Els Bolkestein
" ... haar schitterende vocale presataties behoren tot de beste die wij dit seizoen bij de Nederlandse Opera konden beluisteren ... "
Trouw, 26-01-1965, Puccini, La Bohème
" ... Els Bolkestein was een buitengewoon expressieve Mimi: haar prille sopraan heeft er de attractie van een dramatische innnigheid bijgekregen, die tot voortdurend meeleven dwingt ... "
Nieuw Utrechts Dagblad, 3-2-1965
Els Bolkestein is in 1935 in Amsterdam geboren. Zij studeerde aan het conservatorium aldaar bij Felix Hopka. Haar debuut maakte zij in 1961 bij de Nederlandse Opera in 'Die Fledermaus'. In dat zelfde jaar kreeg zij al een belangrijkere partij te zingen: Micaéla in Carmen, afwisselend met Gerry de Groot en Jeannette van Dyck. Don José werkt gezongen door Johan van de Zalm en Frans Vroons, Carmen door Cora Canne Meijer. Aanvankelijk zong zij soubrette-rollen, daarna ook lyrische partijen. Els Bolkestein werkte bij de Nederlandse Opera mee aan ruim 30 producties. Zij zong rollen als Zerlina (Don Giovanni, Mozart), Elvira (L'italiana in Algeri, Rossini), Sophi (Werther, Massenet), Gilda (La traviata, Verdi), Marzelline (Fidelio, Beethoven), Mimi (La bohème, Puccini), Pamina (Zauberflöte, Mozart), Ortrud (Lohengrin, Wagner) en La madre (Il prigioniero, Luigi Dallapiccola). De twee laatste voorstellingen waren producties van de Nederlandse Operastichting o.l.v. Hans de Roo in respectievelijk 1983 en 1985.
In 1963 trad Els Bolkestein in Londen op als Gilda in Rigoletto. Zij redde toen de voorstelling in Covent Garden door die rol van gecontracteerde sopraan over te nemen. Verdere gastoptredens in Tokio, het Holland Festival en de 'Stadttheatern' van Luzern en Zurich. In 1969 verbond zij zich aan de 'Berlijnse Komische Opera' (Oost-Berlijn) waar zij als Aïda in een productie van Götz Friedrich groot succes had. Zij kreeg aan dit operahuis een vaste aanstelling inclusief staatspensioen. Zij ontwikkelde zich tot een zgn. 'Jügendlich-dramatische' sopraan met rollen als Aïda, Amelia, Leonora, Agathe, Senta, Salome en zelfs Fidelio en Sieglinde.
Daarna volgden nog gastoptredens in de 'Berlijnse Staatsopera', het 'Operahuis' van Leipzig, 'Staatsopera' van Dresden, Hamburg en München.
Els Bolkestein maakte in 1974 voor het label BASF een grammofoonplaat BASF 20.29.192-8 met opera aria's van Verdi, Puccini ,Wagner, Weber en Beethoven:
" ... vroeger, toen zij nog het zuiver lyrische stemvak zong, heeft Els Bolkestein mij eerlijk nooit zo kunnen bekoren, maar wat ik hier van haar hoorde overtrof mijn stoutste verwachtigingen. De drie Verdi-aria's zingt zij erg ingehouden, maar zij getuigen stuk voor stuk van grote klasse [ ... ] Haar Senta en en haar Fidelio munten uit door eenvoud en de Agathe-aria doet zelfs verlangen naar een complete opname .. "
Luister, december 1974, Paul Korenhof.
Els Bolkestein woont en werkt nog steeds in Berlijn.
Els Bolkestein als Amelia in een fragment uit de aria: 'Ecco l'orrido campo', uit Verdi's Un ballo in maschera: