Marjanne Kweksilber

>Marjanne Kweksilber - sopraan

De sopraan Marjanne Kweksilber is geboren in 1944. Haar repertoire strekt zich uit van renaissance en barok tot en met 20-eeuwse muziek. Haar operadebuut maakte zij in 1977 in de premiere van de opera Axel van Reinbert de Leeuw en Jan van Vlijmen. Later zong zij ook nog als Pamina in Mozart's Die Zauberflöte. Zij heeft werk uitgevoerd van o.a. Satie, Messiaen, Zemlinsky, Schreker, Berg, Webern en Hindemith. Zijn maakte talrijke optredens met het Schönberg Ensemble en bij festivals in binnen- en buitenland.

Plaatopnames maakte zij o.a. voor het label Harlekijn. In 1977 name zij samen met Reinbert de Leeuw liederen van Satie op, Harlekijn 2925.517.

Luister schreef hierover, mei 1977: " ... het is wellicht wat te veel gezegd te beweren dat Marjanne Kwelsilber zich laat meenemen in een soort De Leeuw-trance, maar het staat voor mij vast dat de zangeres deze Satie-liederen niet zo zou hebben gezongen als De Leeuw niet aan de piano had gezeten. Geheel vanuit de tekst, zonder pose, met terzijdestelling van vocalistenmaniertjes en geheel in de ban van Satie's onwerkelijke kunst, die in de meeste van zijn liederen nog ijler en fragieler voorkomt dan in de pianostukken ..." J.S.

Voor Marjanne Kweksilber was deze Satie-opname haar platendebuut. Voor haar betekent muziek maken een bevrijding. Marjanne: „Daarom heb ik het ook zo hard nodig. Je kunt het een vlucht noemen, maar ik vind het eerder een middel tot communicatie". Ze zegt in Satie veel te herkennen uit haar eigen leven. „Ja, een soort ingetogen hartstocht, de eenzaamheid en ironie, betrokkenheid en afstand", zegt zij.

De zangeres, die later ook les ging geven, was getrouwd met de pianist Ludwig Olshansky. Haar zoon David is bekend als klarinettist en haar dochter Isadora Olshansky is zangeres in het meer lichte genre. Marjanne Kweksilber is op 12 mei 2008 in haar woonplaats Amsterdam overleden aan de gevolgen van leukemie.

Marjanne Kweksilber, Amsterdam (Foto: Marrie Bot)

 

Marjanne Kweksilber in Gluck's Orfeo
  • Voor het label Accent - ACC 4822324. 1982 - maakte zij een complete uitvoering van Gluck's Orfeo ed Euridice, samen met La Petite Bande en René Jacobs (Orfeo), Magdalena Falewicz (Amor), o.l.v. Sigiswald Kuijken.
  • Voor het Das Alte Werk Reference, zong zij in Bach: Cantatas, Vol.14
  • Mede artiesten: Seppi Kronwitter (Treble/boy soprano); Paul Esswood (Alto); Kurt Equiluz (Tenor); Michael Schopper (Bass)
  • Orkest(en) / Ensemble(s) Leonhardt Consort Orchestra; Hannover Boys' Choir
  • Met de Groningse Bachvereniging maakte zij een live-opname van Bach's Johannes Passion in maart 1979. De rollen werden gezongen door Marius van Altena (evangelist), Max van Egmond (Jezus), Marjanne Kweksilber (sopraan), Charles Brett (altus), Harry Geraerts (tenor) en Harry van der Kamp (bas). Het geheel onder leiding van Johan van der Meer.
  • Donemus CV 87 (uitgebracht in 2000) Kamermuziek (1980-1995) van Jeff Hamburg. Marjanne Kweksilber, sopraan; Eleonore Pameijer, fluit; Angel Gimeno, viool; Doris Hochscheid, cello; Frans van Ruth, piano; opgenomen in 1996.
  • Channel Classics CCS 7995 (uitgebracht in 1995) "Modern Times. Dutch Jewish Composers" : Rosy Wertheim 1888-1952. Trois Morceaux voor fluit en piano (1939), Sonatine voor cello en piano (ca. 1920, manuscript) en Trois Chansons voor stem, fluit en piano (1939). Ignace Lilien 1897-1964. Modern Times Sonata voor viool en piano (1935). Leo Smit 1900-1943. Sonate voor fluit en piano (1943) en Deux Hommages voor piano (1928, 1930). Marjanne Kweksilber, sopraan; Eleonore Pameijer, fluit; Marijke van Kooten, viool; Doris Hochscheid, cello; Frans van Ruth, piano; opgenomen in 1995.

 Alban Berg, uit 4 Jeugdliederen: Fraue, du Süsse , VARA, 4 februari 1989. Haar opname van Bergs Jugendlieder verscheen in de box Het Puik van Zoete Kelen in de Edison-winnende serie Dutch Masters.: