Carina Vinke

"Carina Vinke bezit een uitzonderlijke altstem. Daarnaast had zij het vermogen in haar voortreffelijk gezongen aria's een passende emotie over te dragen, met name in 'Ach nun ist mein Jesus hin!'"
Concert: 'Matthäus Passion' van het Stenden (voorheen CHN) koor o.l.v. Harm Witteveen
Woensdag 19 maart, 2008. Plaats: Grote Kerk, Leeuwarden. Friesch Dagblad, Gerrit Stulp

Carina Vinke, alt

De Nederlandse alt Carina Vinke werd op 21 december 1980 in Emmen geboren. Zij komt niet uit een muzikale familie. Op haar vijfde begon zij met klassiek ballet en op die manier kwam zij in aanraking met klassieke muziek. Op haar achtste begon Carina Vinke met zingen in een kinderkoor te Erica, het dorp waar zij toen met haar ouders en broertje woonde. Carina werd ontdekt door de plaatselijke dirigente Marian Platzer.

Deze raadde haar aan te gaan auditeren in Utrecht voor het Nationaal Kinderkoor. Vanaf haar negende tot en met vijftiende zong Carina met dit koor in Nederland en ook in het buitenland. Regelmatig werd haar een solo gegund. Haar liefde voor muziek en zingen groeide met de dag. Op haar vijftiende werd zij toegelaten tot het conservatorium te Den Haag. Zij ging in Delft in een gastgezin wonen en maakte haar Havo en later het VWO af op de AKO middelbare school in het Koninklijk Conservatorium.

Aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag studeerde Carina solozang. Haar masteropleiding volgde ze aan de Nieuwe Opera Academie, waar ze studeerde bij Jard van Nes. Carina volgde masterclasses bij Teresa Berganza, Nathalie Stutzmann, Alicia Nafé, Ann Murray, Udo Reinemann en bij de meesterpianisten Miguel Zanetti, Juan Antonio Parejo en Rudolf Jansen.

Vanwege haar bijzondere, warme stemgeluid en dramatisch talent wordt Carina beschouwd als een veelbelovende zangeres. Ze is van vele markten thuis. Ze zingt veelal klassiek repertoire, oratoria, opera en liederen, maar ook hedendaags muziek. Naast haar optredens in binnen- en buitenland werkt Carina regelmatig mee aan radio- en televisieprogramma's.

Carina Vinke, altOratoria

Carina zong onder andere de altsolopartijen in de Matthäus-Passion, de Johannes-Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach, het Stabat Mater en de Petit Messe Solenelle van Rossini, missen van Haydn, het Requiem en missen van Mozart, de Messiah, Judas Maccabeus en Joshua van Händel.

Concertzangeres

In Mahlers Tweede Symfonie zong Carina de altsolo met het Europees Jeugdorkest onder leiding van Vladimir Ashkenazy. Als soliste maakte ze haar debuut in het Amsterdamse Concertgebouw, met missen van de gebroeders Haydn, met het koor en orkest van de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven. Carina was één van de Lehrbuben in de Meistersinger von Nurnberg van Wagner, opnieuw in het Concertgebouw, dit keer met Jaap van Zweden als dirigent. Onder leiding van de Amerikaanse dirigente JoAnn Faletta soleerde Carina met het Residentie Orkest met liederen van Lutoslawski. Met leden van het Residentie Orkest voerde zij werken uit van Torke en Turnage, laatstgenoemde o.l.v. Hans Leenders. Als soliste zong Carina in Stravinsky's Pulcinella met De Nieuwe Philharmonie Utrecht onder leiding van Johannes Leertouwer. In Kiev zong Carina aria's van Carmen met het Philharmonisch Orkest Kiev onder leiding van Mykola Diadura. Verder zong zij in Duitsland en Nederland de Altrhapsodie van Brahms en in Slovenië en Italië Das Lied von der Erde van Mahler met orkest.

Opera

Carina heeft meegewerkt aan diverse opera's. Ze vertolkte de volgende rollen: Carmen in La tragédie de Carmen van Bizet/Brook, Bradamante in Alcina van Händel, Hermia in A Midsummer Night's Dream van Britten, Zita in Gianni Schicchi van Puccini, Schwertleite in Die Walküre van Wagner en Aissa danseres in Attima van Van der Wall.

Recitals

Als liedzangeres treedt Carina veelvuldig op met verschillende pianisten. Sinds 2003 zingt zij jaarlijks in twee vocale series: 'Jong Vocaal' en 'Vocaal Drieluik'. Meer dan twintig verschillende recitals met liederen van bekende componisten als Schumann, Brahms, Wolf, Strauss, Ravel, Shostakovitsch en Montsalvatge passeerden de revue.

Duo Cajon

Carina vormt samen met gitarist Jonas Skielboe Duo Cajon, gespecialiseerd in Spaanse en Latijns-Amerikaanse muziek. In december 2008 kwam hun eerste cd 'Connected' uit

Hedendaagse muziek

Met het New European Ensemble (N.EU.E) o.l.v Christian Karlsen zingt Carina regelmatig hedendaagse muziek. Zij zong o.a. Voices/Stimmen van Henze in samenwerking met Amnesty International. Carina vertolkte Pierrot Lunaire van Schönberg en Miss Donnithorne's Maggot van Maxwell Davies in het programma Moonstruck Intoxications. Ze zong Goethe's Lieder van Dallapiccola, Serenade opus 24 van Schönberg en het speciaal voor haar gecomponeerde Tranströmersånger van de Zweedse componist Benjamin Staern. Deze liederen heeft Carina in wereldpremière gebracht met het N.EU.E, alsook in een versie voor piano en zang met de pianist Stefan Petrovitch. Vanwege haar passie voor hedendaagse muziek wordt Carina regelmatig gevraagd hedendaagse composities in première te brengen in binnen- en buitenland.

Haar eigen website: carinavinke.com