Heleen Verkley
... Een keur van solisten was present om de uitvoering tot een succes te maken. Over de sopraan Heleen Verkley, die men al eens eerder hier ter plaatse heeft horen zingen, behoeft weinig meer gezegd te worden. Ook nu weer voldeed ze aan de (hoog) gestelde verwachtingen [...] De aria: Höre Israel, eveneens voor Heleen Verkley werd gezongen: om nooit meer te vergeten ...".
Mendelssohn, oratorium Elias, 18 september 1964, Hoorn. Christelijke Oratorium Vereniging "Soli Deo Gloria", Hoorn, Anton Vis
" ... Wat de solisten betreft, heeft men internationale grootheden met een hoog "stemmig" gehalte aangeworven. Bijvoorbeeld Aafje Heijnis, alt; bariton Caspar Bröcheler uit Hamburg die de Christuspartij voor zijn rekening neemt, voorts Willy van Hese, de Belgische tenor die de Evangelistenrol vertolkt en Helene Verkleij, een Nederlandse sopraanzangeres ... "
Bach, Mattheus-Passion, Aardenburg, 1954, de Sincfalbode, Leo Ducheine
Helena Maria Ida (Heleen) Verkley is geboren op 28 februari 1920 te Leiderdorp, Zuid-Holland. Al vroeg bleek haar aanleg voor zang. Een klasgenoot van haar broer, die op de landbouwschool zat - zij was een boerendochter - vertelde mij: "Als Helene op de radio was te horen, werd de les stopgezet om naar haar, als beginnend zangeres te luisteren. Later werd zij een internationaal bekende sopraan".
Zij volgde haar zangstudie bij de alt Suze Luger. Als zangeres was zij zeer gezien om haar fijnzinnige interpretaties in het concertrepertoire. In de 50er jaren zong zij meerdere malen samen met het Concertgebouw Orkest onder dirigenten als Henri Arends, William Steinberg, Eduard van Beinum, Otto Klemperer en Anthon van der Horst.
Zij zong op 26 december 1954 in een Kerstmatinee in Bach's 'Weihnachtsoratorium', samen met Wilhelmine Matthes, alt, John van Kesteren, tenor, Carel Willink, bas en het 'Toonkunstkoor Amsterdam' o.lv. Henri Arends. Op 25 mei 1955 zong zij samen met Annie Hermes, alt, Ernst Haefliger, tenor, Laurens Bogtman, bas en het 'Toonkunstkoor Amsterdam' o.l.v. Steinberg in Beethoven's '9e Symfonie'. Zondag 24 oktober 1995 zong zij samen met Roos Boelsma, alt, John van Kesteren, tenor, David Hollestelle, bas en het 'Toonkunstkoor Amsterdam' o.l.v. Eduard van Beinum in Mozart's 'Vesperae solennes de Confessore' in C gr.t., KV 339. Op 2 en 3 november dat jaar zong zij - wederom onder Klemperer - in Felix Mendelssohn Bartholdy's 'Een Midzomersnachtdroom, op. 61' samen met de sopraan Corry van Beckum en het Toonkunstkoor.
In samenwerking met de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Anthon van der Horst zong Heleen Verkley op 12 december 1955 in een progamma met o.a. twee cantates van Bach: ''Mer Hahn en neue Oberkeet', BWV 212' en 'Der Streit zwischen Phoebus und Pan', BWV 201, daarbij bijgestaan door Aafje Heynis, alt, Paul Pameleers, tenor, Herman Schey, bas David Hollestelle, bas en het Koor van de Nederlandse Bachvereniging.
Op donderdag 2 februari 1956 vond er weer een uitvoering in het Concertgebouw plaats in samenwerking met de Nederlandse Bachvereniging onder Anthon van der Horst. Uitgevoerd werd Bach's 'Johannes-Passion, BWV 245' samen met Josef Traxel als Evangelist, Anton Eldering in de rol van Christus, Aafje Heynis, alt, Arjan Blanken, tenor, Hans Wilbrink, bariton, David Hollestelle, bas en het Koor van de Nederlandse Bachvereniging.
Heleen Verkley is gehuwd met Wim Goedhart. Hij is afgestudeerd aan het conservatorium, organist, componist, koorleider bij oratoriumverenigingen, oud-directeur van o.a. het conservatorium in Groningen en na zijn vut nog werkzaam geweest voor het Gelders Orkest.
In 1970 nam Heleen Verkley afscheid van het podium, maar gaf nog jarenlang - tot begin 90er jaren - zangles aan huis.
Dvorak, Stabat Mater 'Stabat Mater Dolorosa' , fragment uit 1e deel. Omroeporkest en Groot Omroepkoor olv. Walther Bour en Coenraad Lodewyk
Heleen Verkley, sopraan, Wilhelmina Matthes, alt, Lloyd Strauss Smith, tenor, Hans Wilbrink, bas, opname 13 januari 1959 :