Henk Poort
De bariton Henk Port is geboren in Amsterdam op 20 januari 1956. Hij volgde zijn muzikale en vocale opleiding in de operaklas aan het Sweelinck conservatorium in zijn geboortestad en na het voltooien van zijn studie stelde hij zich onder de hoede van de Italiaanse coach Ettore Campogalliano en de Nederlandse pedagoge Margreet Honig. Al tijdens zijn studie wist hij grote aandacht op zich te vestigen door het eerste Cristina Deutekom Concours te winnen.
Henk Poort zong in diverse operahuizen in Europa, waarbij hij in de loop der jaren een breed repertoire kon opbouwen. Engagementen in Ulm en Krefeld boden hem de gelegenheid te debuteren in Verdirollen zoals Macbeth, Rigoletto, Nabucco en Germont (Traviata); Escamillo in Carmen, André Thorel in Massenets Thérese en de titelrollen in Eugen Onegin en Rossini's Guillaume Tell volgden. Met een aantal operette-partijen kon hij zijn acteertalent optimaal ontwikkelen. In Nederland was de titelrol in Verdi's Nabucco bij de Stichting Rotterdamse Opera in 1986 een van zijn eerste operarollen. Later zong hij ook o.a. Sharpless (Madama Butterfly), graaf Luna (Il trovatore), Renato (Un ballo in maschera), Macbeth en Rigoletto bij Opera Forum/ Nationale Reisopera.
Naast de opera kreeg ook het genre van de musical Henk Poorts grote interesse. Als Jean Valjean in Les Misérables en in de titelrol in The Phantom of the Opera – waarvoor regisseur Harold Prince hem het compliment gaf 'de beste Phantom ter wereld' te zijn - verwierf Henk Poort zich grote bekendheid bij een zeer breed publiek. Na zijn zeer succesvolle vertolking van de melkboer Tevje in Anatevka werd hij één van Nederlands populairste zangers; ook kreeg hij talrijke uitnodigingen van regisseurs als Camaron Mackintosch voor hoofdrollen in musicals in diverse Europese hoofdsteden.
In de operawereld zette de bariton zijn samenwerking met dirigenten als Edo de Waart, Lawrence Renes, Yakov Kreitzberg, Gabriele Bellini, Miguel-Angel Gomez Martinez en Alexander Rahbari voort. Als gast werd Henk Poort de laatste jaren geëngageerd door onder meer De Nederlandse Opera, de Deutsche Oper am Rhein in Dusseldorf, het Hessische Staatstheater in Wiesbaden, de Nationale Reisopera, de Opera van Bern en door de prestigieuze VARA-Matinee in het Amsterdamse Concertgebouw. Die Meistersinger von Nurnberg, Sharpless in Madame Butterfly, Graaf Luna in Il Trovatore, Renato in Un Ballo in Maschera en Gérard in Andrea Chenier voegde hij daar aan zijn repertoire toe. In het kader van het eerste Amsterdam Vocaal Festival nam Henk Poort in februari 2000 deel aan een speciaal hiervoor met internationale top-sterren geproduceerde Lustige Witwe.
In het seizoen 1994/95 zong Henk Poort de titelrol in Verdi's Macbeth, een voorstelling van de Nationale Reisopera. Het was mijn kennismaking met Henk Poort als operazanger, ik kende hem alleen van naam als musical zanger. Die voorstelling herinner ik mij nog goed, Henk Poort was een verrassing, hij bleek zowel goed te kunnen zingen àls acteren. Ook de verdere zangers voldeden uitstekend: Sylvie Valayre (een Francaise) als Lady Macbeth, Harry Peeters (Banco) en Frank van Aken (MacDuff). De regie van Friedrich Meyer-Oertel was een verademing, geen vernieuwende regie, geen moderne uitvoering, heerlijk conventioneel zonder oubollig te zijn.
Recente engagementen zijn o.a. de roldebuten Pizarro (Fidelio) in Malaga en Figaro in een speciaal voor enkele Europese Festivals 2000 geproduceerde Il barbiere di Siviglia. In het seizoen 2001/2002 was hij te horen in Musicals in concert -een speciaal voor het jubileum van Joop van de Ende geproduceerd theater spektakel. Ook in 2001 speelde hij Kapitein Haddock in Antwerpen in de musical Kuifje de Zonnetempel en in 2002 speelde Henk Poort de hoofdrol spelen in de nieuwe musical De drie musketiers.
De stem van Henk Poort is te beluisteren op meer dan een vijftiental CD's. Zijn meest recente succes is de titelrol in de musical Rembrandt.
Bronvermelding: Artiestenbureau PartyNet.