Angela Andáy
"... Hochkarätiges Konzert zum Palmsonntag Im Mittelpunkt: anrührende Darbietung von Pergolesis "Stabat Mater" Die beide Solistinnen konnten mit einer faszinierenden Vokalisierung zwischen zartestem Stimmengeflecht und stilisierter Verlassenheit in der Einzelphrase glänzen .... Es wäre schön, wenn derart hochkarätige Konzerte nicht auf der Palmsonntag beschränkt blieben ..."
Ruhr Nachrichten
"... Het stemgeluid van de alt heeft een schitterende kleur die naadloos aansluit bij de klankwereld van de drie strijkers. Overal bleek haar dictie en articulatie in orde ... In talrijke Kerstliederen uit de Westeuropese liederen cultuur en verschillende stijlperioden klonk een heel evenwichtige versmelting van stemgeluid en strijkers ..."
Prachtig vertolkten zij werken uit Händels 'Messiah' naast klassiek Nederlands, Frans en Duits gelegenheidswerk.
Gelderlander
"... Zingend kwartet in Oude Kerk. Oosterbeek Fontana di Voce gaf vrijdagavond een boeiend zangrecital in de Oude Kerk ... Middelpunt van het kleine gezelschap was de alt Angela Andáy, die met haar coloratuuralt veel indruk maakte... In 'Wish Fulfilled' van Maria Talis zette de alt in met haar warme, gloedvolle stem ... Bijzonder waren de duetten van sopraan 1 en alt van Henry Purcell zoals het feestelijke 'Sound the Trumpet'..."
Hoog en Laag -cultuur, Oosterbeek
"... Er werd een bijzonder hoog niveau bereikt. Men ontleende veel inspiratie aan de prachtige compositie van Van Delft ... De alt nam de meer beschouwende delen voor haar rekening. Met haar sympathieke presentatie en haar warme stem wist ze haar niet zo voor de hand liggende partij goed bij het publiek over te krijgen ..."
(Chassé Theater, Prinsenhage's mannenkoor en Harmonie orkest Haarlem met alt-soliste).
De Stem, Breda
"In het prestigieuse programma kwamen vele facetten van de liedkunst aan de orde... De alt heeft een heel zuivere, zeer gevoelige stem... haar klankkleur en dieptewerking sloot mooi aan bij de prachtige Wesendonk Lieder... Het is een stem die de macht in zich heeft om luisteraandacht af te dwingen... En met het inlevingsvermogen van de zangeres in de wereld van het lied zit het wel goed. Het stemkarakter van de alt, die eigenlijk ook wel een beetje mezzosopraan is, sloot eveneens goed aan bij het specifieke klankidioom ven het Franse repertoire... De zangeres wist goed raad met de vloeiende bewegingen... Ook de liederen van Maria Talis tenslotte, met hun vaak wat wazige sfeer, kregen een overtuigende vertolking mee."
(Avondzonkapel in Velp, Liederen van Schubert, Schumann, Wagner, Debussy, Fauré en Talis). Gelderlander
Angela Andáy werd op heel jonge leeftijd al gevraagd om solo te zingen op scholen en in kerken, zodra er maar reden toe was: Sinterklaas, Kerst, musicals, bruiloften, verjaardagen, etc. Bovendien kreeg ze uit alle instrumenten, die ze in haar knuistjes wist te krijgen, altijd wel iets muzikaals. Ze zong alles van blad, alsof ze al jaren notenleer had gevolgd. Maar ze heeft zichzelf notenschrift, blokfluit en piano (bij vriendinnetjes thuis) aangeleerd en kon van jongs af aan heel makkelijk tweede en derde stemmen zingend improviseren. Ze zong hoge sopraan tot en met bas.
Op haar 20e kende ze het verschil tussen Bach en Beethoven nog niet; toch werd ze ontdekt als natuurtalent en op aandringen van een aantal deskundigen liet ze zich uiteindelijk overhalen auditie te doen aan de verschillende grote conservatoria. Tot haar eigen verbazing werd ze overal aangenomen. Ze had toen nog maar 6 zanglessen gehad. Op de conservatoria ging een wereld voor haar open en ze leerde gretig en veel. 'Zingen' en Angela, ze houden van elkaar.
Angela Andáy, alt, begon na zes zanglessen haar conservatoriumopleiding in Amsterdam en vervolgde die in Den Haag en Antwerpen. Gediplomeerd als Docerend en Concerterend Musicus zong ze in Perpignan, Londen en Bern liederen van Debussy, Talis en Reger. Cora Canne Meijer en Luciënne Van Deyck (B) bevrijdden een diepe, gepassioneerde klank die het publiek weet te raken in voor o.m. De Falla's El Amor Brujo, Wagner's 'Wesendonklieder' en Mahler's 'Kindertotenlieder'. Maar haar vier octaven grote stem danst licht en lenig door Barokaria’s dankzij Max van Egmond en Kurt Widmer (CH).
Aafje Heynis selecteerde deze dramatische coloratuuralt voor de Artibus-Sacrum-Beurs-1992. Dit leidde naar de toen 82 jarige Vera Rózsa (GB, '92-93). Later nodigde Christa Ludwig haar uit voor privé-lessen in haar prachtige huis nabij Cannes, waartoe het Prins Bernhard Fonds in 1997 een beurs uitloofde. Ze studeerde tevens bij operazangeres Jean Temperley (GB, '95), Daarnaast zong ze in masterclasses van met name Sophia van Santen, Ank Reinders, Agnes Giebel (D), Emma Kirkby (GB) en Peter Elkus (USA).
Marc Van Delft componeerde voor Angela Andáy zijn 'Carmina Burana' (tekst: traditioneel) voor altsolo, mannenkoor en groot symfonisch harmonie orkest. De wereldpremière in het Chassétheater te Breda klonk met het Prinsenhage's mannenkoor en het Harmonie orkest Haarlem o.l.v. Paul van Gulick. Later werd het werk in deze bezetting nogmaals uitgevoerd in de Mariakerk te Haarlem. Voorts schreef hij voor haar zijn tweede grote werk: 'Elegy for the Earth' (tekst: Maria Talis) voor altsolo en groot symfonisch harmonie orkest. De wereldpremière hiervan voerde ze in 1997 uit met de meervoudig bekroonde Koninklijke Philharmonie Bocholtz o.l.v. Heinz Friesen in de schouwburg van Maastricht.
Angela is uitgenodigd als soliste voor radio, tv, cd-opnamen en vele concerten. Zo vertolkte ze 'El Amor Brujo' van De Falla, Wagner's 'Wesendonklieder' en Mahler's 'Kindertotenlieder'. Ze soleerde vaak in oratoria van Bach, Händel, Purcell, Vivaldi en Pergolesi. In de Leidse Pieterskerk zong ze o.l.v. Jules van Hessen de 'Scratch-Händel', en o.l.v. Benjamin Ashkenazy Mozarts 'Requiem' met sopraan Caroline Stam, tenor Otto Bauknegt, bas Tom Sol, de Leidse Christelijke Oratorium Vereniging en het Vidin Philharmonic Orchestra uit Bulgarije. Van Vaughan Williams zong ze de 'A capella Mass in g minor for soloists and double choir' in de Utrechtse Pieterskerk o.l.v. Maarten van Leer, en het 'Magnificat'voor alt, fluit, vrouwenkoor en orkest in Velp, Rheden, Arnhem en Nijmegen, o.m. met het bekende Nijmeegse vrouwenkleinkoor Orpheus o.l.v. Albert Wissink.
Ze zong de 'Maastrichtse Passie' met o.a. bas Dirk Snellings, koor en orkest Camera Musica Mosana o.l.v. Ludo Claesen. Vivaldi's 'Magnificat' en Pergolesi's 'Stabat Mater' zong ze in Bochum, Altenbochum en Witten met de Zweeds-Duitse sopraan Susanna Dornwald-Andersson en leden van de Bochumer Symphoniker o.l.v. Johannes Keller en Professor Christof Lorenz (D). Christian Mandeal dirigeerde haar in Beethovens 'Negende Symfonie' met o.a. sopraan Bernadette Degelin, het Koor van de Europese Gemeenschap Brussel en het Roemeense orkest Orchestra Filharmonicâ George Enescu Bucuresti in Leuven.
Ook zong ze in Saint Saëns' 'Oratorio de Noel' o.l.v. Joop Schets en een Kerstcantate van J.S. Bach o.l.v. Arthur Mahler, beide met Toonkunstkoor Arnhem en Kamerorkest Musis Sacrum in de Walburgisbasiliek te Arnhem. In Nijmegen soleerde ze in 1996 voor het 'Stabat Mater' van Domenico Scarlatti in De Vereniging en voor het Requiem van Schnittke in De Lindenberg met het beroepskoor Capella Carolina o.l.v. Marc Versteeg.
De stem van deze Nederlandse alt is zonder trucage opgenomen in het uitzonderlijke bereik van vier octaven: G-g'''. Dit is van basligging tot boven de coloraturen in de aria's van de 'Königin der Nacht', die tot f''' gaan. Als soliste werden er opnames van haar gemaakt voor radio, tv en cd's: locale omroepen, de Concertzender, TROS, BRT, Sony Oostenrijk, AMR, Lindenberg en Mira Sound. In 2002 werd zij uitgenodigd voor de cd-opnamen van de 'Flower Fairy Song Cycle' op muziek van Maria Talis en op gedichten van Cicely Mary Barker (1895-1973), die daarbij de befaamde bloemenfeeën schilderde.
Met pianisten als Phyllis Ferwerda, Grada Visser, Eva Becker en Tomás Vísek (Praag) gaf ze liedrecitals in o.m. Amsterdam, Londen, Keulen en Bern. Sinds mei 2004 treedt ze op met en soleert ze bij het professionele dameskwartet Fontana di Voce in o.m. de Lutherse Kerk te Arnhem, de Vredebergkerk te Oosterbeek, de NPB Kerk in Varsseveld, de Maria Kapel in Renkum en de Oosterbeekse concertkerk: de Oude Kerk, die duizend jaar oud is. Ze zingen a capella werken van Maria Talis, zoals 'My Dream', 'Growing Imagination' en 'I believe'. Tussendoor zingt Angela duetten van Purcell met sopraan Irma ten Brinke en harpiste Maaike Bosscher. Ook brengen kwartet en harpiste werken voor dameskoor met harp: 'Hymn to the Light', 'Wish Fulfilled' en 'Hymn for Sweet Dreams' van Maria Talis en 'Choral Hymns from the Rig Veda' van Gustav Holst.
Angela Andáy zong in Nederland, België, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië en Israël. Ze soleerde met beroeps orkesten zoals o.m. Het Gelders Orkest, Florilegium Musicum, Herman Strategier Orkest uit Nederland, het Orchestra Philharmonica George Enescu Bucuresti uit Roemenië en het Vidin Philharmonic Orchestra uit Bulgarije. Aukeline van Hoytema plaatste deze alt (op 6) in een cd top-10 tussen van Radio 4 tussen Placido Domingo (7), Emma Kirkby (5), Kiri te Kanawa (4), Kathleen Battle (3) en Jessye Norman (2). Angela Andáy zong in meer dan 15 talen.
Bron, tevens contact voor boekingen: AngelaProDeo.org.
Gabriel Fauré: Le Parfum Impérissable
Meer geluidsfragmenten en biografie op Angela Andáy's website.