Claudia Patacca
Requiem - Brahms
...." bereikte in 'Ihr habt nun Traurigkeit' een absoluut hoogtepunt. En dat met een sopraanpartij waar je werkelijk tranen van in je ogen kreeg; Claudia Patacca was een echte Silberklang."
Nieuwsblad van het Noorden 12 nov. 2001
Ein Deutsches Requiem, Brahms, Martini Kerk Groningen door Capella Frisiae o.l.v. Hoite Pruiksma en het Nieuw Philharmonisch Orkest.
Le Mystère de la Nativite – Frank Martin
"Spectaculairder nog was de vervanging van de zieke Véronique Gens door de Nederlandse sopraan Claudia Patacca. Patacca is vertrouwd met Martins idioom – ze soleerde dit voorjaar in zijn oratorium Golgotha – maar had de sopraanrollen van Le Mystère niet op zak. Nu wel, en hoe. Ze zong de belangrijke en moeilijke rollen van Eva en Maria voortreffelijk.
Utrechts Nieuwsblad, 18 december 2004, Vredenburg Utrecht, Radio Symfonie Orkest, Groot Omroepkoor en solisten o.l.v. Marc Soustrot
Claudia Caterina Patacca is geboren op 17 september 1965 in Enschede waar zij ook opgroeide. Van jongs af aan was zij veel met muziek bezig, zeer gestimuleerd door haar ouders, vader Italiaans, moeder Nederlands.
Claudia begon bij het kinderkoor De Wesseltjes als 8 jarige met vele solo's te zingen, daarna Jongerenkoor, Operette Vereniging Studio '65. Vooral de combinatie zingen en acteren vond zij heerlijk. Daarna het Stedelijk Koor Enschede voor het oratorium repertoire, zangles en merken dat zij misschien toch wel beter kon zingen dan gemiddeld, dat zij er misschien wel haar vak van kon maken (maar dat besef kwam pas na de PA toen zij 22 was)......
Dus na aan de Pedagogische Academie Edith Stein in Hengelo te zijn afgestudeerd heeft zij een jaar voor de klas gestaan. Op advies van haar toenmalige zangdocente Jean Copland (zij is haar er nog steeds zeer dankbaar voor) in datzelfde jaar toelating gedaan aan het conservatorium in Enschede en 5 jaar later cum laude afgestudeerd voor zowel Uitvoerend Musicus als Docerend Musicus. Zij voelde zich als een vis in het water op het conservatorium.
Tijdens haar studie volgde Claudia veel masterclasses en cursussen ter orientatie, gestimuleerd door haar docente Anne Haenen.
Direct na het conservatorium volgde het Internationaal Opera Centrum Amsterdam van Hans Nieuwenhuis en begonnen de concerten, opera's e.d. te komen.
Na haar studie aan het conservatorium in Enschede, won Claudia Patacca de Tubantia Prijs en wordt zij nu gecoacht door Henny Diemer. Claudia is uitgegroeid tot een veelgevraagd soliste, die met tal van ensembles in Nederland en daarbuiten optreedt.
Op oratoriumgebied heeft ze een zeer breed repertoire opgebouwd van Händel, J.S. Bach en Mozart, tot Honegger, Tippett, Rossini en Verdi.
Onder leiding van Jan Latham Koening en het Radio Filharmonisch Orkest zong zij in het oratorium Golgotha van Frank Martin in MC Vredenburg. Martin's Le Mystere de la Nativite volgde met het Radio Symfonie Orkest o.l.v. Marc Soustrot. In Graz (Oostenrijk) soleerde Claudia tijdens de Styriartische Festspiele met cantates van Telemann en aria's van Mozart met het l'Orfeo Baroque Orchestra en Musica ad Rhenum. In Japan gaf Claudia in het kader van 400 jaar handelsbetrekkingen concerten en liedrecitals in Kyoto en Osaka met het Kyoto Symfonic Orchestra o.l.v. Teesuro Ban. In Engeland voerde ze het Requiem van M. Haydn o.l.v. Christian Zacharias uit met The Northern Symfonia of England.
Tijdens de Robeco Zomerconcerten soleerde ze in cantates van Händel, Telemann en Colin de Blamont o.l.v. Jed Wentz, en als Rosalinde in Die Fledermaus o.l.v. Jan Willem de Vriend. Tevens soleerde Claudia in het Concertgebouw in o.a. de 9e van Beethoven met het NedPho o.l.v. van Claus Peter Flor. Met Ton Koopman en het Radio Kamer Orkest soleerde Claudia o.a. in het Stabat Mater van Boccherini en bij het Combattimento Consort o.l.v. Jan Willem de Vriend in de Hohe Messe van J. S. Bach.
Op operagebied vertolkte Claudia rollen als Donna Anna in Don Giovanni, Violetta in La Traviata (Orkest van het Oosten o.l.v. Jaap van Zweden), Rosalinde in Die Fledermaus (o.a. bij de Hoofdstad Operette Amsterdam), Fatime in Abu Hassan van Von Weber (beide o.a. met het Brabants orkest o.l.v. Jan Willem de Vriend), Ann Trulove in The Rake's Progress van Stravinsky, Euridice in Orfeo van Gluck, Queen Tye in Achnaton van Glass (o.l.v. Neal Stulberg), 1e Dame in Die Zauberflöte (Ton Koopman), Second Niece in Peter Grimes van Britten (Kenneth Montgomery, NRO) in operahuizen van Frankfurt am Main, Halle en de Munt Opera Brussel (Antonio Pappano), De Nederlandse Opera (Simon Rattle), Nationale Reisopera en Opera Zuid.
In 2006 zal Claudia o.a. Donna Anna (Don Giovanni) gaan vertolken bij Opera Zuid.
Claudia is vaak te gast in de Matinee op de vrije Zaterdag, waar ze rollen zong in opera's als Die Liebe der Danae van R. Strauss, Das Nusch-Nuschi van Hindemith, Semiramide van Rossini, Don Carlos van Verdi met dirigenten als Gerd Albrecht, Carlo Rizzi en Edo de Waart.
Claudia Patacca draagt ook het lied een zeer warm hart toe. Ze verzorgt o.a. recitals met de pianist Jeroen Sarphati. Bij het Schönberg Ensemble vertolkte ze de liederencyclus Des Todes Tod van Hindemith o.a. in de Kleine Zaal. Ze is regelmatig te gast bij het Valerius Ensemble, waarmee ze kamermuziek vertolkt in uiteenlopende stijlen.
sound Brahms, Ein Deutsches Requiem, 'Ihr habt nun Traurigkeit'
Op cd verschenen van haar de Mozart opera's La Clemenza di Tito (Vitellia), Il Sogno di Scipione (Costanza), Il Re Pastore (Tamiri) en Ascanio in Alba (Venus) bij het Kruidvat label Brilliant Classics, the Mozart Edition.
Bekijk ook eens haar eigen site: www.patacca.nl