Hubert Waber
'... Als eerste de uitvoering, zoals die gegeven werd in het Circustheater in Scheveningen op 27 september, 1973. De zangers zijn goed, met als uitschieters Hubert Waber en Nico Boer. Neem als voor beeld hun drinkscène. Ik ken geen andere opname die zo duidelijk laat horen wat men hier van kan maken...' (Walter Knoeff, recensie over Die Entführung aus dem Serail onder Hans Vonk, Circustheater Scheveningen 27 september 1973)
Hubert Waber is geboren op 3 april 1938 te Heer (maastricht), Limburg. Aanvankelijk werkte hij als drukker, maar na het ontdekken van zijn stemkwaliteiten ging hij zang studeren bij Leo Ketelaars te Maastricht. Hij debuteerde in 1966 als Ramfis in Verdi's Aïda bij de Zuid-Nederlandse Opera. Hij zong enige tijd aan de Wiener Kammeroper waar hij zijn debuut maakte in 1967 in La Finta semplice van Mozart. Vanaf 1967 was hij ook verbonden aan de Nederlandse Opera, waar hij
rollen vertolkte als Don Pasquale en Osmin in Mozarts Die Entführung aus dem Serail. In 1968 won Waber de 'Toonkunst' aanmoedigingsprijs op het Internationaal Vocalistenconcours 's Hertogenbosch. In 1969 won hij daar de Tweede Prijs, gevolgd door een Eerste prijs bij het Vocalistenconcours van Montréal, 1970. Met betrekking tot Wabers deelname in 1968 schreef recensent L. Sch in een ongeïndentificeerde krant:
'Hubert Waber had een prachtige klankkleur in Händels 'The trumpet shall sound', een aria die hij met verbluffend gemak zong. Datzelfde kan worden gezegd van zijn vertolkingen van Poulencs 'Le bestiaire' en enkele aria's van Verdi en Halévy'.
Wabers engagement bij De Nederlandse Oeprastichting culmineerde in rollen als Philips II in Verdi's Don Carlo, Sarastro in Mozarts Die Zauberflöte, Méphistophéles in Gounods Faust, en Warlaam in Moussorgski's Boris Godoenov. Verder gastoptredens o.a. bij de Deutschen Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg. Hubert Waber as ook een veelgevraagd concertzanger.
JL/RS, 2014