DutchDivas in the 401DutchOperas book-I
The 401 Dutch Operas book Vol I charts the development of Dutch operas from Sweelinck to the end of the French Period. This development goes hand in hand with the history of Dutch singers, as most Dutch operas were naturally created by Dutch Divas & Divos.
Vol I begins with Sweelinck's secular song cycles from around 1594 and continues through the end of the French Period, during which composers such as Ruloffs, Meissner, Beethoven (the Zutphen birth legend is explored), and the Gouda/Frisian Jean des Communes predominate. Much has been lost over the past 225 years, but a number of singers’ names came down through time. These included Utricia Ogle (the muse of Constantijn Huygens), Rose Baptiste Anselme (the muse of Jacob Jan van Wassenaer and the audience of the French Theatre The Hague), Anna Davia (Diva in the travelling company of Domenico De Amicis), Princess Carolina (who probably performed Mozart's very first opera experiments from The Hague herself) and Ernestine Louisa Anderegg (muse and wife of Bartholomeus Ruloffs).
DutchDiva of the Moment
From Huygens & Utricia Ogle to Elly Ameling & Cyril Auvity
Homo universalis Constantijn Huygens composed the anonymously published song and psalm collection "Pathodia Sacra et Profana Occupati" in 1646. Huygens' primary goal was to impress his muse at the time, harpsichordist and singer Utricia Ogle, to whom the work is dedicated. The scabrous/amourous/masochistic songs (just listen to "Con la candida man") demonstrate his knowledge of the latest fashions in Italy and France at the time. Besides Boësset, Monteverdi and his idol Luigi Rossi also resonate. Since the collection's rediscovery by Aafke Komter-Kuipers in 1934, Jo Vincent and the contralto Annie Hermes have been gradually putting Huygens on the map. Several complete recordings are now available, including the 1979 EMI LP with soprano Elly Ameling and bass Max van Egmond, the 2000 NM-Classics CD with soprano Anne Grimm, bass Peter Kooij, mezzo Wilke te Brummelstroete, and tenor Nico van der Meel, and the 2020 Glossa recording with tenor Cyril Auvity. The 401 Dutch Operas Handbook I devotes over 14 pages to Huygens, the Pathodia Profana, muse Utricia Olgle, and the pathodia discography.
Elisabeth Cooymans - Discography
Studio- en Radio-opnamen
Elisabeth Cooymans' discografie bestaat uit twee officiële LP releases en een reeks radio opnamen. Het merkwaardige feit doet zich hier voor dat haar zeldzame opera optredens veelal grote voorstellingen in Het Concertgebouw betrof, die door liefehbbers van de radio werden opgenomen. Daardoor vertoont haar discografie een surplus aan operarollen, terwijl we van haar vele oratioriumoptredens nog vrijwel niets hebben. Haar meest geliefde liederen zijn geconserveerd op de door haarzelf uitgegeven dubbel-cd uit 2006 met radio opnamen en de genoemde twee langspeelplaten uit 1973 en 1979 (nooit heruitgegeven).


private recording


Elisabeth Cooymans (Alt-mezzo), Rudolf Jansen (piano), Henk Lambooy (cello in Diepenbrock).
' .. Er is tenminste nog iets waarop we in dit steeds vreemder wordende land trots kunnen zijn: onze vocalisten [ ... ] En dan nu Elisabeth Cooymans. Zij was me een jaar of vier geleden al opgevallen, toen ik via Hilversum twee uitzendingen van haar oppikte: Milhauds 'Cinq Prières' en Langlais' 'Missa in Simplicitatis': de banden daarvan behoren tot mijn beste muzikale veroveringen. In gedachte had ik mevrouw Cooymans al vereenzelvigd met het Franse repertoire, maar dat bleek alras onjuist. Zij blijkt te beschikken over een stem en een wijze van expressie die passen in een onwaarschijnlijk breed repertoire, waarin Frans, Duits, Spaans, Hongaars, Russisch en Engels voorkomen. En dat op een wijze die aan het volmaakte grenst ...' [Luister, september 1973, J.S.]




RS.



401Ned Opera Boek 1
Theatre Français
Amsterdamse Liedschool
Bonus CD Boek
401Concerts 1
Dutch Heldentenor
401Concerts 3



