Geert Smits
Geert Smits werd in 1965 te Helden, Limburg geboren. Hij studeerde zang aan het Conservatorium van Tilburg en aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Na zijn studie in 1993 was hij vervolgens twee jaar aan de Kölner Operstudios verbonden, waar hij optrad in o.a. Fidelio, Faust (Valkentin), L'incoronazione di Poppea, Billy Budd, Die Nase, Ariadne auf Naxos en Macbeth. Gedurende deze Studio tijd kreeg hij de gelegenheid om met regisseurs als Michael Hampe, Harry Kupfer en Willy Decker en met dirigenten als René Jacobs en Lothar Zagrosek samen te werken. John Eliot Gardiner koos in het zomerseizoen van 1996 de jonge bariton voor de rol van Don Fernando in een groot aantal voorstellingen en concerten in Amsterdam, Londen en Salzburg. In dat zelfde jaar 1996 debuteerde hij bij de Salzburger Festspiele in 'Oberon' (Weber). Tevens trad hij in Lyon op als graaf Almaviva in Mozart's Le nozze di Figaro en in Cannes als Lescaut in Puccini's Manon Lescaut.
In 1997 werd Geert Smits onderscheiden met de De Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding die door het Ministerie van OCW aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, kan worden uitgereikt.
Bij de Nederlandse Opera zong hij in 'L'Orfeo' en in 'Tosca' en was hij te horen in concertante uitvoeringen van o.a. 'Lodoiska' (Luigi Cherubini) en als Alfonso in 'La Favorita' (Donizetti). Hij zingt tevens in passie-uitvoeringen en geeft liederenrecitals. Hij is met ingang van het seizoen 1998/199 verbonden aan de Wiener Staatsoper. Hij debuteerde daar als Harlekin in Ariadneauf Naxos. Hij zong er rollen als Ottokar in Der Freischütz, Heerrufer in Lohengrin, Don Fernando in Fidelio, Graaf Almaviva in Le nozze di Figaro, Moralès in Carmen, Silvio in Paljas, Sharpless in Madama Butterfly, Donner in Das Rheingold, Faninal in Der Rosenkavalier en de Einäugigen in de premiere van Die Frau ohne Schatten (december 1999).
Verder was hij nog te horen als Melot in Tristan und Isolde (heruitvoering in oktober 2000), Donald in Billy Budd (in de premiere van februari 2001), Meester en Kardinaal van Lothringen in Palestrina, zowel als priester en Sprecher in Die Zauberflöte. In mei 2002 zong hij ook de rol van Wolfram von Eschenbach in Tannhäuser.
Dit seizoen (2004/05) zingt hij o.a. de Holländer in Wagner's Der fliegende Holländer bij Opera Zuid en Donner in Das Rheingold - eveneens van Wagner - bij de Nederlandse Opera.
Geert Smits maakte meerdere CD opnames: Monteverdi's Orfeo onder René Jacobs, Pijper's Merlijn onder David Porcelijn, Bach's Matthäus Passion onder Jos van Veldhoven en voor het label Erasmus bracht hij samen met pianist Hans Eijsackers de CD uit: Im wunderschönen Monat Mai met liederen van Schumann (Dichterliebe), Schubert (liederen uit Schwanengesang) en Brahms, allen op teksten van Heinrich Heine.
Geert Smits in 'Im wunderschönen Monat Mai'