Hendrik C. van Oort

... de wijze waarop hij deze rollen vervulde, zouden doen vermoeden, dat de opera het eigenlijke terrein van Van Oort was. Zijn stem klonk van het toneel af zo zwierig, dat men moet erkennen, dat in hem een voortreffelijk operazanger verloren is gegaan ... "

Averkamp, 1929

Bas-bariton Hendrik Christiaan van Oort werd op 28 april 1873 te Utrecht geboren. Hij ontving zijn muzikale opleiding aan de Toonkunst Muziekschool van Utrecht bij Johan Wagenaar voor harmonie en compositie en bij Carel Wirtz voor piano. Na het behalen van het pianistendiploma 1e graad met onderscheiding maakte hij zijn debuut als pianist met het pianoconcert in d van Felix Mendelssohn.

Anna Fles komt de eer toe zijn aanleg voor de zangkunst te hebben ontdekt. Door haar bemiddeling kreeg hij les van de bekende pedagoge Aaltje Noordewier-Reddingius. Ook studeerde hij nog bij Johannes Messchaert, hij was zijn laatste leerling. Hij trad gedurende vele jaren in binnen- en buitenland op als liederen- en oratoriumzanger. Vaak nam hij zelf de pianobegeleiding voor zijn rekening. Tevens heeft Van Oort nog bij de opera gezongen, o.a. in 'der Barbier von Bagdad' (Peter Cornelius), als Olaf in 'Agnete' van Julius Röntgen, 1914, als 'Don Gomez' in 'De cid', 1916 en als 'de onbekende ridder' in 'De doge van Venetië', 1908 beiden van Johan Wagenaar. Eén van zijn laatste optredens was in Parsifal, juni 1916. Dat was tevens de laatste maal dat de 70-jarige Henri Viotta dirigeerde voor de Wagner-Vereeniging (later Wagnervereeniging geheten). Van 1906 tot 1936 was hij als hoofdleraar solozang aan het Conservatorium van Amsterdam verbonden. Tot zijn leerlingen behoorden o.a. Jac. de Caro, Angela Cona (Lien Westerhuis, Jo Immink en Jos Groenen.

Hendrik C. van Oort (1873-1953), rechts in de Barbier (Cornelius) Hendrik C. van Oort (1873-1953), rechts in de Barbier (Cornelius)

Behalve pianist en zanger was Hendrik van Oort ook nog schilder en componist. Hij componeerde vele liederen en koren, o.a. de cyclus Christuskind voor vrouwen- en kinderkoor en de cantate Prikkebeen. Tot op hoge leeftijd, toen zijn zwakker wordend gezichtsvermogen het hem ging belemmeren, hield hij zich nog met componeren bezig. Hij was Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Zijn muzikale genen heeft Hendrik van Oort aan zijn zoon, Jan van Oort (1921-2006) doorgegeven. Hij volgde een muziekstudie en werd in 1943 tweede violist in het Amsterdamse Concertgebouworkest. Maar hij werd later toch vooral bekend als schepper van Paulus de Boskabouter, onder de naam Jean Dulieu, de Franse vertaling van zijn naam. Deze 'kleine held in bos en veld' en de figuren de uil Oeroeboeroe, de heks Eucalypta, de das Gregorius en de kraai Kras Kras werden vertrouwde figuren in zijn verhalen.

Hendrik Christiaan van Oort is op 27 augustus 1953 te Soest overleden.