Barbara Schilstra (sopraan)

  • BarbaraSchilstra320A
  • BarbaraSchilstra320C
  • 320SchilstraRepetitie
  • Dutch lyric soprano Barbara Schilstra
  • During rehearsal for 401Concerts 4

401NederlandseOperas in Concert: 401Concerts 4
Locatie: OBA Concertzaal (1e verdieping)
Spui 68, 2511 BT Den Haag
Datum: 18 december 2017, 14.30 (aanvang concert, zaal open 14.00 uur)
Toegang: Gratis


'Von den Solosängern gefiel insbesondere die Sopranistin Barbara Schilstra als Saffi, die in ihrem Auftrittslied 'So elend und so treu' Höhen und Tiefen beherrschte und an sicheren Koloraturen in weiteren Arien und Duetten-zum Beispiel “Wer uns getraut, der Dompfaff der hat uns getraut” nicht sparte.' (Berg. Gladbach, jan. ’13)

‘I love Barbara, I loved her from the first day I saw her in the audition, because she’s got an individuality and I always fall in love with individualities.’ (Nelly Miricioiù)

‘I found that Ms. Schilstra has an exceptional talent as well as an exceptional focus and desire to pursue a career in singing.’ (Anooshah Golesorkhi)

130COncert4401Concerts Nr. 4 (Audio)
Download: € 7.99
401Concerts3VID130401Concerts Nr. 4 (Video)
Download: € 7.99

 

 

De lyrische sopraan Barbara Schilstra is Diva van de Maand december in het kader van haar optreden tijdens 401Concerts 4 in de OBA Concertzaal van Den Haag op 18 december. Schilstra zal daar een breed scala rollen vertolken uit opera's van Cornelis Dopper, Daniël de Lange, Gerard von Brucken Fock, Julius Röntgen, Willem Landré, Jan van GilseJan Brandts Buys en Richard Hageman. Schilstra: ‘Heel verschillende rollen met verschillende partners ook. In Jozal zing ik met Hendrik Vonk, een echte heldentenor. In Helga von Stavern heb ik bas-bariton Andreas Goetze als partner, die mij komt redden als ik van honger en koude in een sneeuwstorm sterf. In dit bijzondere repertoire voel ik me goed thuis. Het heeft een bijna on-Nederlandse passie die goed aansluit bij mijn muzikale gevoel.’

Hoewel Barbara Schilstra (1976) aanvankelijk piano aan het Artez Conservatorium studeerde en pas later tot de zang geroepen werd, is zingen sinds de switch op van Zwolle naar het Amsterdamse conservatorium haar grote passie. Haar stem kenmerkt zich door een grote intensiteit. Schilstra: ‘Het maakt niet uit met wie of waar, maar zingen is voor mij iets heel ontroerends. Ik probeer in mijn eigen stem steeds de ontroering te vinden. Dat gevoel zou ik nooit meer willen missen. Mijn pianostudie komt trouwens bij het zingen in meer dan een opzicht goed van pas. Het is goed als je als zanger vanuit een instrument kunt denken en het is soms ook reuze handig met instuderen.’

Studiejaren

Op het conservatorium had ze les van onder meer Hein Meens en daarna volgde ze lessen en masterclasses bij onder meer James McCray, prof. dr. Th. Coresi, Nelly Miricioiu en Peter Nilsson. Schilstra: ‘Het is moeilijk aan te geven wat je precies van wie leert. Ik ben ook een gediplomeerd fysiotherapeute en geef zelf zangles. In het lesgeven komen die twee disciplines echt bij elkaar. Je hebt natuurlijk techniek nodig bij zingen maar er zit ook een heel groot mentaal deel aan vast. Je moet je kunnen ontspannen, dat werkt na de basistechniek misschien nog wel het meeste door.’

In de prijzen

  • 390SchilstraSaffi
  • 390Schilstra
  • 390SchilstraVonkWIllemsen
  • Barbara Schilstra as Saffi in Strauss' Der Zigeunerbaron
  • Philharmonie Haarlem, Italian opera programme
  • Schilstra, Hendrik Vonk & Wolter Willemsen at rehearsals for 401Concerts 4

Nadat zij in 2007 haar diploma zang behaalde ontving Schilstra in 2010 een beurs van het Fonds Podiumkunsten. In 2011 en 2012 was ze finaliste in het Vox Artis International Concours in Roemenië, waar ze tevens in 2012 de Pygmalion Theatre Price won.

Van het Concertgebouw naar Wenen

Schilstra was sindsdien te horen als soliste in samenwerking met diverse koren, orkesten en ensembles. Zij soleerde onder meer in Ein Deutsches Requiem in Het Concertgebouw en in Beethovens ‘9e Symfonie’. In een productie met het Gelders Orkest soleerde ze in de rol van Solveig uit Griegs Peer Gynt. Een hoogtepunt uit haar carrière tot dusverre was haar debuut als Saffi in de Zigeunerbaron van Johann Strauss in Wenen en diverse theaters in Duitsland. Schilstra: ‘Dat was echt fantastisch om te doen, een prachtige ervaring. Ik voelde me erg verbonden met de personage van Saffi en koester nog altijd de muzikale herinneringen. Ik bevond me in een reizend Weens gezelschap. Elke opeenvolgende dag traden we op in een ander Duits theater.’

Zigeunerbloed

Met pianist Juan Zurutuza vormt zij momenteel het Spaans georiënteerde Duó Soleá. Regelmatig presenteren zij prikkelende recitals. Schilstra: ‘Het is iets andere muziek dan het klassiek-klassieke lied. Juan en ik zoeken samen naar een klank en interpretatie die aansluiting heeft bij Spaanse flamenco en zigeunermuziek. Daar heb ik iets mee, ik kan het niet goed verklaren. Saffi was ook een zigeunerin, dat zal wellicht iets met mijn genealogie van mijn vaders kant te maken hebben. Ik heb verder niet dat ik perse die of die rol wil zingen in een opera of oratorium. Ik houd van zingen, ik heb niet direct één doel. Ik zoek steeds bevrediging in wat ik op dat moment doe en momenteel ben ik heel erg gelukkig met ons Spaanse programma. En met de Nederlandse opera’s natuurlijk, dat is wel een bijzonder project. Het is onontgonnen terrein is, je kunt daarin echt iets creëren. Dat is een uitdaging.’