Raymonde Serverius
De sopraan Raymonde Serverius werd geboren op 4 augustus 1924 te Antwerpen. Zij was dochter van de vermaarde dramatische sopraan Maria (Marie) Serverius (1902-1976), die de rollen van Salomé en Elektra nog vertolkt had onder de componist van deze opera's Richard Strauss. Het kon niet anders zijn, dan dat de dochter de eerste zanglessen van haar moeder ontving. Raymonde Serverius maakte haar concertdebuut bij een radioconcert van Les amis de Mozart. Hierna ontving zij van de Belgische koningin-moeder een toelage en een donatie, die haar instaat stelde om in Parijs verder te studeren bij Mevr. Ritter-Ciampi. Zij studeerde er drie jaar en vervolgde haar studie tevens te Salzburg aan het Mozarteum bij Von Zalinger en Joseph Witt.
Raymonde Serverius was een uitermate belangrijke figuur in de wereld van muziekuitvoerders. Zij stond niet alleen bekend om haar vocaal talent maar vooral ook om haar rijke muzikale kennis en uitstraling. Zij bewoog zich zonder moeite van klassieke over romantische naar moderne stijlen. Raymonde Serverius werkte samen met grote orkestdirigenten als Fritz Celis, Luigi Martelli, Pièrre Boulez, Bruno Maderna, Joseph Krips, Franz André, Daniel Sternefeld, Ferenc Fricsay, André Vandernoot e.v.a. Opmerkelijk was haar gedreven medewerking aan talloze concerten van het Nationaal Orkest van België en diverse radio-orkesten, voornamelijk het Symphonisch Orkest van het NIR – INR, later Filharmonisch Orkest van de BRTN – RTBF. Raymonde Serverius gaf daarbij al haar kunnen voor de uitvoeringen van het werk van vele Belgische componisten.
In 1951 beëindigde zij haar concertcarrière en werd geëngageerd bij de Koninklijke Munt te Brussel, waar zij haar debuut maakte als Mimi in Puccini's La Bohème onder De Thoran. Bij de Munt zong zij rollen als Cio-Ci-San (Butterfly), Micaela in Carmen, Anne Trulove in The Rake's Progress (Stravinsky) en Marie in Les Voix de la Mer (Jean Absil). Haar glansrollen waren de reeds genoemde Mimi in La Bohème en Madama Butterfly, verder o.a. Aïda, Abigaille in Verdi's Nabucco, Turandot, Mélisande, Le Sacre du Printemps, rollen die zij met veel élan ten tonele bracht in de Muntschouwburg te Brussel, de Koninklijke Vlaamse Opera van Antwerpen (1951-52, 1961-62) en in de Opera van Gent (1961-63). Ook de operette was haar geliefkoosde genre zoals het bekoorlijke Friederike van Franz Lehár. In Engeland, Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland, Zweden, Noorwegen, Polen, Joegoslavië en Zwitserland was Raymonde Serverius een geliefde soliste. Voor het ballet van Maurice Béjart zong zij Anton Webern op de tentoonstelling van Montréal – Canada.
Haar répertoire was enorm uitgebreid en dat alles leidde ertoe dat zij in 1962 werd benoemd tot zangprofessor aan het Koninklijk Conservatorium van Luik. Deze functie heeft Raymonde Serverius gedurende 30 jaar met succes volbracht. Op Kerstdagmorgen 25 december jongstleden overleed Raymonde Serverius in haar geboorteplaats Antwerpen op de leeftijd van 82.
Er bestaan plaatopnames van haar.