DutchDivas in het 401NederlandseOperas boek-I
Het 401Nederlandse Operas boek deel I brengt de ontwikkeling van Nederlandse opera’s van Sweelinck tot het einde van de Franse Tijd in kaart. Die ontwikkeling gaat hand in hand met de geschiedenis van Nederlandse zangers omdat de meeste Nederlandse opera’s vanzelfsprekend door Dutch Divas & Divos zijn gecreëerd.
Dit eerste deel begint bij Sweelincks wereldlijke liedcycli uit ca. 1594 en loopt door tot het einde van De Franse Tijd, waarin componisten als Ruloffs, Meissner, Beethoven (de Zutphense geboortelegende wordt uitgeplozen) en de Gouds/Friese Jean des Communes de boventoon voeren. In die 225 jaar is veel verloren gegaan, maar een aantal namen van zangers en zangeressen zijn bekend gebleven. Daaronder Utricia Ogle (de muze van Constantijn Huygens), Rose Baptiste Anselme (de muze van Jacob Jan van Wassenaer en het publiek van het Haagse Théâtre Français), Anna Davia (Diva in het reizende gezelschap van Domenico De Amicis), prinses Carolina (die Mozarts allereerste operaexperimenten uit Den Haag waarschijnlijk zelf vertolkte) en Ernestine Louisa Anderegg (muze en echtgenote van Bartholomeus Ruloffs).
DutchDiva Showcase
Van Huygens en Utricia Ogle naar Elly Ameling en Cyril Auvity
Homo universalis Constantijn Huygens componeerde de in 1646 anoniem uitgegeven lied- en psalmenbundel ‘Pathodia Sacra et Profana Occupati’ uit 1646. Huygens wilde daarmee vooral indruk maken op zijn muze van dat moment, klaveciniste en zangeres Utricia Ogle, aan wie het werk is opgedragen. De scabreus/ amoureus/ masochistische liederen (luister maar eens naar ‘Con la candida man’) tonen zijn kennis van de laatste mode in Italië en Frankrijk van dat moment. Naast Boësset klinken ook Monteverdi en zijn idool Luigi Rossi erin door. Sinds de herontdekking van de bundel door Aafke Komter-Kuipers in 1934, zetten Jo Vincent en de alt Annie Hermes Huygens voorzichtig op de kaart. Inmiddels zijn er meerdere integrale opnames voorhanden tussen de EMI-langspeelplaat uit 1979 met sopraan Elly Ameling en bas Max van Egmond, de NM-Classics cd uit 2000 met sopraan Anne Grimm, bas Peter Kooij, mezzo Wilke te Brummelstroete en tenor Nico van der Meel en de Glossa opname uit 2020 met tenor Cyril Auvity. Het 401NederlandseOperas handboek I besteedt ruim 14 pagina’s aan Huygens, de Pathodia Profana, muze Utricia Olgle en de pathodia discografie.
Elisabeth Cooymans - Discography
Studio- en Radio-opnamen
Elisabeth Cooymans' discografie bestaat uit twee officiële LP releases en een reeks radio opnamen. Het merkwaardige feit doet zich hier voor dat haar zeldzame opera optredens veelal grote voorstellingen in Het Concertgebouw betrof, die door liefehbbers van de radio werden opgenomen. Daardoor vertoont haar discografie een surplus aan operarollen, terwijl we van haar vele oratioriumoptredens nog vrijwel niets hebben. Haar meest geliefde liederen zijn geconserveerd op de door haarzelf uitgegeven dubbel-cd uit 2006 met radio opnamen en de genoemde twee langspeelplaten uit 1973 en 1979 (nooit heruitgegeven).


private recording


Elisabeth Cooymans (Alt-mezzo), Rudolf Jansen (piano), Henk Lambooy (cello in Diepenbrock).
' .. Er is tenminste nog iets waarop we in dit steeds vreemder wordende land trots kunnen zijn: onze vocalisten [ ... ] En dan nu Elisabeth Cooymans. Zij was me een jaar of vier geleden al opgevallen, toen ik via Hilversum twee uitzendingen van haar oppikte: Milhauds 'Cinq Prières' en Langlais' 'Missa in Simplicitatis': de banden daarvan behoren tot mijn beste muzikale veroveringen. In gedachte had ik mevrouw Cooymans al vereenzelvigd met het Franse repertoire, maar dat bleek alras onjuist. Zij blijkt te beschikken over een stem en een wijze van expressie die passen in een onwaarschijnlijk breed repertoire, waarin Frans, Duits, Spaans, Hongaars, Russisch en Engels voorkomen. En dat op een wijze die aan het volmaakte grenst ...' [Luister, september 1973, J.S.]




RS.



401Ned Opera Boek 1
Theatre Français
Amsterdamse Liedschool
Bonus CD Boek
401Concerts 1
Dutch Heldentenor
401Concerts 3



