Antoinette Tiemessen
" ... de Sieglinde van Antoinette Tiemessen had eveneens grote allure. Na Gré Brouwenstijn is zij onze meest complete Wagner-sopraan ... "
september, 1963, Jan de Carpentier
" ... Antoinette Tiemessen zong een Sieglinde, die vooral in de lyrische momenten verrassende hoogtepunten bereikte ... "
Jos de Klerk
" ... Antoinette Tiemessen kon de zware partij van Sieglinde met ogenschijnlijk gemak aan ... "
Centrum Amersfoort, Rien Ouwerkerk
" ... stellig was ook Antoinette Tiemessen muzikaal in haar weergave van de figuur koningin Elisabeth; haar interpretatie verraste door muzikale visie, evenals de koninklijke houding in haar spel ... "
Utrechts Nieuwsblad, 16 oktober 1961, G.van R.
" ... Antoinette Tiemessen liet zich vol jeugdig élan en met één van de mooiste dramatische sopraan-stemmen die ik ken, horen o.a. in ' Anch'io dischiuso' uit Nabucco van Verdi ... "
De Rotterdammer, 10-10-1968, Dersjant
Antoinette Tiemessen, sopraan
Antoinette Tiemessen werd in november 1932 te Apeldoorn geboren. Zij ontving haar zangopleiding op 21-jarige leeftijd aan het conservatorium van Amsterdam, waar zij studeerde bij Felix Hupka en Coby Riemersma. In 1957 studeerde zij op uitnodiging van de Oostenrijkse regering een jaar aan de Akademie für Darstellende Kunst te Wenen. Zij vervolgde haar studie te Bayreuth en Venetie, in welke plaats zij daar opmerkelijke successen oogstte. Een Weense impresario bezorgde haar in 1958 een contract van twee jaar aan de Augsburgse opera waar zij na enkele maanden de top bereikte. Zij vertolkte in Augsburg rollen in Nabucco (Abigail), Lohengrin (Elsa), Manon Lescaut (Manon), Il Tabarro (Georgetta), Tannhauser (Elisabeth), Die verkaufte Braut en Der Zigeunerbaron.
De in Nederland gedurende vrijwel elk Holland Festival verschijnende muziekcriticus uit München, Karl Schumann, schreef in zijn blad Die Süddeutsche Zeitung over haar:
,, ...Ein Glücksfall als Elsa war Antoinette Tiemessen ...". Haar entree in Augsburg werd door de Stuttgarter criticus Dr Winfred Wild, ook geen onbekende bij het Holland Festival, bezongen met de volgende woorden in de Stuttgarter Zeitung:
„ ... Antoinette Tiemessen ist als die junge, neuengagierte Abigail rühmend zu nennen ..."
Antoinette Tiemessen maakte bij de Nederlandse Opera haar debuut op 2 mei 1958, zij zong toen - afwisselend met Marijke van der Lugt - de titelrol in Puccini's Turandot. In Nederland zong zij na haar debuut - als gast - rollen als de gravin (Le nozze di Figaro, Mozart, 1960), Aïda (Verdi, 1960, '62, '63), Elsa von Brabant (Lohengrin, Wagner, 1960), Maria (Simon Boccanegra, Verdi, 1961), Teresa (Benvenuto Cellini, Berlioz, 1961), Elisabetta di Valois (Don Carlos, Verdi, 1961, '64), Julietta (Hoffmanns Vertellingen, Offenbach, 1961, '63), Amelia (Un ballo in maschera, Verdi, 1962), donna Anna (Don Giovanni, Mozart, 1962, '63), 1e dame (Die Zauberflöte, Mozart, 1962), Leonora (La forza del destino, Verdi, 1962), Abigaille (Nabucco, Verdi, 1962, '64), Senta (Der fliegende Holländer, Wagner, 1963), Sieglinde (Die Walküre , Wagner, 1963), Rosalinde (Die Fledermaus, Strauss, 1964), en Tosca (Puccini, 1964). Eind 1964 was tevens het einde van de Nederlandse Opera als een ensemble opera. In 1965 werd de Nederlandse Operastichting opgericht, de zangers en zangeressen werden nu per voorstelling geëngageerd.
Antoinette Tiemessen, sopraan
Antoinette Tiemesssen trad ook bij deze nieuwe stichting wederom op - wel aanzienlijk minder frequent - , als Junon (Platée ou Junon jalouse, Rameau, 1968, een voorstelling in het kader van het Holland Festival), Rosalinda (Die Fledermaus, 1969), donna Anna (Don Giovanni, 1969), Elisabetta di Valois (Don Carlos, 1977) en op 23 maart 1979 als Florence Pike in Benjamin Britten's opera Albert Herring.
Tevens trad zij op bij de Zuid-Nederlandse Opera als Aïda (1966), Marguerite (Faust, 1966), Rosalinde (Die Fledermaus, 1967) en bij Opera Forum (het huidige Nationale Reisopera) als Lisa (Léhar, Das Land des Lächelns,1971) en als Serena (Porgy and Bess, Gershwin, 1972).
Behalve in opera's zong Antoinette Tiemessen ook in concerten. Zo trad zij in haar Augsburgse periode op met de Münchener Philharmoniker en zong zij in Nederland in Verdi's Requiem. Ze trad regelmatig op voor de radio o.m. met Simon van der Geest en Johan van der Zalm.
Bronvermelding: o.a. Rudi van den Bulck; Opera 1960 nr.7, interview Jo Elsendoorn