Angela Cona
"Angela Cona beschikt voor haar optreden niet alleen over een betoverende stem, die zich aan iedere klanknuance aanpast, die de allerverfijnste, in didactische methodes ontwikkelde technieken aankan, vervuld van een bewonderenswaardig muzikaal instinct, maar ze "beleeft" de rol zelf op het toneel, creëert een personage vol gevoel en wijsheid, schittert in de personificatie zowel figuratief als vocaal, met een aandacht voor het detail die het zo interessant maakt, en zo geniaal, dat men zich makkelijk voorstelt met welke veeleisendheid en precisie Zij zich aan de studie heeft gewijd om dermate volmaakt te zijn"
La Maschera, januari 1933
Angela Cona, artiestennaam van Engeline (Lien) Westerhuis, werd geboren op 14 januari 1891 te Usquert, een plaatsje in Noord-Groningen. Zij was de jongste dochter van een rijke herenboer en uitgaande van haar toekomstig erfdeel hoefde zij eigenlijk in haar leven nooit te werken. Haar eerste muziekonderwijs ontving Engeline reeds op de lagere school bij meester Meindert Schut, hoofd van de Openbare Lagere School van Usquert. Een man met visie en een groot muziekliefhebber. Bij het jaarfeest van 1905 werd in het gemeentehuis de kinderoperette 'De Ganzenhoedster' opgevoerd, een operette naar een sprookje van de gebroeders Grimm. De rol van de prinses werd vertolkt door Lientje Westerhuis, een vanzelfsprekende keus, want iedereen wist dat zij het mooist kon zingen.
Het duurde daarna nog jaren voor Engeline van haar ouders toestemming kreeg om professioneel zangles te kunnen nemen, maar in 1912 was het zover en werd zij als leerling ingeschreven bij de opleiding zang aan het Amsterdamsch Conservatorium. Zij kreeg daar theorie-les van Daniël de Lange (1841-1918), Bernard Zweers (1854-1924) en zang van Hendrik C. van Oort (1873-1953) en Anton H. Tierie (1870-1938). In 1915 studeerde Lien af.
Tot en met 1918 verdiende Engeline de kost als 'lerares solozang en spreken', een vetpot zal dat niet geweest zijn, maar haar ouders zullen wel flink bijgesprongen zijn. In 1922 vervolgde zij haar zangstudie bij Claire Croiza (1822-1947) te Parijs. Gezien de hoge leskosten zullen ook hier haar ouders wel weer bijgedragen hebben. Daarna volgde zij in de winters van 1924/25 en 1925/26 zanglessen bij de beroemde Italiaanse operazangeres Gemma Bellincioni die in 1923 een operaschool te 's Gravenhage gestart was.
In 1926 vertrekt Engeline Westerhuis op aanraden van Bellincioni naar Milaan. Daar zouden voor haar betere mogelijkheden liggen dan in Nederland. Op voorspraak van Gemma Bellincioni wordt Engeline - die zich toen Angela Cona is gaan noemen - als leerling bij Hugo Fratti ingeschreven en krijgt ze een engagement bij een reizend operagezelschap. Het duurde nog heel wat jaren - zo rond 1930 - voor Lien grotere rollen toebedeeld kreeg, zoals Gilda (Verdi, Rigoletto), Lucia (Donizetti, Luccia di Lammermoor), Linda (Donizetti, Linda di Chamounix), Norina (Donizetti, Don Pasquale), Rosina (Rossini, De barbier van Sevilla) en Adina (Donizetti, l'Elisir d'Amore). Zelf schrijft ze het volgende hierover:
"Gemma Bellincioni heeft mij ontdekt. Ze zei: Angela je zingt geen coloratuur, je bent een coloratuursopraan. Die uitspraak heeft voor een groot deel mijn richting bepaald. Ik werd enthousiast voor de opera. Zingend spelen vond ik heerlijk, het leidt je van het publiek af, alleen vergat ik in het vuur van het spel de dirigent wel eens. Debuteren in een land dat tientallen operagezelschappen kent en diverse beroemde solisten heeft voortgebracht is een zware opgave, maar het is gelukt. [...] U bent een van ons, riepen de Italianen [...]
Door de gespannen situatie in Europa neemt Lien in de zomer van 1936 noodgewongen afscheid van Italië. Ze koopt een woning aan het Nassauplein in Groningen, maar verblijft eerst nog enige tijd bij haar ouders in Usquert. In Groningen geeft ze nog enige jaren zangles totdat haar vader in 1946 overlijdt. Lien erft een landbouwbedrijf, dat zij leidde van 1948 tot 1963.
Op 15 mei 1984 overlijdt Lien Westerhuis vrij onverwacht. Zij werd 93 jaar.
Recent kwam aan het licht dat 'Angela Cona' in Milaan enkele plaatopnamen heeft gemaakt. O.a. van de aria 'Caro nome' uit Rigoletto bij de maatschappij FONOTECNICA te Milaan.
Verdi, Rigoletto'Caro nome'(+/-1933):
Bronvermelding: 'Angela Cona Opera zangeres uit Usquert', een biografie geschreven door Anne Aalders.