Jeannette van Dijck
" ... De bezetting ten tonele: ze was goed tot voortreffeliijk. Voortreffelijk de uitbeelding van Philomela, door Jeannette van Dijck ..."
Binnenhof, Den Haag
" ... Jeannette van Dick realiseerde de droomverlorene Philomela vocaal en qua gebaar heel goed ... "
Het Vaderland, Den Haag, W.H. Thijsse
" ... de drie vrouwen zorgden voor een nadrukkelijk vocaal succes ... Jeannette van Dijck, uit wier bloesemende vocale lyriek als Antonia bleek, dat zij haar inzinking van een week geleden te boven is ... "
Hoffmanns Vertellingen, Het Vaderland, Den Haag, 25 mei 1964, René Frank
" het is nog slechts drie jaar geleden dat Jeanette van Dijck de titelrol van Puccini's opera Madama Butterfly in de Utrechtse Stadsschouwburg zong. Zij typeerde haar interpretatie gisteravond in de opvoering van de Nederlandse Opera wederom door ingehouden ontroering, puur op artistieke intenties gericht en schonk daarmede de sfeer van vertederende liefde ... "
Utrechts Nieuwsblad, 16-3-1965
Jeannette Johanna van Dijck werd op 29 januari 1925 te Utrecht geboren. Zij studeerde zang bij Johanna Zegers de Beijl in Den Haag, vervolgens bij Wallerstein (repertoire) en bij Brandts Buys. Zij werd zowel als vertolkster van het lied, oratorium en opera een zeer geziene interprete.
" ... De sopranen Louise de Vries en Jeannette van Dijck, de alt Toma Tadens - die voor een sluitende Hollandse vertaling gezorgd had - en de bas Cornelis Schell deden het naar zang en spel zeer bevredigend. Vooral de drie vrouwen bewogen zich vlot en gemakkelijk ..."
Gooi en Eemlander, 12-10-1961
" ... Toma Tadens (miss Tod, de oude vrijster) heeft zeker voldaan. Louise de Vries naast haar , was kittig en charmant. Jeannette van Dijck een kostelijke roddelaarster ... "
Vrije Volk, 12-10-1961. M.V.
Haar operadebuut maakte Jeannette van Dijck bij de Utrechtse Opera op 1 september 1953 in Carmen. Zij zong toen de rol van Frasquita. Carmen in deze voorstelling was Mimi Aarden, Escamillo Anton Eldering, Don José helaas onbekend. Wel zong John van Kesteren in deze voorstelling mee, ook een klein rolletje, le Rémendado. Bij het internationaal zangconcours van Genève in 1952 behoorde zij tot een der prijswinnaars.
Bij de Nederlandse Opera maakte zij haar debuut op 28 augustus 1956, wederom in een voorstelling van de opera Carmen, maar nu met een grote rol, Micaéla. Don José - nu wel bekend - waren afwisselend Johan van der Zalm en Frans Vroons, Escamillo werd gezongen door Siemen Jongsma en Carmen was ook bij deze voorstelling Mimi Aarden. Jeannette van Dijck werd de eerste lyrische sopraan van de toenmalige Nederlandse Opera. Zij zong rollen als Lauretta (Gianni Schicchi, Puccini), Pamina (Zauberflöte, Mozart), Gilda (Rigoletto, Verdi), Nuri (Tiefland, d'Albert), Marguerite en Siebel (Faust, Gounod), Lucieta (De vier huistirannen, Wolf-Ferrari), Liù (Turandot, Puccini), Zerlina (Don Giovanni, Mozart), Adèle (Fledermaus, Johan Strauss jr.), Marzelline (Fidelio, Beethoven), Adina (L'elisir d'amore, Donizetti) en Antonia (Hoffmanns Vertellingen, Offenbach).
Zij zong ook in voorstellingen van het Holland Festival. Op 15 mei 1962 zong zij de titelrol in Philomela van Hendrik Andriessen. Bij het Festival van 1963 zong zij mee in Joseph Haydn's L''infedeltà delusa. Hier zong zij de partij van Sandrina. Verder zong zij in rollen als Nedda (Paljas, Leoncavallo), Sonja (Raskonikoff, Heinrich Sutermeister), Ottavia (L'incoronazione di Poppea, Monteverdi) en als 'una dell'Ingrate' in Il ballo dell'ingrate van Monteverdi. Dat was op 23 februari 1976 haar laatste optreden bij de Nederlandse Operastichting. Behalve in Nederland trad zij ook regelmatig in Duitsland op, bij de Oper von Köln en bij de Kölner Rundfunk, niet alleen als operazangeres, maar ook als concert- en vooral als oratoriumzangeres. Zij zong nog tot op hoge leeftijd en gaf nog jaren les.
Jeannette van Dijck woonde in haar werkzame leven in Den Haag. Zij bracht haar laatste levensjaren door in Baarn, waar zij op 3 mei 2009 op 84-jarige leeftijd overleden is.
Er bestaan enkele plaatopnames van haar: Melodram (integrale uitvoering van Alcina, Händel, CSR (Club Français de Disque): Die Schöpfung, Haydn.
Bizet,Carmen, duet 1e acte 'Ma mère je la vois':
Live opname van een repetitie uit begin 60-er jaren, tenor Johan van der Zalm