L'Incoronazione di Poppea en Les Contes d'Hoffmann die hij tevens in het Theatre Chatelet te Parijs uitvoerde. Tijdens de Salzburger Festspiele van 1991 zong Harry Peeters in Mozart's Requiem en in 1992 het stuk Aus einem Totenhaus (Janacek) onder leiding van Claudio Abbado.

In september 1992 zong Harry Peeters Oedipus Rex (Strawinski) in Japan onder leiding van Seiji Ozawa samen met Jessye Norman. In 1995 werd hij uitgenodigd om in Japan in Il barbiere di Seviglia te zingen en nam hij deel aan een internationale productie van Die Zauberflöte in Parma, Ferrara, Lissabon, Londen, Amsterdam en Ludwigsburg onder leiding van John Eliot Gardiner. Verder deed Harry Peeters mee in een cd-produktie van Rossini's Tancredi met Roberto Abbado in München. In 1996 boekte Harry Peeters opnieuw succes in Genua met de rol van Jochanaan in Richard Strauss' opera Salomé onder leiding van Spiros Argiris. In 1998 zong hij in Beethoven's Fidelio en Strauss' Elektra in Catania en in Weill's Mahagonny bij de Salzburger Festspiele.

In 1999 nam hij deel aan Die Zauberflöte in Barcelona. In de zomer van 1999 werd Harry Peeters gevraagd om over te komen naar Seattle om daar Der Freischütz te zingen. Een van zijn meest succesvolle debuten de rol van Wotan in Die Walküre te Münster. Verder zong hij in 2000, Die Sache Makropoulos in Keulen, Die Walküre en Das Rheingold in Seattle, Das Rheingold in Keulen. In 2001 zong hij in Tokio, als Wotan in Wagner's Das Rheingold.

In 2002 bij het Festival Aix-en-Provence realiseerde hij de rol van Chef de la police in de wereldpremiere van Le Balcon gecomponeerd en gedirigeerd door Peter Eötvos. Onder Hartmut Haenchen zong hij L'herault in Händels Alceste. In 2003 werkte hij mee aan Die Zauberflöte en Die Soldaten van B.A. Zimmermann bij De Nederlandse Opera. Verdere produkties in 2004 waren o.a. Fidelio in de opera van Keulen.

Toekomstige - 2005 - producties zijn als Sarastro in Die Zauberflöte en Tantale in Jan van Vlijmen's Thyeste bij La Monnaie (De Munt) te Brussel, Mephisto in Faust bij de l'Opéra Royal de Wallonie, en Pimen in Boris Godunov bij de Nationale Reisopera. Momenteel - november 2009 - zingt Harry Peeters bij Opera Zuid de rol van Méphistofélès in Gounod's Faust:

" .. de in een kille zilverkleurige jas gestoken Limburgse bas-bariton Harry Peeters beheerst met zijn satanische rol het verhaal en domineert het schouwspel van begin tot eind. Met stem en spel overtuigt hij ons als publiek van zijn kwade bedoelingen ..."

Trouw, 23 november 2009, Kees Arntzen

Er bestaan meerdere plaatopnames van Harry Peeters, o.a van de opera's Nabucco, Poliuto, Zauberflöte, Idomeneo, Nerone (Mascagni), L'Orfeo (Monteverdi), Tancredi (Rossini), Salomé en Oedipus Rex. Maar ook in het liedrepertoire met liederen van Brahms, Rachmaninoff en Wolf. Recent heeft Harry Peeters een cd-opname gemaakt met het Limburgs Symfonie Orkest en het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Ed Spanjaard van het Requiem van Fauré.

Bronvermelding, o.a. Konzertdirektion Tobischek