Bernard Haitink Biografie

Bernard Haitink, dirigent

Bernard Haitink is geboren te Amsterdam op 4 maart, 1929. De Nederlandse dirigent is het meest bekend geworden door zijn vertolkingen en opnames van Gustav Mahler, Anton Bruckner, Ludwig van Beethoven, en Franz Liszt. Zijn manier van dirigeren volgde de traditie van Willem Mengelberg, die niet neutraal of objectief musiceerde, maar spannend en meeslepend, steeds op zoek naar het muzikale betoog achter de noten.
Hij studeerde viool aan het Amsterdams conservatorium waar hij tevens zijn eerste lessen in dirigeren ontving van Felix Hupka. Hij werd als violist lid van het Nederlandse Radio Symfonie Orkest, en tegelijkertijd nam hij verder les in dirigeren bij Ferdinand Leitner, die hem in 1955 de positie van tweede dirigent bij de Nederlandse Radio Unie bezorgde.
In 1956 trouwde Bernard Haitink op 27-jarige leeftijd met Marjolein Snijder, die hij had leren kennen op het conservatorium, waar zij piano studeerde. In die tijd hadden zij weinig aandacht aan elkaar geschonken maar later , na een toevallige ontmoeting in een Amsterdamse tram, waren ze intiem bevriend geraakt. In oktober 1957 werd hun eerste kind geboren, een dochter Marianne. In de komende vijf jaren zou het gezin zich stadig uitbreiden, begin 1970 telde het vijf kinderen.
In 1961 volgde hij Eduard van Beinum op als eerste dirigent van het Concertgebouw Orkest in Amsterdam - gedurende de eerste drie jaar te samen met Eugen Jochem - een positie die hij gedurende 27 jaar zou bekleden. Hij ontving talrijke uitnodigingen van de leidende orkesten uit de gehele wereld. In 1967 werd hij benoemd tot eerste dirigent en muzikaal adviseur van het Londons Philharmonisch Orkest. In 1972 verlegde Haitink zijn aandacht naar het terrein van de opera, dat leidde tot zijn benoeming in 1978 tot 'Musical Director' van het Glyndebourne Festival in East Sussex, Engeland. In 1977 verliet hij het London Philharmonisch en volgde Sir John Michael Pritchard op als directeur van het Glyndebourne Festival (tot 1988).
Haitinks stijgende roem en de eisen die het werk aan hem stelden, legden echter een toenemende druk op zijn persoonlijk leven en zijn huwelijk. Hij heeft er altijd zeer doelbewust naar gestreefd, zijn privé- en zijn beroepsleven gescheiden te houden, maar in de jaren zeventig wer het duidelijk dat de beroepskant de overhand kreeg en, al was hij dan vader van vijf kinderen, hij kon moeilijk meer doorgaan voor een doorsnee Hollandse huisvader. Zijn vrouw en hij gingen ten slotte als goede vrienden uit elkaar en dat zijn ze altijd gebleven.

Hij kreeg grote affiniteit met het werk van Gustav Mahler, Anton Bruckner en Ludwig van Beethoven. Zijn grote hoeveelheid opnames bevatten o.a. de complete symfonieën van Mahler, Bruckner, en Beethoven en de symfonische gedichten van Liszt. In 1988 verliet hij het Concertgebouw Orkest te Amsterdam en het Glyndebourne Festival om zich uitsluitend te concentreren op Covent Garden te London. In 1990 werd hij aangesteld als president van het Londons Philharmonisch Orkest. In 1993 dirigeerde hij het 'European Concert' van het 'Berlijns Philharmonisch Orkest', dat uitgezonden werd door 30 landen. In 1994 dirigeerde hij het concert ter gelegenheid van de heropening van de Glyndebourne Opera. Daar propageerde Bernard Haitink het werk van moderne Engelse componisten en gaf premières van werken van Nicholas Maw, Colin Matthews en anderen. In 1995 gaf hij een serie Mahler concerten in het Concertgebouw te samen met het Orkestgebouw Orkest, het Berlijns Philharmonisch Orkest, het Weens Philharmonisch Orkest en het Gustav Mahler Youth Orchestra. Sinds 1994, was Haitink de 'Musical Director' van het 'European Union Youth Orchestra', en sinds 1995 was hij de belangrijkste gastdirigent van het Bostons Symfonie Orkest waarmee hij uitvoeringen gaf in Tanglewood van medio 1996 tot april 1997. Gedurende dezelfde periode dirigeerde hij het Rotterdams Philharmonisch Orkest te Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam en het Londons en Berlijns Philharmonisch Orkest. Hij ondernam tevens een tournée met het 'Chamber Orchestra of Europe' dat hem bracht in Londen, Frankfurt, Bazel, Parijs en Amsterdam.

Bernard Haitink is tegenwoordig Music Director bij het Royal Opera House, Covent Garden, alwaar hij geregeld opera- en ballet uitvoeringen dirigeert, en tevens concert uitvoeringen met het orkest. Het afgelopen seizen heeft hij uitvoeringen gegeven met de Royal Opera zoals o.a. Peter Grimes, Arabella, Jenufa, Der Rosenkavalier, The Cunning Little Vixen en Don Giovanni. Recent heeft hij in nieuwe producties gedirigeerd als Le nozze di Figaro, Parsifal, Prince Igor, Die Meistersinger en Tippett's The Midsummer Marriage. Hij heeft tevens recentelijk een hoog gewaarde uitvoering van 'Wagners Ring' gegeven. Zijn gastoptredens in opera huizen over de gehele wereld bevatten optredens in de Metropolitan Opera, New York, en hij is een welkome bezoeker van het Salzburg Festival.
Bernard Haitink werd benoemd tot Honorary KBE in 1977, en in 1988 werd hij onderscheiden met een 'honorary doctorate in music' door de Universiteit van Oxford. Hij is onderscheiden met de Erasmus prijs in Holland in 1991, en het Orkest van het Royal Opera House onderscheidde hem in 1996 met de 'Laurence Olivier Award for Outstanding Achievement in Opera' voor zijn constante hoog uitvoering niveau gedurende de laatste jaren.

Hoofdpagina

Lijst van Opnames