Eva-Maria Westbroek
Eva-Maria Westbroek werd op 26 april 1970 geboren in Belfast (Noord-Ierland) en groeide op in Sassenheim. Aanvankelijk wilde zij violiste worden, maar nadat haar ouders onderkenden dat hun dochter aanleg had om zangeres te worden, werd besloten haar zangles te laten volgen. Op 16-jarige leeftijd volgde zij zangles bij een Bulgaarse sopraan, die haar kennis liet maken met operasterren als Joan Sutherland en Luciano Pavarotti. Dat maakte zo'n diepe indruk op haar, dat haar moeder haar een cassette met 5 LP's van Maria Callas gaf. Als bonus stonden op één zijde van de 5e LP tevens enkele opnames van Renata Tebaldi. Die stem werd haar grote voorbeeld, zij draaide die opnames keer op keer. Zo wilde zij ook kunnen zingen!
Eva-Maria vervolgde in 1988 haar zangstudie aan het conservatorium van Den Haag, waar zij na 7 jaar haar opleiding in 1995 succesvol afsloot. Zij volgde vervolgens ook nog masterclasses bij Iris Adami Corradetti en bij de Amerikaanse tenor James McCray. Vooral die laatste gaf haar de overtuiging dat zij het kon. Na 4 maanden les bij hem ging zij naar een concours in Rome waar zij te midden van grote concurrentie met de rol van Tosca de eerste prijs won. Zij was toen 25.
Na dit succes volgden aanvankelijk talrijke rollen bij diverse kleinere operahuizen, maar na een tijdje werd dit minder en ging zij werken als serveerster in een Amsterdam's restaurant, waar zij locaal bekend werd als de 'zingende serveerster'. Het succes hiervan gaf haar inmiddels wat geslonken zelfvertrouwen weer een positieve impuls, zij kon mensen enthousiast maken met haar stem. Een impresario waar zij voorzong, stuurde haar naar Berlijn waar zij gelijk geëngageerd werd bij de Komische Oper von Berlin als Elisabetta in Verdi's 'Don Carlos'. Hierna zong zij o.a. in het voormalige Joegoslavische Nationale Theater Novi Sad als Tosca, een rol die tot haar lievelingspartijen ging behoren en als Santuzza in Mascagni's 'Cavalleria Rusticana' en in Coburg als Lisa in Prokovjev's 'Pique Dame'.
In 1999 debuteerde zij bij de Stuttgarter Staatsoper in Wagner's Die Walküre, waarna een vaste verbintenis volgde die 7 jaar zou duren. Zij zou er talrijke dramatische sopraanrollen zingen, waaronder Donna Anna in Mozarts 'Don Giovanni', Carlotta in Schrekers 'Gezeichneten', Gutrune, Tosca, Giulietta in 'Hoffmann's Vertellingen' en MaŠrenka in 'Der Verkauften Braut'. 31 Juli a.s zingt zij daar haar voorlopig laatste voorstelling: Desdemona in Verdi's 'Otello'.
In Nederland zong Eva-Maria Westbroek voor het eerst in 1996 in een voorstelling van een reisopera uit Letland. Zij zong toen de titelrol in Tosca. De kritieken waren eufemistisch gezegd niet best. Alleen de recensent van Trouw zag wel wat in haar stem: "Westbroek heeft een voor haar leeftijd zeer genereus klinkende stem; warm, vol, met een opwindende hoogte. Dit is een zangeres om goed in de gaten te houden".
Haar doorbraak in Nederland kwam afgelopen zaterdag, 3 juni in de titelrol van Sjostakovisj opera 'Lady Macbeth van Mtsensk', een glansrol van de voormalige Russische diva Galina Visjevskana. Eva-Maria Westbroek zong niet alleen met overtuiging, maar speelde de rol navenant. De voorstelling stond onder leiding van Maris Jansons, de regisseur was Martin Kusej. Na het applaus mocht Eva-Maria helemaal alleen applaus halen: "In Stuttgart maakte ik ook wel eens enthousiasme mee, maar die ontlading hier in Holland, dat was iets heel speciaals".
Daarna zag het er voor haar zonnig uit: onder Sir Simon Rattle, die haar auditeerde voor Sieglinde ging zij zingen in Aix-en-Provence, Salzburg en Berlijn. In Londen wederom als Sieglinde, maar nu onder Antonio Pappano en eveneens in Londen werd zij gevraagd voor de rol van Minnie in Puccini's 'La fanciulla del West'.
De rol van Sieglinde heeft Eva-Maria inmiddels, behalve in Aix-en-Provence, Salzburg, Berlijn en Londen (2008) ook in Bayreuth en San Francisco mogen zingen en voor april 2011 staan uitvoeringen in New York op het programma. Het is voor de eerste keer dat het echtpaar Westbroek en Van Aken als gelijkwaardige partners op het toneel staan. De tenor Frank van Aken - wiens carrière zich hoofdzakelijk in het buitenland afspeelde - maakte zijn debuut in Bayreuth in de titelrol van Tannhauser. Hij is vast verbonden aan de opera van Frankfurt.
Eva-Maria Westbroek en Frank van Aken wonen afwisselend in Den Haag en Stuttgart.
Op 28 januari van 2006 zong zij in Amsterdam in een matinee de rol van Maddalena in Giordano's Andrea Chénier:
Andrea Chénier, finale, Eva-Maria Westbroek en Andrew Richards (tenor) als Chénier